Parthenon Rising
Μία λιγότερο οικεία εικόνα του Παρθενώνα
Δημοσίευση 10/10/2012 | 16:13
http://www.kalfayangalleries.com/
Ωρα προσέλευσης: 10:00
Την Τρίτη, 2 Οκτωβρίου 2012, 20.00 έως 22.00, εγκαινιάζεται στην Kalfayan Galleries, Χάρητος 11, Κολωνάκι, Αθήνα, η ατομική έκθεση του Βασίλη Μπαλάσκα (Bill Balaskas), με τον τίτλο «Parthenon Rising».
Η έκθεση της Αθήνας πραγματοποιείται μετά την πρόσφατη ομιλία του καλλιτέχνη στην TATE Liverpool και την παρουσίαση του έργου του στο Berwick Film & Media Arts Festival και στην έκθεση 'World Event Young Artists' στο Nottingham. Στην τελευταία, ο Μπαλάσκας συμμετείχε ως εκπρόσωπος του Ηνωμένου Βασιλείου στα πλαίσια της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας του Λονδίνου.
Στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα (έχει προηγηθεί η έκθεση του καλλιτέχνη το 2011 στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης στα πλαίσια της 3ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης), ο Βασίλης Μπαλάσκας συνεχίζει την ενασχόλησή του με την «υπονόμευση» εικόνων του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού, μέσω εικαστικών έργων τα οποία, άμεσα ή έμμεσα, τοποθετούνται απέναντι στην παγκόσμια οικονομική κρίση και τη φύση του καπιταλιστικού συστήματος.
Πυρήνας της έκθεσης στην Kalfayan Galleries αποτελεί η νέα in–situ εγκατάσταση “Architecture of Good and Evil”, στην οποία ο Μπαλάσκας διερευνά τα πολιτισμικά αίτια της σύγχρονης κοινωνικο-οικονομικής κρίσης. Το έργο αποτελείται από ένα αναποδογυρισμένο αντίγραφο ιωνικού κίονα και 172 έργα σε χαρτί. Ο καλλιτέχνης έχει επιλέξει να επέμβει πάνω σε σελίδες που προέρχονται από το σημαντικό βιβλίο του A. W. Lawrence "Greek Architecture" (1957) και οι οποίες εικονίζουν αρχιτεκτονικά σχέδια αρχαιοελληνικών μνημείων. Επιχρωματίζοντας ένα τμήμα του σχεδίου κάθε φορά με μπλε χρώμα, ο Μπαλάσκας θέτει εύστοχα ερωτήματα σχετικά αφενός με την πολυσημία των συμβόλων και αφετέρου με το ρόλο που διαδραματίζει στη διαμόρφωση της εθνικής πολιτισμικής συνείδησης η μονοσήμαντη πολλές φορές αντιμετώπισή τους.
Μία άλλη διάσταση αυτής της προβληματικής θέτει το video «Parthenon Rising», έργο με το οποίο ο καλλιτέχνης επιλέχθηκε φέτος ως υποψήφιος για το διεθνές βραβείο ALICE και απέσπασε τιμητική διάκριση ('People's Voice Award'). Έχοντας κινηματογραφηθεί τη μοναδική νύχτα κάθε χρόνου κατά την οποία η Ακρόπολη είναι επισκέψιμη, το έργο προβάλλει μία εικόνα του Παρθενώνα λιγότερο οικεία στο ευρύ κοινό. Η απότομη εναλλαγή του φωτός ακροβατεί ανάμεσα στο ωραίο και το βίαιο, καθιστώντας το έργο του Μπαλάσκα ένα πολυεπίπεδο σχόλιο πάνω στη σχέση θεατή-θεάματος.
Ο Βασίλης Μπαλάσκας (Bill Balaskas) γεννήθηκε το 1983 στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες. Το 2005, εγκαταστάθηκε στη Μεγάλη Βρετανία. Έχει σπουδάσει Καλές Τέχνες στη Σχολή Πειραματικού Κινηματογράφου του Maidstone και στο Royal College of Art, στο Λονδίνο, όπου και εκπονεί αυτή την περίοδο τη διδακτορική του διατριβή. Το έργο του έχει παρουσιαστεί διεθνώς, στα πλαίσια περισσότερων από 60 ατομικών και ομαδικών εκθέσεων, όπως για παράδειγμα στο British Film Institute (Λονδίνο), το Musée des Abattoirs (Τουλούζη), το A Foundation (Λίβερπουλ), τη Sketch Gallery (Λονδίνο), την Εθνική Πινακοθήκη της Ινδονησίας (Τζακάρτα), τη BolteLang Gallery (Ζυρίχη), το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Θεσσαλονίκη), το Εβραϊκό Μουσείο του Λονδίνου, την 3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, το Μάριμπορ – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2012 και την Πολιτιστική Ολυμπιάδα – Λονδίνο 2012. Έχει βραβευτεί ως συγγραφέας από το Βρετανικό Συμβούλιο και ως σεναριογράφος από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Houston. Επίσης, ο Μπαλάσκας είναι guest editor του σημαντικότερου ακαδημαϊκού περιοδικού παγκοσμίως στον τομέα των ηλεκτρονικών τεχνών, του Leonardo Electronic Almanac (The MIT Press). Το 2012 το Global Board of Contemporary Art τον ανακήρυξε υποψήφιο για το βραβείο ALICE (διακρίθηκε με το 'People's Voice Award'). Ο Βασίλης Μπαλάσκας εκπροσωπείται από τις Kalfayan Galleries (Αθήνα – Θεσσαλονίκη).