«Ζεμφύρα ή το μυστικό της Πασιφάης» του Ανδρέα Εμπειρίκου από την ομάδα Τρις
Η Ζεμφύρα, μία νεαρή θηριοδαμάστρια, εκτελεί το περίφημο νούμερο της με τα λιοντάρια
Δημοσίευση 25/6/2018 | 15:17
Η Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς δημιουργήθηκε την άνοιξη του 2015 από τη Χρηστίνα Γαρμπή, τον Κώστα Κουνέλλα και τον Βασίλη Σαφό. Η πρώτη τους παράσταση ήταν η Ιστορία του Στρατιώτη του Charles-Ferdinand Ramuz που παρουσιάστηκε στο Ωδείο Αθηνών, το Θέατρο Πόρτα και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Kyklos Ensemble και τον Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη.
Η δημιουργική τους πορεία συνεχίστηκε με την παράσταση Μίχαελ Κόλχαας – η ιστορία ενός δίκαιου ανθρώπου, βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Χάινριχ φον Κλάιστ, η οποία παρουσιάστηκε για δύο συνεχόμενες χρονιές στο Bios. Στο πλαίσιο του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών, η Ομάδα Θεάτρου τ ρ ι ς παρουσιάζει το διήγημα Ζεμφύρα ή το Μυστικόν της Πασιφάης του Ανδρέα Εμπειρίκου. Γραμμένο το 1945, μέσα στο ζοφερό κλίμα του εμφυλίου, το έργο αυτό αποτελεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας Τα χαϊμαλιά του Έρωτα και των Αρμάτων.
Η Ζεμφύρα, μία νεαρή θηριοδαμάστρια, εκτελεί το περίφημο νούμερό της με τα λιοντάρια. Ξαφνικά, ένα αρσενικό λιοντάρι αρνείται να υπακούσει στα προστάγματα και της επιτίθεται. Το κοινό παγώνει. Προς έκπληξη όλων όμως, η ανταρσία του θηρίου από φονική επίθεση μετατρέπεται σε ερωτική προσέγγιση. Στην ηρωίδα αποκαλύπτεται ο σκοτεινός λαβύρινθος των ενστίκτων και, ως άλλη Πασιφάη, έρχεται αντιμέτωπη με το μυστήριο των παθών.
Η ατίθαση αμαζόνα εξημερώνεται, ο χώρος του τσίρκου γίνεται χώρος μυστηρίου και τελετουργίας κι ο φόβος του θανάτου μετουσιώνεται σε «οίστρο της ζωής». Προαναγγέλλοντας τον Μεγάλο Ανατολικό, ο συγγραφέας πραγματοποιεί με τη Ζεμφύρα μία νίκη πάνω στον ευνουχισμό της σεξουαλικότητας, κηρύσσοντας τον Έρωτα θριαμβευτή επί του Θανάτου.
Η τριλογία Τα χαϊμαλιά του έρωτα και των αρμάτων αποκαταστάθηκε εκδοτικά το 2012 από τις εκδόσεις Άγρα από τις οποίες κυκλοφορεί σχεδόν το σύνολο του έργου του Ανδρέα Εμπειρίκου, με επιμελητή τον Γιώργη Γιατρομανωλάκη.