E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η άγνωστη δράση του «συνδικάτου του εγκλήματος» στα 90ς

Stories 15.03.2025
Το ελληνικό «Συνδικάτο Δολοφόνων»: Από τις δολοφονίες και τις ληστείες μέχρι την εξάρθρωσή τους

Η φάρσα που κράτησε 40 χρόνια

Stories 15.03.2025
Και ξεγέλασε πολύ κόσμο

Έτσι ξεκίνησε η μουσική ‑ Πότε χρονολογείται η πρώτη μελωδία στον κόσμο

Ιστορικά 15.03.2025
Η πρώτη μελωδία στον κόσμο: Ο Ύμνος των Χουρρίων και η αρχή της μουσικής ιστορίας

Μήπως η τεχνολογία μας κάνει πιο χαζούς;

Νέα Εποχή 15.03.2025
Η μεταμόρφωση της γνώσης

Οδική Ασφάλεια στην Ελλάδα: Η σκληρή αλήθεια για τα τροχαία ατυχήματα


ΡΕΠΟΡΤΑΖ Focus On Χτες
Οι κακοτεχνίες στους δρόμους και το κινητό που βρίσκεται μόνιμα στα χέρια μας

Μικροπλαστικά στον εγκέφαλο: Μια σοκαριστική αλήθεια για την υγεία μας

Περιβάλλον Προχτές
Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει την επικίνδυνη αύξηση των μικροπλαστικών στους ανθρώπινους εγκεφάλους και την ενδεχόμενη σύνδεση με την άνοια

Αυτές είναι οι τελευταίες εγκαταλειμμένες πόλεις στον κόσμο

Ιστορικά Προχτές
Ανακαλύπτοντας τις πόλεις που έμειναν πίσω από τον χρόνο λόγω φυσικών καταστροφών, οικονομικών κρίσεων και ανθρωπογενών καταστροφών