Ο Έλληνας που πούλησε την εταιρία του στη Microsoft
Αποκαλύπτει τα μυστικά του
Δημοσίευση 16/4/2019 | 11:15
Το να αποφασίσεις σε ποια τιμή θα πουλήσεις την εταιρεία σου στη Microsoft δεν είναι το δυσκολότερο πράγμα που έχεις να κάνεις, όταν ο τεχνολογικός κολοσσός σού «χτυπάει την πόρτα», ζητώντας να την αγοράσει. Κι ας θεωρούν οι περισσότεροι άνθρωποι ότι η τιμή είναι ο πιο δυσεπίλυτος γρίφος.
Η δε διαδικασία που μεσολαβεί από την αρχική εκδήλωση του ενδιαφέροντος για εξαγορά μέχρι να «κλείσει το deal» διαρκεί πάνω-κάτω έξι μήνες και μοιάζει πολύ με εκείνη ενός ...φλερτ σε εξέλιξη, που μπορεί να καταλήξει σε γάμο.
Τάδε έφη ο πρώτος Έλληνας Ολυμπιονίκης Πληροφορικής, Τόλης Λέριος (Toli Lerios), «κατά συρροή επιχειρηματίας» (serial entrepreneur) και μέντορας ενός εκλεκτικού «θηριοτροφείου» νεοσύστατων επιχειρήσεων (startups), που το 2015 πούλησε στη Microsoft -έναντι άγνωστου αντιτίμου- την πλατφόρμα «έξυπνης» διαχείρισης δεδομένων «Metanautix», μια startup του ιδίου και του Θεόδωρου Βασιλάκη, με έδρα το Πάλο Αλτο των ΗΠΑ.
Σε στρογγυλή τράπεζα στο πλαίσιο του 6ου Technology Forum, στη Θεσσαλονίκη, ο Τόλη Λέριος μίλησε για τις διαπραγματεύσεις με τη Microsoft, αρνούμενος ωστόσο να αποκαλύψει το αντίτιμο για την εξαγορά, παρέθεσε τις απόψεις του για το πώς αντιλαμβάνεται την αποτυχία η Silicon Valley και το πότε αυτή (η αποτυχία) είναι λειτουργική και πότε όχι, Εξήγησε, δε, πώς κατά τη γνώμη του θα πρέπει να δράσει ένας ή μία startuper, όταν επιτέλους βρεθεί μπροστά σε έναν ή μια επενδυτή στις ΗΠΑ, με τη μοναδική «αποστολή» να τον/την πείσει ότι η ιδέα του αξίζει να χρηματοδοτηθεί.
Κληθείς, δε, να σχολιάσει πόσο δύσκολες είναι οι διαπραγματεύσεις για την πώληση μιας εταιρείας σε έναν κολοσσό όπως η Microsoft, αλλά και ποιο ήταν το πιο απαιτητικό κομμάτι αυτής της διαδικασίας,ο Τόλης Λέριος επισήμανε σύμφωνα με το ΑΜΠΕ:
«Θα σας πω με τι μοιάζει η διαδικασία γενικώς. "Τρέχεις" τη δική σου επιχείρηση, τα πράγματα λειτουργούν καλά ή όχι καλά, αλλά το ζήτημα είναι ότι το κάνεις με τον τρόπο σου. Σε κάποιο χρονικό σημείο, κάποιος από τους πελάτες σου, εν προκειμένω η Microsoft, λέει "πρόκειται έτσι και αλλιώς (να ξεκινήσεις τη διαδικασία για) να συγκεντρώσεις κεφάλαια, γιατί δεν συζητάμε να σε αγοράσουμε αντί για αυτό;". Κι έτσι ξεκινά μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδικασία, που διαρκεί κατά κανόνα περίπου έξι μήνες, από τη στιγμή που θα εκφραστεί αυτό το αρχικό ενδιαφέρον μέχρι την ολοκλήρωση (της συμφωνίας). Είναι μια διαδικασία με αρκετές αναβολές. Στην αρχή είναι πολύ απλό, δοκιμάζεις τα νερά, δεν υπάρχει πίεση, αλλά μετά πας ένα βήμα βαθύτερα και βαθύτερα, σκεφτείτε το σαν να βγαίνετε με κάποιον. Έχετε το πρώτο ραντεβού, αν σας αρέσει το άλλο άτομο, ακολουθούν τα φιλιά, το σεξ, ίσως ο γάμος, έτσι πηγαίνει».
Όπως είπε, το να αποφασίσεις σε ποια τιμή θα πουλήσεις την εταιρεία σου είναι αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι συνήθως θεωρούν ως το δυσκολότερο, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι η μεγαλύτερη πρόκληση.
«Η τιμή είναι σχετικά εύκολο να οριστεί, είναι θέμα κατανόησης του πού βρίσκεται η εταιρεία, ποιες είναι οι εναλλακτικές, πόσα χρήματα βγάζεις από όλη την προσπάθεια που επενδύεις σε αυτή την εταιρεία, πόσο χρόνο επενδύεις σε αυτή την προσπάθεια, από τους όρους της συμφωνίας... Θα σας πω τι είχε για μένα την περισσότερη σημασία. Η τιμή θα ήταν έτσι και αλλιώς αρκετά χρήματα, για να μην ανησυχώ για τα πράγματα, εννοώ είχα ήδη και μια εταιρεία που μπήκε στο χρηματιστήριο πριν από αυτό. Άρα δεν ήταν αυτό που με οδηγούσε. Η βασική μου ανησυχία είχε να κάνει με το τι θα σήμαινε (η πώληση) για το δικό μου επίπεδο δέσμευσης, για την ομάδα και τους εργαζόμενους, άρα όλοι αυτοί οι παράγοντες ήταν πολύ πιο σημαντικοί», εξήγησε.