Ο θείος Βάνιας
Δημοσίευση 11/10/2019 | 13:38
http://www.bios.gr
https://www.facebook.com/pages/BIOS-exploring-urban-culture/113635776790
Ωρα προσέλευσης: 21:00
Διάρκεια: -60 λεπτά
από 21 ευρώ
ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
Μετά τη μεγάλη περσινή επιτυχία, ο Θείος Βάνιας σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη εντάσσεται στο ρεπερτόριο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και παρουσιάζεται στο BIOS από 2 Οκτωβρίου.
Σ’ αυτό το έργο:
Κανένας δεν κοιμάται όσο θα ήθελε.
Κανένας δεν αγαπά όσο χρειάζεται.
Κανένας δεν αρπάζει καμία ευκαιρία.
Κανένας δεν αγαπιέται όσο έχει ανάγκη.
Όλοι θέλουν να νιώσουν περισσότερο.
Όλοι είναι έτοιμοι για καυγά.
Όλοι επαναλαμβάνονται.
Κάποιοι πίνουν παραπάνω απ’ όσο πρέπει.
Κάποιοι έχουν τη δουλειά για φάρμακο.
Κάποιοι ζουν τη ζωή τους σαν δράμα.
Στο τέλος δεν αλλάζει τίποτα.
«Αυτό το βάρος... Δεν είμαι καλά... Τίποτα...»
Είναι μάλλον αδύνατον να βρει κανείς τόσα πολλά παράπονα μαζεμένα σε ένα και μόνο θεατρικό έργο. Όμως ο Θείος Βάνιας είναι ένα έργο γοητευτικό.
Πώς προκύπτει ποίηση από τα παράπονα;
Όλα τα πρόσωπα του έργου κουβαλούν ένα βάρος.
Ο Νίτσε λέει πως δεν γίνεται να υποφέρουμε χωρίς να κάνουμε κάποιον να πληρώσει γι’ αυτό.
Τι τον κάνουν όλον αυτόν τον πόνο οι ήρωες του Θείου Βάνια;
Και τι είδους ήρωες είναι;
Καμιά γυναίκα δεν είναι «ηρωίδα», δηλαδή όσο πρέπει θηλυκή ή μητρική.
Και κανένας άντρας δεν είναι όσο πρέπει «αρσενικός» για να γίνει ήρωας. Ιδίως ο ίδιος ο Βάνιας, αποτυγχάνει παταγωδώς ως άντρας πρωταγωνιστής. Ακόμα και στον τίτλο του έργου κατοικεί λειψά: ως «θείος».
Έγραψαν για την παράσταση:
Αυτο?ν τον «Θει?ο Βα?νια» αξι?ζει να τον δεις (...) Έχω δει περισσότερες από πέντε φορές τον «Θείο Βάνια» στη σκηνή. Όμως, μέσω της παράστασης που σκηνοθέτησε η Μαρία Μαγκανάρη, πρώτη φορά είναι που το τσεχωφικό κείμενο με χτύπησε σαν τσουνάμι – ευπρόσδεκτη, νομίζω, η παρομοίωση όταν πρόκειται για ένα έργο τέχνης. (...)
Δημη?τρης Μαστρογιαννι?της, AthensVoice
Στον «Θείο Βάνια» που σκηνοθετεί η Μαρία Μαγκανάρη ο κο?σμος του ε?ργου ζωντανευ?ει με?σα απο? τις ερμηνει?ες των ηθοποιω?ν. (...) Θε?ατρο ηθοποιω?ν σε φορμα?τ Intimate Theatre, η παρα?σταση της Μαρι?ας Μαγκανα?ρη δικαιω?νει την αγα?πη μας και το ανεξα?ντλητο ενδιαφε?ρον για τον απαρα?μιλλο Ρω?σο συγγραφε?α.
Ματίνα Καλτάκη, Καθημερινή της Κυριακής
Η Μαρία Μαγκανάρη καταπιάνεται με το εμβληματικό έργο του Τσέχοφ και επιτυγχάνει να αναδείξει όχι μόνο τη δύναμη και την επικαιρότητά του, αλλά τη γήινη, απτή, χωμάτινη, γλυκόπικρη υφή του. Σε οδηγεί με τρόπο καθαρό και αφτιασίδωτο στην ουσία: να δεις την αλήθεια αυτών των χαρακτήρων, να αναλογιστείς τη ζωή τους, τα όνειρα τα δικά τους και τα δικά σου.
Γιώργος Μητρόπουλος, Euronews
Αυτο?ν τον «Θει?ο Βα?νια» τον σκε?φτεσαι διαρκω?ς μετα? την παρα?σταση. Για την ταυ?τιση, για τις μνη?μες, για τις συγκρου?σεις με?σα στις καθημερινε?ς σχε?σεις, γιατι? σε θυμω?νει ο?,τι θυμω?νει τον Αστρω?φ η? τον θει?ο Βα?νια, γιατι? σε ε?χει τρελα?νει ο?,τι τρελαι?νει τη Σο?νια, γιατι? ε?χεις, ευτυχω?ς, κα?ποιους ανθρω?πους σαν τη Νε?να γυ?ρω σου... Και γιατι? η Μαρι?α Μαγκανα?ρη κατα?φερε να μεταφε?ρει τη διαχρονι?α του Τσε?χωφ μ’ ε?ναν τρο?πο διο?λου στημε?νο, διο?λου επιδεικτικο?, αλλα? α?μεσο, σαν νευ?μα, σαν χα?δι, σαν καθρε?φτη.
Όλγα Σελλά, Popaganda
Δεν υπα?ρχουν α?λλοι θεατρικοι? η?ρωες στο παγκο?σμιο δραματολο?γιο του 20ου αιω?να που να βρι?σκονται σε τε?τοια εγγυ?τητα με το ανθρω?πινο συναι?σθημα ο?σο οι χαρακτη?ρες του Τσε?χωφ. Με γνω?μονα αυτη? τη διαπι?στωση η Μαρι?α Μαγκανα?ρη φε?ρνει τα προ?σωπα του
«Θει?ου Βα?νια» - του πληρε?στερου ε?ργου του μεγα?λου Ρω?σου – το?σο κοντα? ο?σο να μπορει?ς να τους αγγι?ξεις, να τους συναισθανθει?ς. Το?σο που μοια?ζουν προσκεκλημε?νοι στο σαλο?νι σου. Δικοι? σου α?νθρωποι. Κι αυτη? ει?ναι η αφετηρι?α ι?σως για το πιο μεστο? ανε?βασμα του ε?ργου που ε?χουμε δει στην αθηναι?κη? σκηνη? τα τελευται?α χρο?νια.
Στέλλα Χαραμή, Tospirto
Ο θρι?αμβος της αγα?πης, της ε?γνοιας, της συμπο?νοιας και της φροντι?δας για τους ανθρω?πους, σε μια παρα?σταση που τιμα? τον κα?θε ε?να θεατη? ξεχωριστα? και ο?λο το κοινο? μαζι?, ο «Θει?ος Βα?νιας» του Τσε?χωφ, στην σπαρταριστη? μετα?φραση της Χρυ?σας Προκοπα?κη, αφιερωμε?νη εξαιρετικα? απο? τη σκηνοθε?τη Μαρι?α Μαγκανα?ρη σαν μια υπο?κλιση και μια χειρονομι?α παρηγορητικη?ς αφη?γησης, με ε?κανε να χαρω? πολυ? και να συγκινηθω? περισσο?τερο απο? τη διαφα?νεια των αισθημα?των της ε?να βροχερο? χειμωνια?τικο βρα?δυ του Ιανουαρι?ου, βγαι?νοντας απο? το Κε?ντρο Ελε?γχου Τηλεορα?σεων στην Κυψε?λη. Μάνια Ζούση, “Artplay”
Ει?ναι φορε?ς που τα πιο μικρα? θεατρικα? θαυ?ματα συμβαι?νουν στους πιο ανυ?ποπτους το?πους. Αυτη? ει?ναι η περι?πτωση του Θει?ου Βα?νια της Μαρι?ας Μαγκανα?ρη. Μια απο? τις πιο ουσιαστικε?ς τσεχοφικε?ς προτα?σεις των τελευται?ων ετω?ν.(...) Ε?χεις την αι?σθηση ο?τι οι ηθοποιοι? συλλαμβα?νουν, ανα?μεσα στις λε?ξεις, ε?να ολο?κληρο α?ρρητο πλε?γμα δρα?σεων και σκε?ψεων, που εμπλουτι?ζουν τις σχε?σεις αναπα?ντεχα. Ο Θει?ος Βα?νιας του Κω?στα Κουτσολε?λου, ο καλυ?τερος Βα?νιας που ε?χω δει.
Σοφία Ευτυχιάδου, Elculture
Η Μαρι?α Μαγκανα?ρη ε?φτιαξε μια παρα?σταση ξεχωριστη? και αρμονικη?. Δημιου?ργησε ε?ναν δικο? της «κο?σμο», με?σα σε λι?γα τετραγωνικα?, στην ουσι?α ακριβω?ς στα πο?δια των θεατω?ν, με ο?λα ο?σα τον αποτελου?ν -χαρακτη?ρες, συναισθη?ματα, επιδρα?σεις, ιδε?ες- θεμελιω?νοντας ε?τσι ε?να πρωτο?τυπο και υψηλη?ς αισθητικη?ς ει?δος ανεβα?σματος του Τσε?χωφ.
Ειρήνη Αϊβαλιώτου, Catisart
Η Μαρι?α Μαγκανα?ρη αποφα?σισε να συνθε?σει ε?να δι?κτυο δεσμω?ν και αντιθε?σεων, γεννημε?νο στα ενδο?τερα των ψυχω?ν των χαρακτη?ρων του Τσε?χωφ, κι ε?πραξε α?ριστα. Κατα?φερε να δημιουργη?σει ε?να υφαντο? απο? συναισθη?ματα, εξωτερικευμε?νο με τον πιο ξεκα?θαρο και αντιληπτο? τρο?πο, με?σω των δρα?σεων και των σωματικω?ν αντιδρα?σεων. (...) Ε?νας Θει?ος Βα?νιας, το?σο αληθινο?ς που μοια?ζει να βγη?κε μο?λις απο? με?σα μας.
Μαρία Στέλλα Μπινίκου, Artic.gr
“Τα κατάφερε πολύ καλά η Μαρία Μαγκανάρη στο θείο Βάνια, πέρα από ότι θεωρώ άθλο το να ανεβάζεις Τσέχοφ με το τίποτα, έκανε μια παράσταση εξαιρετική, σε ένα αληθινά υπέροχο έργο. Κάθε φράση είχε σημασία, και πρώτη φορά είδα την Ελένα κυρίως αλλά και τη Σόνια, τις γυναίκες του έργου, με τα λόγια τους να χτυπάνε κατευθείαν στην καρδιά, γιατί αν αξίζει κάτι στο να βλέπεις ξανά και ξανά τα έργα του Τσέχοφ, είναι πως αυτά τα λόγια που ακούς απηχούν μια καινούργια αλήθεια γιατί εσύ, ο θεατής, είσαι αυτός που αλλάζεις, μεγαλώνεις και μετατοπίζεσαι