Τω Μάθειμα
Ο Δημήτρης Κομνηνός και η Ομάδα 90°C ανεβάζουν τη θερμοκρασία
Δημοσίευση 11/10/2019 | 13:38
http://www.bios.gr
https://www.facebook.com/pages/BIOS-exploring-urban-culture/113635776790
Ωρα προσέλευσης: 21:00
από 5 ευρώ
ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
Μετά την επιτυχημένη, σύντομη πορεία της παράστασης, το Μάιο, Τω Μάθειμα θα συνεχίσει τις ανορθόγραφες «παραδόσεις» του, στο Bios, για 20 μόνο παραστάσεις, από 10 Οκτωβρίου 2019.
Η ομάδα 90οC, με την παράσταση της αναδεικνύει όλα όσα βρίσκονται εκτός… διδακτέας ύλης ως αντίλογο στα «ορθά/ακαδημαϊκά/κοινωνικά πρέπει». Υπογραμμίζει την αποδοχή στη διαφορετικότητα και υποστηρίζει πως, πια, μόνο μέσα από τις χαραμάδες διαφαίνεται η γνώση.
Ένας συνεσταλμένος Καθηγητής, γνήσιος εκφραστής της ξύλινης εκπαιδευτικής διαδικασίας, υπό το ανήσυχο βλέμμα της πιστής του Υπηρέτριας, συμβολική εκπρόσωπος της νοσηρής κοινωνίας, παραδίδει μαθήματα γεωγραφίας, αριθμητικής και γλωσσολογίας, σε ένα non binary (εκτός του δίπολου άνδρας-γυναίκα) άτομο.
Μέσα από ερωταπαντήσεις που θυμίζουν όλα όσα έχουμε διδαχτεί, ο Ιονέσκο στήνει μια θεατρική παγίδα: με την εξέλιξη του μαθήματος, ο Καθηγητής οδηγεί το Μαθητευόμενο στην πλήρη υποταγή και η ιστορία ξεφεύγει από τη σφαίρα του ρεαλισμού. Μέσα από σκληρές λέξεις και εικόνες, ντυμένες με το σαρδόνιο, έξοχο και ανατρεπτικό χιούμορ του Ιονέσκο, οι χαρακτήρες οδηγούνται στο ολικό χάος, με τον Καθηγητή να γίνεται βίαιος και τελικά…
Πάνω σε αυτόν τον καμβά, η ομάδα 90οC, στη διασκευή της, στήνει τη θεατρική της παγίδα: αντικαθιστά την κοπέλα φοιτήτρια, όπως αρχικά εμφανίστηκε στο κείμενο του Ionesco, με ένα non-binary άτομο, ενισχύοντας έτσι ακόμα περισσότερο την έντονη αντιπαράθεση μεταξύ των δύο κόσμων. Mε την εξέλιξη του μαθήματος, η ιστορία ξεφεύγει από τη σφαίρα του ρεαλισμού. Μέσα από σκληρές λέξεις και εικόνες, ντυμένες με το σαρδόνιο, έξοχο και ανατρεπτικό? χιούμορ του Ιονέσκο, οι χαρακτήρες οδηγούνται στο ολικό? χάος, και οι δυο κόσμοι συγκρούονται. Ποιος θα επικρατήσει;
Στη διασκευή της η ομάδα 90οC, μεταφέρει το έργο, σε ενεστώτα χρόνο και στην Αθήνα του 2019, που, οργισμένη και αδαής, μετεωρίζεται σε έναν απροσδιόριστο χρόνο, κάπου ανάμεσα σε παρατατικό και αόριστο. Κάνοντας χρήση του καταπιεσμένου δασκάλου, ως μοντέλο ενός κοινωνικά αποδεκτού Serial Κiller, που καθημερινά σκοτώνει μαθητές, τεκμηριώνει τη σημασία της πολιτισμικής Παιδείας που επειγόντως χρειάζεται ο τόπος και η κοινωνία μας.
ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
«Όταν η εξειδίκευση προσπερνάει τη γνώση, η πληροφορία την ενημέρωση και ο βιοπορισμός την επιβίωση, ο φασισμός παίρνει κεφάλι. Οι άνθρωποι, φοβισμένοι, περιχαρακώνονται κι αγριεύουν. Η επικοινωνία παραχωρεί τη θέση της στη φασαρία. Η κοινωνία αποσυντίθεται. Η οργή οδηγεί - ο φανατισμός ακολουθεί - ο φασισμός παραμορφώνει - ο άνθρωπος σκοτώνει. Μέρα μεσημέρι. Στην Ομόνοια. Στις 21/09/2018, ο ανυπεράσπιστος Ζακ, αφήνει τη τελευταία του πνοή στο πεζοδρόμιο, άγρια χτυπημένος από ‘νοικοκυραίους’ και μπάτσους, Μπροστά σε δεκάδες βλέμματα περαστικών. Κανείς τους δεν αντέδρασε. Η αστυνομία, σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, δεν έχει ακόμα προσκομίσει στον Ανακριτή τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας της περιοχής και παρακωλύει την έρευνα με κάθε τρόπο. Ακόμα δεν έχουν απαγγελθεί κατηγορίες. Οι ένοχοι, φυσικοί αυτουργοί της δολοφονίας είναι ελεύθεροι και προκαλούν. Η ιστορία επαναλαμβάνεται; Δυστυχώς. Από αυτά τα κυρίαρχα στοιχεία αποτελείται τόσο το μεταπολεμικό αριστούργημα του Ιονέσκο όσο και της παράστασής μας. Με «ΤΩ ΜΑΘΕΙΜΑ» - ως έχει, κατά τα ανορθόγραφα πολιτισμικά πρότυπα της κοινωνίας μας - υπογραμμίζουμε την έλλειψη ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ως το μέγιστο πρόβλημα σήμερα» - Δημήτρης Κομνηνός