E-Daily

Αυτές οι χώρες φορούν μάσκες εδώ και δεκατίες, και όχι λόγω Covid

Τα τελευταία 100 χρόνια περίπου, υπήρξε μια σειρά από σημαντικές προκλήσεις για την υγεία

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 20/10/2020 | 00:32

Photo by Ketut Subiyanto from Pexels

Οι μάσκες προσώπου θεωρούνται ένας απαραίτητος τρόπος για να σταματήσει η μετάδοση και η εξάπλωση του νέου κοροναϊού. Ωστόσο, στις δυτικές χώρες παρά τις αυξανόμενες επιδημίες στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες η χρήση τους ήταν ως τον Μάρτιο αδιανόητη.

Τα τελευταία 100 χρόνια περίπου, υπήρξε μια σειρά από σημαντικές προκλήσεις για την υγεία. Το 1918 ήταν η Ισπανική γρίπη. Το 1949/1950 ήταν η Ιταλική γρίπη, έπειτα το 1960 η Γρίπη του Χονγκ Κονγκ, το 2003 ο SARS, το 2004 η γρίπη των πτηνών και το 2009 η γρίπη των χοίρων. 

Η χρήση τους έχει βέβαια τεράστιο παρελθόν στην Ασία. Αυτό συμβαίνει επειδή οι Ασιάτες, ειδικά στην Ιαπωνία, την Κίνα και την Ταϊβάν, έχουν φορέσει μάσκες για πολλούς περιβαλλοντικούς λόγους, και όχι για λόγους υγείας, τουλάχιστον από τη δεκαετία του 1950.

Οι Ιάπωνες φορούν μάσκες όταν αισθάνονται άρρωστοι από ευγένεια και προφύλαξη για τους τρίτους στο περιβάλλον τους. Οι γυναίκες μάλιστα στην Ιαπωνία φορούν μάσκα όταν για παράδειγμα, δεν φορούν μακιγιάζ! 

Οι φιλιππινέζοι μοτοσικλετιστές φορούν μάσκες για να μην εισπνέoυν καυσαέρια στο δρόμο. Στην Ταϊβάν, οι πολίτες λένε ότι οι μάσκες διατηρούν τα πρόσωπά τους ζεστά το χειμώνα και προσφέρουν μια αίσθηση προστασίας από την ατμοσφαιρική ρύπανση, συμπεριλαμβανομένων και των μικροβίων της πόλης.

Οι μάσκες έχουν γίνει τόσο δημοφιλείς που ορισμένοι κατασκευαστές τις κυκλοφορούν αποκλειστικά για αξεσουάρ, χωρίς προστατευτική λειτουργία.

"Στην Ασία είναι συνηθισμένο να φορούν μάσκα επειδή είναι ήδη ριζωμένο στον πολιτισμό τους", δήλωσε ο Μπράντλεϊ Σάτον, ένας Αμερικανός που κάποτε ζούσε στην Ιαπωνία. Ο Σάτον που συνεργάζεται με την Amazon ανέφερε πως, όπως είναι λογικό, οι παραγγελίες μάσκας μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνονται μέρα με τη μέρα.

Οι μάσκες έγιναν μέρος της ζωής όλων στις περισσότερες περιοχές της Ασίας μετά το θανατηφόρο σοβαρό ξέσπασμα του SARS που ξεκίνησε στην Κίνα το 2002 πριν εξαπλωθεί στη Σιγκαπούρη και την Ταϊβάν τον επόμενο χρόνο. Σήμερα οι κατασκευαστές στην Ανατολική Ασία φτιάχνουν 10 έως 20 εκατομμύρια μάσκες το μήνα.

Επίσης τη δεκαετία του 70, η Ιαπωνία φύτεψε πάρα πολλά δέντρα γύρω από τις πόλεις, κάτι που... αύξησε τις αλλεργίες του κόσμου κι έτσι πολλοί άρχισαν να φορούν μάσκα συγκεκριμένες εποχές.

Στη δεκαετία του 1990 η ιαπωνική κυβέρνηση άρχισε να δίνει έμφαση στην ατομική ευθύνη για υγιεινό τρόπο ζωής. Το 2000 ξεκίνησε κι άλλη καμπάνια με όνομα "Υγιής Ιαπωνία 21" και ο νόμος για την προαγωγή της υγείας του 2002 ανέφερε ότι "η παρακολούθηση της υγείας και η προώθηση της σωστής συμπεριφοράς είναι καθήκον κάθε πολίτη". Τη στιγμή της επιδημίας της γρίπης των χοίρων του 2009, οι αφίσες της εκστρατείας έλεγαν: "Η εξάπλωση της γρίπης πρέπει να αποφευχθεί από κάθε άτομο!".

Στην Ταϊβάν μέχρι την εποχή του SARS, η μάσκα δεν ήταν διαδεδομένη. Μάλιστα στιγμάτιζε και όποιον τη φορούσε. Ομως οι Ιάπωνες τη φορούν από το 1950 σαν πρώτη ασπίδα προστασίας από τη ρύπανση. Εκτός αυτού αν κάποιος νιώθει αδιάθετος, και έχει βήχα ή συνάχι, πάλι φορά τη μάσκα, για να μη κολλήσει τους άλλους γύρω του, ακόμη κι αν είναι μια συνηθισμένη γρίπη.

Τον Μάιο του 2009, τα πρώτα κρούσματα γρίπης των χοίρων στην Ιαπωνία επιβεβαιώθηκαν στην πόλη του Κόμπε, όπου μολύνθηκαν 3 παιδιά. Την ίδια στιγμή, ένας μεγάλος παραγωγός μάσκας προσώπου, η Unicharm, είχε ξεκινήσει μια σειρά διαφημιστικών εκστρατειών γύρω από την "προώθηση της φροντίδας και της ατομικής ευθύνης". Δύο αφίσες ειδικότερα επέκτειναν τη σχέση της μάσκας με την οικογένεια και την οικονομία. Με λίγα λόγια, ένας καλός Ιάπωνας εργαζόμενος και μέλος της οικογένειας φοράει μάσκα - για να προστατεύσει τους δικούς του αλλά και για να μη ζημιώσει την οικονομία και την αγορά...

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Βάσω Λασκαράκη, είσαι έτοιμη για μια επιστροφή στο Σόι Σου;

Διλήμματα 12.01.2025
H αγαπημένη ηθοποιός απαντά σε E-Daily Διλήμματα

Τι έχουν να θυμούνται οι Έλληνες από το 2024;

Μπες στο Πλάνο 04.01.2025
Τι λένε για ακρίβεια, μισθούς, πολέμους;

Κωνσταντίνος, ο φωτογράφος των βουνών: Αφησε τη ζωή στην πόλη και ζει σε ένα χωριό 17 κατοίκων


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Rec Mode 29.12.2024
Πώς περνά τις μέρες του και πώς βγάζει τα προς το ζην

Panettone: Τρεις ειδικοί μας εξηγούν γιατί κοστίζει τόσο και πώς φτιάχνεται


ΡΕΠΟΡΤΑΖ Focus On 25.12.2024
Ο Νίκος Χανδόλιας, ο Αλέξανδρος Ρίζος και ο Θωμάς Βουρνάζος μας λύνουν όλες τις απορίες στο νέο επεισόδιο της σειράς Focus On

Γιατί κάνουν όλοι ψυχοθεραπεία και ειδικά οι νέοι της Gen‑Z;

Focus On 21.12.2024
Gen-Z και Ψυχοθεραπεία: Η νέα εποχή της αυτοβελτίωσης και της αυτοφροντίδας

Νίκο Μουρατίδη, μετανιώνεις για όσα λες στις συνεντεύξεις;

Διλήμματα 20.12.2024
Απαντά στα E-Daily Διλήμματα

Η Gen Z δεν θέλει να δουλέψει: Μύθος ή πραγματικότητα;

Μπες στο Πλάνο 14.12.2024
Τι λένε οι νέοι για την αγορά εργασίας και τι ζητάνε από τους εργοδότες

Γιώργος Θεοφάνους: Για ποιο λόγο σταμάτησε τη συνεργασία με γνωστό τραγουδιστή

Διλήμματα 05.12.2024
Ο αγαπημένος συνθέτης και στιχουργός απαντά σε E-Daily Διλήμματα

Κάναμε την πρώτη επίσημη βόλτα με το μετρό Θεσσαλονίκης

Μπες στο Πλάνο 02.12.2024
Μπες στο πλάνο... ή στο μετρό;

Τα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας που αλλάζουν το παιχνίδι: Τι πρέπει να προσέχετε


ΡΕΠΟΡΤΑΖ Focus On 28.11.2024
Η επιστήμη ανοίγει νέους δρόμους, αλλά απαιτείται υπεύθυνη ενημέρωση και διάθεση, ώστε να αποφεύγονται υπερβολές και καταχρήσεις.

Μετρό Θεσσαλονίκης: Θα έχουμε εγκαίνια ή αναβολή;

Μπες στο Πλάνο 25.11.2024
Πόσο καιρός χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί το Μετρό Θεσσαλονίκης; Εσύ θα σχεδίαζες καλύτερο λογότυπο;

Πόσο βαθύς είναι ο ωκεανός στην πραγματικότητα

FYI 23.11.2024
Αν νομίζετε ότι γνωρίζουμε τα πάντα για τη θάλασσα, τότε θα εκπλαγείτε