Ο πίνακας του Πάμπλο Πικάσο που εκλάπη από την Εθνική πινακοθήκη Πρίν από 9 χρόνια τελικά βρέθηκε, μαζί με ακόμα έναν πίνακα που είχε κλαπεί.
Τον πίνακα είχε δωρίσει ο ίδιος ο ζωγράφος στον ελληνικό λαό το 1949 για την προσφορά του στην αντίσταση. Έχει τίτλο «Γυναικείο Κεφάλι» και είναι ένα από τα πολλά πορτρέτα της επί 9 χρόνια συντρόφου του Ντόρα Μάαρ.
Οι πίνακες έχουν βρεθεί ουκ ολίγες φορές στο στόχαστρο ληστών, με κάποιους να έχουν καταφέρει να τους κλέψουν. Οι 5 παρακάτω περιπτώσεις είναι οι μεγαλύτερες κλοπές διάσημων πινάκων σύμφωνα με το artsnews.com.
H «Κραυγή» και οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του Όσλο (1994)
@wikipedia.org
«Ευχαριστούμε πολύ για την κακή ασφάλεια» έγραφε ένα σημείωμα που άφησαν πίσω τους οι διαρρήκτες. Οι τελευταίοι μπήκαν στο Εθνικό Μουσείο του Όσλο, έσπασαν το σύρμα που κρατούσε το αριστούργημα του Edvard Munch «Η Κραυγή» πάνω στον τοίχο και έφυγαν αγκαλιά με ένα από τους ακριβότερους πίνακες στον πλανήτη. Η κλοπή έγινε την ημέρα έναρξης των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων.
Αμέσως η κλοπή έγινε το πρώτο θέμα στη Νορβηγία. Ακτιβιστές εναντίον της άμβλωσης ισχυρίστηκαν πως θα επιστρέψουν τον πίνακα με αντάλλαγμα κάποιον χρόνο σε εθνικό δίκτυο για να μιλήσουν για τα πιστεύω τους. Φυσικά, δεν είχαν ιδέα που ήταν ο πίνακας. Η αναζήτηση του πίνακα κράτησε σχεδόν δυο χρόνια, με την κυβέρνηση να αρνείται να πληρώσει λύτρα ύψους 1 εκατομμυρίου δολαρίων. «Η Κραυγή» τελικά βρέθηκε σε ξενοδοχείο του στα βόρια προάστια του Όσλο και τέσσερις άνδρες καταδικάστηκαν λίγο αργότερα για την κλοπή.
Ο πίνακας που έδωσε το όνομα στον Ιμπρεσιονισμό (1985)
@wikipedia.org
Ο πίνακας από τον οποίο ο Ιμπρεσιονισμός πήρε το όνομά του εκλάπη από το Paris Musée Marmottan το 1985. Οι κλέφτες μπήκαν στο μουσείο την ημέρα με εισιτήρια. Πήγαν μπροστά στον πίνακα του Κλοντ Μονέ «Impression, Sunrise» και τον αφαίρεσαν, μαζί με άλλα έργα των Μπερτ Μοριζό και Πιερ - Ογκούστ Ρενουάρ. Οι ληστές απείλησαν με όπλο τους 9 φύλακες και τους 40 επισκέπτες, την ώρα που αφαιρούσαν τους συνολικά 9 πίνακες. Αν και οι πίνακες ανακοινώθηκε πως είχαν αξία 20 εκατομμυρίων δολαρίων, κάποιοι είπαν πως ο πίνακας του Μονέ ήταν ανεκτίμητος. Όλα τα έργα βρέθηκαν 5 χρόνια αργότερα σε μια βίλα στην Κορσική.
Ο Spider-Man και τα 5 αριστουργήματα (2010)
@nytimes.com
Η κλοπή των 5 αριστουργημάτων από Paris’s Musée d’Art Moderne το 2010 ήταν τόσο προσεγμένη που προκάλεσε συγκρίσεις με τον Αρσέν Λουπέν, τον φανταστικό αριστοκράτη λωποδύτη αλλά και τον Spider-Man, με το όνομα του οποίου τα ΜΜΕ αναφέρονταν στον ληστή.
Εκείνη τη χρονιά, ο Vjeran Tomic πήγε πολλές φόρε στο μουσείο ψεκάζοντας με οξύ ένα παράθυρο, από το οποίο εισέβαλλε ανενόχλητος. Ένα βράδυ στις 3 μετά τα μεσάνυχτα έκλεψε τον πίνακα του Ανρί Ματις «Pastorale». Επειδή οι συναγερμοί δεν λειτούργησαν αφαίρεσε επίσης έργα των Μοντιλιάνι, Λεζέ, Πικάσο και Μπρακ. Ο Tomic πιστεύεται πως δούλευε με ποσοστά για έναν έμπορο τέχνης με το όνομα Jean-Michel Corvez, που ήθελε να τα πουλήσει. Τελικά, ο Tomic συνελήφθη και καταδικάστηκε σε 8 χρόνια με τον δικαστή να λέει πως η κλοπή περιελάμβανε «πολιτιστικά αγαθά που ανήκουν στην καλλιτεχνική κληρονομιά της ανθρωπότητας».
Η Μονα Λίζα το… «έσκασε» με τον ξυλουργό του Λούβρου (1911)
@wikipedia.org
Ίσως πρόκειται για τον διασημότερο πίνακα στον κόσμο. Η «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι οφείλει ωστόσο πολύ από τη φήμη που απέκτησε στην ληστεία του 1911. Ληστής ήταν ο Ιταλός ξυλουργός του Λούβρου, Βιτσέντζο Περούτζια, που μαζί με δυο συμπατριώτες του πέρασε τη νύχτα σε μια ντουλάπα του μουσείου και έκλεψαν τον πίνακα. Αργότερα πήραν το πρώτο κυριακάτικο τρένο από το Παρίσι με προορισμό την Ιταλία.
Το περιστατικό της κλοπής έγινε εθνική υπόθεση και προκάλεσε το διεθνές ενδιαφέρον. Έτσι έγινε πολύ δύσκολο να πουληθεί ο πίνακας. Ο Περούτζια επέστρεψε στο Παρίσι έκρυψε τον πίνακα για 28 μήνες και προσπάθησε να τον πουλήσει αργότερα σε έναν έμπορο τέχνης από τη Φλωρεντία δίνοντας το ψεύτικο όνομα, Λεονάρντο Βιτσέντζο. Ο Βιτσέντζο πίστευε στον επαναπατρισμό των πολιτιστικών έργων που είχε λεηλατήσει ο Ναπολέων και ο στρατός του. Ο έμπορος τηλεφώνησε στον διευθυντή της γκαλερί Ουφίτσι, Τζιοβάνι Πότζι, ο οποίος πήρε το έργο για να το ασφαλίσει και κάλεσε την αστυνομία. Ο Περούτζια τελικά καταδικάστηκε σε φυλάκιση μόλις 7 μηνών.
Η ημέρα του Αγίου Πατρικίου στη Βοστόνη και η μεγαλύτερη κλοπή πινάκων όλων των εποχών (1990)
@wikipedia.org
Λίγες ώρες μετά τη μεγάλη γιορτή του Αγίου Πατρικίου, κλέφτες μπήκαν στο Isabella Stewart Gardner Museum της Βοστόνης κάτω από τα μάτια των φυλάκων που ίσως να είχαν γλεντήσει και λίγο στη βραδινή βάρδια. Μέσα στις επόμενες ώρες αφαίρεσαν πίνακες με ανυπολόγιστη αξία. Η «Συναυλία» του Γιοχάνες Βερμέερ, ένας πίνακας του Ρέμπραντ από το 1633, που απεικονίζει μια βάρκα μέσα στην τρικυμία της θάλασσας και έναν πίνακα του Μανέ, που απεικονίζει έναν μυστηριώδη άνδρα σε ένα καφέ.
Το FBI είπε φέτος, πως τα έργα που λείπουν έχουν αξία 500 εκατομμυρίων δολαρίων. Επειδή η ληστεία περιβάλλεται ακόμα από πολύ μυστήριο, 31 χρόνια μετά, δεν είναι λίγες οι θεωρίες που έχουν προκύψει. Κάποιοι κάνουν λόγο για μαφιόζικο χτύπημα, κάποιοι άλλοι πως ήταν μπλεγμένοι οι φρουροί, ενώ υπάρχουν και εκείνοι που πιστεύουν πως οι πίνακες έχουν καταστραφεί. Σήμερα, αξιωματούχοι στο μουσείο δεν είναι σίγουροι για το πού μπορεί να βρίσκονται τα έργα. Το 2020, η επιμελήτρια Ronni Baer είπε στο κανάλι WBUR, «Μακάρι να μπορούσα να με παρηγορήσω κάπως γνωρίζοντας ότι είναι κάπου, αλλά δεν ξέρω αν εξακολουθούν να υπάρχουν».