Η Γερμανία, όπως και μεγάλο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας, δέχθηκε πρόσφατα ένα μεγάλο πλήγμα. Αλλά σκέφτηκε πως δεν μπορεί να κάτσει με τα χέρια σταυρωμένα και να δράσει.
Γι' αυτό μείωσε κατά 90% το κόστος των μετακινήσεων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για τους κατοίκους της. Τα 90 ευρώ τον μήνα έγιναν 9 από την 1η Ιουνίου, στο 1/10 της κανονικής τους αξίας δηλαδή. Και αυτό θα διαρκέσει ολόκληρο το καλοκαίρι.
Η κίνηση αυτή γίνεται για να μειωθεί η εξάρτηση της Γερμανίας από το ρωσικό πετρέλαιο. Ο πόλεμος στην Ουκρανία προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία, με τις τιμές ενέργειας και καυσίμων να ανεβαίνουν κατακόρυφα. Γι’ αυτό και η γερμανική κυβέρνηση έχει ως στόχο να μειώσει κατά το ήμισυ τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, μέσα στον τρέχοντα μήνα.
Σύμφωνα με το Al Jazeera, πριν το ξέσπασμα του πολέμου στις 24 Φεβρουαρίου, το 1/3 των εισαγωγών πετρελαίου της Γερμανίας, καθώς και το 45% των αγορών άνθρακα και το 55% των εισαγωγών φυσικού αερίου, προέρχονταν από τη Ρωσία. Ο υπουργός Οικονομικών Robert Habeck, θέλει η χώρα του να είναι εντελώς ανεξάρτητη από το ρωσικό πετρέλαιο μέχρι το τέλος του έτους.
Η κυβέρνηση λοιπόν προχώρησε σε αυτή την τεράστια μείωση για να ενθαρρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιούν λιγότερο τα ιδιωτικά αυτοκίνητά τους. Αλλά δεν είναι ξεκάθαρο αν αυτή η κίνηση θα είναι και επιτυχημένη. Το πιο πιθανό είναι να αυξηθεί η κίνηση στα ΜΜ, με περισσότερους ανθρώπους να σπεύδουν να αγοράσουν τα εκπτωτικά εισιτήρια.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα παρατήσουν τα αυτοκίνητά τους, ώστε να κινηθούν με τρένο, τραμ ή λεωφορείο. Ή ότι οι άνθρωποι θα συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τις μαζικές συγκοινωνίες και μετά το τέλος του καλοκαιριού. Πόσοι είναι εκείνοι που θα προτιμούσαν να περιμένουν το λεωφορείο στο κρύο;
Μια έρευνα πάντως λίγες εβδομάδες νωρίτερα, έδειξε πως το 75% των Γερμανών που χρησιμοποιούν συχνά το αυτοκίνητό τους για μετακινήσεις, ήταν θετικοί ώστε να χρησιμοποιήσουν τα ΜΜΜ. Το 66% θα μπορούσε να φανταστεί τον εαυτό του να οδηγά ποδήλατο κάθε μέρα, ενώ όσοι μένουν στην επαρχία, όπου η δημόσιες συγκοινωνίες είναι πιο περιορισμένες, ήταν και αυτοί θετικοί στη χρήση ποδηλάτου.
Ωστόσο, ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό βλέπει το αυτοκίνητο ως μέρος τους κοινωνικού του στάτους και δεν έχει καμία απολύτως πρόθεση να χρησιμοποιήσει ποδήλατο. Το αποτέλεσμα λοιπόν αυτής της κατά τα άλλα θετικής για την οικονομία και το περιβάλλον κίνησης της γερμανικής κυβέρνησης, δεν θα κριθεί μόνο από τον αντίκτυπο στην οικονομία αλλά και από τη συνολική κουλτούρα των πολιτών της χώρας.