Η ιστορία πίσω από το λογότυπο του Starbucks
Πώς καθιερώθηκε το λογότυπο της διάσημης αλυσίδας καφέ
Γράφει η ΔΑΦΝΗ ΤΣΑΡΤΣΑΡΟΥ Δημοσίευση 6/9/2022 | 15:56
Τα Starbucks είναι μια εξαιρετικά επιτυχημένη εταιρεία που πάλεψε και βρέθηκε στην κορυφή της βιομηχανίας του καφέ.
Είναι η δύναμη του καφέ, με περισσότερα από 30.000 καταστήματα σε όλο τον κόσμο. Λειτουργούν σε σχεδόν 80 χώρες και δε δείχνουν σημάδια παρακμής. Μέρος του τρόπου με τον οποίο τα Starbucks δημιούργησαν τη δική τους επιτυχία έγκειται στην επωνυμία τους. Το όνομα, το προϊόν και το λογότυπό τους είναι τόσο δημοφιλή και επιτυχημένα που έχουν γίνει συνώνυμα με τον καφέ.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι μια εταιρεία έχει πετύχει όταν το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό είναι το branding της, παρά το ίδιο το προϊόν καθεαυτό.
Η ιστορία των Starbucks
Εμείς οι άνθρωποι πίνουμε καφέ από τον 9ο αιώνα. Η ιστορία λέει ότι οι βοσκοί παρατήρησαν τις κατσίκες τους να «χορεύουν» αφού έφαγαν μέρος του φυτού Coffea. Ένας μοναχός πήρε αυτό το φυτό και δημιούργησε το πρώτο φλιτζάνι καφέ, που τον κράτησε ξύπνιο όλη τη νύχτα. Επομένως, κατά μία έννοια, θα πρέπει να ευχαριστούμε τις κατσίκες που μας βοήθησαν να ανακαλύψουμε και να απολαύσουμε τις πρώτες κούπες καφέ.
Αλλά ο καφές δεν ήταν πάντα τόσο δημοφιλής. Εκτός από το να επαινούν τις κατσίκες για τη βοήθειά τους, οι Βρετανοί είχαν επίσης ανάμειξη στη διάδοση του καφέ. Είναι γνωστοί για την αγάπη τους για το τσάι, και την περίοδο του Επαναστατικού Πολέμου, ήταν αρκετά πατριωτικό να πίνουν καφέ αντί για τσάι.
Όταν συζητάμε την ιστορία των Starbucks, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι οι περισσότεροι έμποροι λιανικής καφέ εκείνη την εποχή έβγαζαν καφέ χαμηλής ποιότητας από κουτιά και τον σέρβιραν στους πελάτες. Οι τρεις ιδρυτές των Starbucks, ο Gordon Bowker, ο Zev Siegl και ο Jerry Baldwin ήθελαν να τα πάνε καλύτερα. Ονειρεύονταν να δημιουργήσουν έναν ασφαλή χώρο στο Σιάτλ, όπου οι άνθρωποι θα μπορούσαν να έρθουν και να απολαύσουν καφέ, τσάι και διάφορα άλλα. Κατά κάποιο τρόπο, έφεραν επανάσταση στον τρόπο που πίνουμε τον καφέ.
Το 1987, βέβαια, η εταιρεία πουλήθηκε σε μια ομάδα επενδυτών που μετονομάστηκαν με το όνομα Starbucks Coffee και άρχισαν να επεκτείνονται. Σήμερα, είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα καφέ στον κόσμο!
Η εξέλιξη στο λογότυπο
Το λογότυπο και η συσκευασία των Starbucks έχουν εντυπωσιακή εμφάνιση και αίσθηση που ξεχωρίζει και τραβάει τα βλέμματα.
Το να έχει η εταιρεία ένα αξιομνημόνευτο και αναγνωρίσιμο λογότυπο συμβάλλει στην αύξηση της αφοσίωσης και της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας - μια αναγνωρισιμότητά για τα Starbucks, τα οποία έχουν καταφέρει και τα δύο. Το τρέχον λογότυπο των Starbucks είναι μινιμαλιστικό σε σύγκριση με προηγούμενα σχέδια. Αυτό τους βοηθά να διαφημίζονται σε ιστότοπους, να εκτυπώνουν το λογότυπό τους σε προϊόντα όπως φλιτζάνια καφέ και μπλουζάκια και άλλο διαφημιστικό υλικό για να διαδώσουν το μήνυμά της φροντίδας και της εκλεκτικότητας στον καφέ σε όλο τον κόσμο.
Ας ρίξουμε μια ματιά, όμως, στο πώς δημιουργήθηκε το λογότυπο.
1971
Τα Starbucks δεν ονομάζονταν πάντα Starbucks. Οι αρχικοί ιδρυτές ονόμασαν για πρώτη φορά την εταιρεία τους Pequod, από το φαλαινοθηρικό πλοίο στην ιστορία του Moby-Dick. Γρήγορα συνειδητοποίησαν ότι αυτό δεν ήταν ένα πιασάρικο όνομα και το άλλαξαν σε Starbuck, ο οποίος ήταν ο καπετάνιος του πλοίου. Αυτό το ναυτικό θέμα τους οδήγησε στο πρώτο τους σχέδιο λογότυπου της γοργόνας με δίδυμη ουρά. Στην ελληνική μυθολογία, αυτές οι γοργόνες - σειρήνες (όπως ονομάζονται επίσης) παρέσυραν τους ναυτικούς στο να συντρίψουν τα πλοία τους στις ακτές μικρών νησιών. Το λογότυπο των Starbucks ήθελε να κάνει το ίδιο, εκτός από το ότι θα παρασύρει τους πελάτες να αγοράσουν νόστιμο καφέ. Το πρώτο λογότυπο χρησιμοποιούσε καφέ χρώμα (γήινο, σταθερό, περιποιητικό) και η γοργόνα ήταν πλήρως ορατή, κρατώντας την ουρά της και στα δύο χέρια. Ο κυκλικός σχεδιασμός τους επέτρεψε να περιστρέψουν το όνομα της εταιρείας τους γύρω από το λογότυπο, με τις τρεις βασικές παροχές τους: coffe-tea-spices, ενημερώνοντας έτσι τους πελάτες για το τι είναι διαθέσιμο.
1987
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η εταιρεία αγοράστηκε από τον Howard Schultz, ο οποίος δεν έχασε χρόνο επανασχεδιάζοντας το λογότυπο. Αυτή θα ήταν η πρώτη εξέλιξη του λογότυπου Starbucks. Ο Schultz προσέλαβε τον Terry Heckler, έναν καλλιτέχνη και σχεδιαστή για να βοηθήσει με το νέο λογότυπο. Αντλώντας έμπνευση από το λιμάνι του Σιάτλ και θέλοντας να ενσωματώσει την ιδέα μιας νέας αρχής και νέων ευκαιριών ανάπτυξης και επιτυχίας, ο Heckler έκανε μερικές μεγάλες αλλαγές στο λογότυπο. Η γοργόνα μεταμορφώθηκε. Το στήθος της καλύφθηκε από τα μαλλιά της, κράτησε το στέμμα της και έγινε πιο ... κομψή. Το χρώμα του λογότυπου μεταμορφώθηκε από καφέ σε πράσινο για να αντιπροσωπεύσει τον νέο σκοπό της εταιρείας. Οι λέξεις «τσάι» και «μπαχαρικά» έφυγαν, επίσης. Αντίθετα, δημιούργησαν ένα νέο λεκτικό σήμα – το Starbucks Coffee, με δύο αστέρια να συνδέουν τις λέξεις. Η χρήση και η τοποθέτηση των αστεριών βοήθησαν το λογότυπο να ξεχωρίσει και να ωθήσει την ταυτότητα της επωνυμίας του να είναι αξέχαστη και να αναγνωρίζεται εύκολα.
1992
Το 1992, τα Starbucks πραγματοποίησαν την τρίτη αλλαγή σχεδιασμού λογότυπου. Το λογότυπο μεγέθυνε τη γοργόνα, δημιουργώντας μια πιο οικεία, κοντινή προβολή. Ο αφαλός της δε φαινόταν πλέον και μόνο μερική από την ουρά της διακρινόταν. Η γραμματοσειρά ήταν επίσης αλλαγμένη με μια πιο επαγγελματική και μοντέρνα εμφάνιση. Το αποτέλεσμα είναι ένα λογότυπο με πιο καθαρή εμφάνιση και αίσθηση, με τη σειρήνα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και εστίαση.
2008
Γιορτάζοντας την 40η επέτειό της, η εταιρεία αποφάσισε να επιχειρήσει μια σημαντική προσπάθεια rebranding. Με μια στροφή στο παρελθόν, οι γραφίστες επανασχεδίασαν το αρχικό λογότυπο του 1971 με μερικές μοντέρνες ανατροπές και άλλαξαν το χρώμα του λογότυπου από πράσινο σε μαύρο. Το αποτέλεσμα ήταν μια αποτυχία και δέχθηκαν τεράστια αντίδραση από τους πελάτες τους. Η πράσινη επωνυμία τους και ο απλός σχεδιασμός με τις καθαρές γραμμές και την κοντινή σειρήνα τους είχαν γίνει τόσο δημοφιλή και οικεία στο κοινό, που το ίδιο το κοινό τους αρνήθηκε να δεχτεί οτιδήποτε άλλο εκτός από το αγαπημένο πράσινο λογότυπο. Αυτό μόνο είναι αρκετά τρανταχτό παράδειγμα του δεσμού μεταξύ του κοινού και του λογότυπου της εταιρείας.
2011
Συνειδητοποιώντας πόσο ισχυρή και επιτυχημένη είχε γίνει η επωνυμία τους, η Starbucks, αφαίρεσε πολλά από τα γνωστά σχεδιαστικά στοιχεία από το λογότυπό της - δίνοντάς του μια πολύ μοντέρνα εμφάνιση και αίσθηση, με τον μινιμαλισμό να πρωτοστατεί. Αποχαιρέτησε το λεκτικό σήμα, τα αστέρια και το εξωτερικό δαχτυλίδι. Το λογότυπο πλέον επικεντρώθηκε εξ ολοκλήρου στη σειρήνα, η οποία μεγεθύνθηκε κι άλλο και απέκτησε lifting στο πρόσωπο. Τα μάτια, η μύτη και τα μαλλιά της επανασχεδιαστήκαν για να είναι πιο συμμετρικά και επανέφεραν το εμβληματικό πράσινο χρώμα φόντου. Τα Starbucks εξήγησαν ότι αυτή η τελευταία προσέγγιση επιτρέπει στο λογότυπο να ελκύει και να συνδέεται με το κοινό σε όλο τον κόσμο.