Kι όμως αυτοί οι κορυφαίοι συγγραφείς και καλλιτέχνες έβαλαν φωτιά στο έργα τους
Το έβαλαν φωτιά και το κατέστρεψαν
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 7/9/2022 | 09:43
Είτε από έλλειψη αυτοπεποίθησης, ανησυχίες για ευαίσθητα περιεχόμενα, αλλαγή κατεύθυνσης, είτε απλώς από νεύρα... αρκετοί καλλιτέχνες και συγγραφείς είτε κατέστρεψαν το δικό τους έργο είτε ζήτησαν να καταστραφεί – αφήνοντας το κοινό να αναρωτιέται ποιοι θησαυροί μπορεί να είχε χαθεί.
Franz Kafka
Κατά τη διάρκεια της ζωής του ο Kafka δημοσίευσε μόνο μια χούφτα μικρά έργα, τα οποία κέρδισαν μέτρια κριτική. Kι επειδή βασανιζόταν από αμφιβολία για τον εαυτό του, ο ίδιος έκαψε μεγάλο μέρος της δουλειάς του και, έχοντας επίγνωση ότι η εύθραυστη υγεία του χειροτέρευε μέρα με τη μέρα,ζήτησε από τον καλό του φίλο Max Brod να καταστρέψει τυχόν ημιτελή χειρόγραφα μετά τον θάνατό του.
John Baldessari
Ο John Baldessari οδήγησε την καταστροφή του έργου του στα άκρα και έκανε την ίδια την πράξη... τέχνη από μόνη της. Το 1970, ο Baldessari αποφάσισε ότι για να περάσει σε μια νέα φάση της καλλιτεχνικής του ζωής, θα κατέστρεφε όλους τους πρώιμους πίνακές του που δημιουργήθηκαν από το 1953 έως το 1966. Ο Baldessari ονόμασε αυτή την πράξη The Cremation Project και στρατολόγησε μερικούς φοιτητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια για να τον βοηθήσει να κόψει τους καμβάδες του και να τους φορτώσει στον αποτεφρωτήρα σε ένα κρεματόριο στην Καλιφόρνια. Η διαδικασία της καταστροφής κινηματογραφήθηκε και φωτογραφήθηκε για να γίνει μέρος του έργου τέχνης.
Robert Louis Stevenson
Όταν ο Stevenson έδειξε το πρώτο σχέδιο του The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde στη σύζυγό του Fanny, η σκληρή κριτική της για το έργο τον οδήγησε να το κάψει. Ο ίδιος είχε εν μέρει εμπνευστεί για να γράψει την ιστορία του τρόμου από ένα ζωντανό όνειρο που είδε ενώ λάμβανε ιατρική κοκαΐνη. Σε αυτό το σημείο της ζωής του, ο Stevenson ήταν υπερβολικά χρεωμένος και σε κακή ψυχολογική και σωματική κατάσταση.
Nikolai Gogol
Η επιτυχία του κόμικ του μυθιστορήματος Dead Souls (1842) βοήθησε να καθιερωθεί ο Nikolai Gogol ως ο πατέρας του ρωσικού ρεαλισμού. Ο θρησκευόμενος Gogol ένιωσε ότι ήταν η μοίρα του να γράψει δύο ακόμη συνέχειες στο πιο διάσημο έργο του, προωθώντας τον στόχο του να επικοινωνήσει πώς να ζήσει μια πιο δίκαιη ζωή. Δυστυχώς, ήταν σε αυτό το σημείο που η δημιουργικότητά του άρχισε να μειώνεται και εργάστηκε για πολλά χρόνια στα δύο και τρία μέρη, μόνο για να βρει τη δουλειά του μη ικανοποιητική.
Ο Nikolai Gogol άρχισε να πιστεύει ότι η έλλειψη προόδου του ήταν σημάδι ότι ο Θεός δεν ενέκρινε το έργο του και έχασε το σκοπό του. O ιερέας Matvey Konstantinovsky, ο οποίος έπεισε τον Gogol το 1852 ότι το έργο του δεν ήταν αρκετά καλό και τον ενθάρρυνε να κάψει το χειρόγραφο των Dead Souls, Μέρος 2. Δέκα μέρες αργότερα, Gogol πέθανε σε ηλικία 42 ετών.
Και μια ανατροπή...
Vladimir Nabokov
Πριν από το θάνατό του το 1977, ο Vladimir Nabokov άφησε τα κομμάτια ενός μυθιστορήματος με τίτλο The Original of Laura στη σύζυγό του Vera, με οδηγίες ότι θα έπρεπε να καταστραφεί μετά τον θάνατό του. Η Vera ένιωθε ανίκανη να πραγματοποιήσει τις επιθυμίες του συζύγου της. Με το θάνατο της Vera, τα χαρτιά του συγγραφέα παραδόθηκαν στον μονάκριβο γιο του, τον Dmitri , ο οποίος αισθάνθηκε και πάλι ανίκανος να καταστρέψει ή να δημοσιεύσει, και έτσι για πολλά χρόνια κράτησε το αποσπασματικό μυθιστόρημα για τον εαυτό του.
Τελικά, το 2008, ο ηλικιωμένος πλέον Dmitri αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να δημοσιεύσει το αφανές έργο του πατέρα του και συγκέντρωσε το μυθιστόρημα από τις πολλές κάρτες ευρετηρίου στις οποίες ο Nabokov είχε σκιαγραφήσει την ιστορία. Δυστυχώς, η μακρά αναμονή για το πολυαναμενόμενο έργο ήταν μια αντι-κορύφωση, σύμφωνα με τους κριτικούς, οι οποίοι γενικά υποστήριξαν ότι ίσως το έργο έπρεπε πράγματι να είχε καταστραφεί όπως ήθελε ο Nabokov.