Η βρετανική εταιρεία μπύρας BrewDog με έδρα τη Σκωτία, εξέδωσε μια ανακοίνωση και μια διαφημιστική καμπάνια που αφορά το Μουντιάλ του Κατάρ, η οποία προκάλεσε αντιδράσεις για αρκετούς λόγους.
Η ανακοίνωση αναφέρει τα εξής:
Περήφανοι αντισπόνσορες του Παγκοσμίου Γ* Κυπέλλου
Ναι, σωστά το διαβάσατε. Αυτό δεν είναι Παγκόσμιο Κύπελλο. Είναι Παγκόσμιο Γ* Κύπελλο. Το ποδόσφαιρο σέρνεται στη λάσπη, πριν ακόμα τη σέντρα. Ας είμαστε ειλικρινείς: Το Κατάρ το κέρδισε με δωροδοκία. Σε βιομηχανική κλίμακα.
Το ποδόσφαιρο είναι για όλους. Αλλά στο Κατάρ η ομοφυλοφιλία είναι παράνομη, το μαστίγωμα είναι ένας αποδεκτός τρόπος τιμωρίας και είναι ΟΚ ότι 6.500 εργάτες πέθαναν για να χτίσουν τα στάδια. Για αυτό και εμείς ξεκινάμε. Και υποστηρίζουμε αυτά που λέμε, δίνοντας όλα τα κέρδη από την μπύρα Lost Lager κατά τη διάρκεια του τουρνουά, για να καταπολεμηθεί η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Είμαστε περήφανοι που παρουσιάζουμε την BrewDog ως αντισπόνσορα του Παγκοσμίου Γ* Κυπέλλου. για να είμαστε ξεκάθαροι, αγαπάμε το ποδόσφαιρο, αλλά δεν αγαπάμε την διαφθορά, την κακοποίηση και τον θάνατο. Ας υψώσουμε τα ποτηριά στους παίκτες. Στους φιλάθλους. Στην ελευθερία λόγου. Και δυο δάχτυλα σε οποιονδήποτε πιστεύει ότι το Μουντιάλ στο Κατάρ έχει κάποιο νόημα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Οι αντιδράσεις ήταν άμεσες και διαφορετικές. Τα πρώτα σχόλια χρηστών ήταν ότι η εταιρεία παρόλο που έβγαλε την ανακοίνωση, θα δείξει έτσι και αλλιώς τα παιχνίδια στις 80 pubs που έχει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Και πως αυτό είναι υποκριτικό.
Η εταιρεία υπεραμύνθηκε της απόφασής της μέσω του Twitter, λέγοντας πως όντως θα προβάλουν τους αγώνες γιατί δεν θέλουν να στερήσουν το ποδόσφαιρο από τους φιλάθλους και γιατί η διαφθορά δεν πρέπει να σταματήσει το άθλημα. Και συμπλήρωσαν, πως έτσι και αλλιώς, όσο περισσότερο ποδόσφαιρο δείχνουν και όσο περισσότερη μπύρα Lost πουλάνε, τόσο περισσότερα χρήματα θα πάνε σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.
We are, because don't want to stop people watching the football. Corruption shouldn't stop this. Besides, the more football we show, the more Lost is sold, the more money goes to charity.
— BrewDog (@BrewDog) November 7, 2022
Ο CEO της εταιρείας James Watt, απάντησε και αυτός στις αντιδράσεις λέγοντας πως «Ας είμαστε ειλικρινείς. Οι φίλαθλοι θα συνεχίσουν να βλέπουν τους αγώνες. Επομένως, θέλουμε να τους δώσουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τους αγώνες και να συγκεντρώσουμε χρήματα για να γίνουν ταυτόχρονα θετικές αλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι μπορούν να δείξουν την αγάπη τους για το παιχνίδι και τον θυμό τους για αυτόν που τυχαίνει να το φιλοξενεί».
Let's be honest - people are still going to watch the games - so we want to give them the opporunity to watch the games and raise money to drive positive change at the same time.
— James Watt (@BrewDogJames) November 7, 2022
Meaning people can show their love for the game… and their anger at who happens to be hosting it.
Άλλες αντιδράσεις μίλησαν πως η εταιρεία αναφέρει πως σιχαίνεται τη διαφθορά και την κακομεταχείριση αλλά δεν κάνει το ίδιο με τους υπαλλήλους της. Κάποιοι μίλησαν για τη συνεργασία της με το Ισραήλ και πως τα βάζουν μόνο με μουσουλμανικές χώρες, ενώ κάποιοι άλλοι αναρωτήθηκαν, γιατί αφού είναι απέναντι στο Κατάρ, πουλάνε την μπύρα τους στη χώρα;
Ο James Watt απάντησε σε όλα με ακόμα ένα tweet γράφοντας «Τι απίθανη αντίδραση στην εκστρατεία μας για το Παγκόσμιο Κύπελλο. Και αν το τίμημα που πρέπει να πληρώσουμε είναι το συνηθισμένο μίσος μέσω Twitter, ώστε να πετύχουμε τη μαζική ευαισθητοποίηση σχετικά με τις συνεχιζόμενες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο Κατάρ και τη διαφθορά της FIFA, τότε ας είναι».
What an incredible reaction to our world cup campaign.
— James Watt (@BrewDogJames) November 7, 2022
And if a bit of the usual twitter hate is the price we have to pay for massively raising awareness of the continued human rights abuses in Qatar and the obvious corruption of FIFA, then so be it. pic.twitter.com/q3I3hX9pEf
Υπάρχει ένα μεγάλο κομμάτι των φιλάθλων σε όλον τον κόσμο που έχει ήδη αποφασίσει να μη δει κάποιο ματς από τα γήπεδα του Κατάρ, ενώ ακόμα μερικοί αναρωτιούνται αν θα το δουν 10 ημέρες πριν τη σέντρα. Πάντως, το σίγουρο είναι ότι πίσω από τη συγκεκριμένη διοργάνωση υπάρχουν πολλές σκοτεινές περιπτώσεις, για την ανάθεση, τις συνθήκες εργασίας των εργατών που έχτισαν τις εγκαταστάσεις, τον αριθμό των θανάτων που δεν είναι συγκεκριμένος και τη συνεχή καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τη χώρα.