Boeing 747: Τέλος εποχής για το αεροπλάνο που άλλαξε τον κόσμο
Η ιστορία με το ψάρεμα στην Αλάσκα και ο λόγος διακοπής της παραγωγής του
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 3/2/2023 | 00:47

Πρόκειται για το πιο διάσημο αεροπλάνο. Το Boeing 747 κατάφερε άλλωστε να αλλάξει τον κόσμο και τις αποστάσεις του, φέρνοντας κοντά εκατομμύρια ανθρώπους.
Η παραγωγή του ωστόσο έχει σταματήσει από τον περασμένο Δεκέμβριο και το τελευταίο αεροπλάνο παραδόθηκε την Τρίτη 31 Ιανουαρίου στην εταιρεία φορτηγών και ναυλωμένων αερομεταφορέων Atlas Air Worldwide Holdings.
Ο Sam Howe Verhovek, αρθρογράφος των New York Times, αποφάσισε να του αφιερώσει ένα άρθρο, καταγράφοντας τις αλλαγές που επέφερε αλλά και τις δυνατότητες που προσέφερε σε εκατομμύρια κόσμου, ώστε να φτάσει κάποια στιγμή να έχει το παρατσούκλι «Βασίλισσα των Ουρανών».
It’s “worth taking a moment to acknowledge the 747’s role in aviation history, not to mention the ways in which it symbolized an era when American manufacturing still seemed to be able to pull off anything,” writes Sam Howe Verhovek. https://t.co/AKKenEzvt0
— New York Times Opinion (@nytopinion) February 2, 2023
Η ιδέα του ήταν αποτέλεσμα ενός ταξιδιού για ψάρεμα στην Αλάσκα. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960, πήγαν λοιπόν για ψάρεμα μέχρι την βορειότερη πολιτεία των ΗΠΑ και έκαναν μια συμφωνία, που θα άλλαζε για πάντα τον τρόπο που θα πραγματοποιούνταν τα αεροπορικά ταξίδια.Ο επικεφαλής της Pan American World Airways, Χουάν Τρίπε, «αν το κατασκευάσεις, θα το αγοράσω», με τον Μπιλ Άλεν, πρόεδρο της Boeing Airplane Company να απαντά «αν το αγοράσεις, θα το κατασκευάσω».
Έτσι δημιουργήθηκε ένα αεροπλάνο, που είχε τριπλάσιο μέγεθος και χωρητικότητα σε σχέση με τα έως τότε αεροσκάφη. Είχε και μια καινοτομία για τον τομέα της μηχανικής. Η μύτη του αεροπλάνου μπορούσε να ανοίξει με μεντεσέδες, κάτι που επέτρεπε την αποθήκευση μεγάλων φορτίων πιο εύκολα και γρήγορα.
Πολύ γρήγορα εκτόπισε όλα τα «αντίπαλα» μοντέλα και κυριάρχησε σχεδόν παντού, είτε επρόκειτο για υπερατλαντικό ταξίδι, είτε για μεταφορές στρατιωτικού εξοπλισμού, ενώ έγινε και το μοντέλο που εμπιστεύτηκε ο πρόεδρος των ΗΠΑ για το Air Force One. Το δέος που δημιούργησε ήταν τεράστιο, με επαγγελματίες πιλότους να λένε τότε ότι το έβρισκαν τόσο μεγάλο και βαρύ, που είχαν ανησυχία για τον τρόπο που θα το προσγειώσουν στο έδαφος.
@boeing.com
Joe Sutter (1921 - 2016): Ο μηχανικός που ήταν επικεφαλής της ομάδας που έφτιαξε το Boing 747
Το Boeing 747, συνδέθηκε με την εποχή της παντοδυναμίας της αμερικανικής βιομηχανίας, που έφτασε ακόμα και στην δημιουργία διαστημοπλοίων, αλλά πλέον θεωρείται μια ξεπερασμένη επιλογή. Η τεχνολογική πρόοδος, έφερε ένα διαφορετικό πρόβλημα στις αεροπορικές εταιρείες, που δεν είναι πια τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, αλλά να γίνονται με τρόπο ώστε να είναι φιλικά με το περιβάλλον, αφού το Boeing 747 αποτελεί μεγάλη πηγή ρύπων.
Έτσι αυτός ο τύπος αεροσκάφους με 4 κινητήρες, είναι ξεπερασμένος, με τις εταιρείες να ψάχνουν αεροπλάνα με δυο κινητήρες, όπως τα «αδέρφια» του που έχουν πάρει σιγά σιγά τη θέση του, τα 777 και τα 787. Πάντως μπορεί η παραγωγή να σταμάτησε και επίσημα, αλλά θα συνεχίσει να πετάει στους αιθέρες, με ανθρώπους του χώρου να προβλέπουν ότι μπορεί να βρίσκεται σε αυτούς για τουλάχιστον μια δεκαετία ακόμα.
Ο Sam Howe Verhovek κλείνει το άρθρο - αφιέρωμα στο θρυλικό Boeing 747, γράφοντας πως «οι σημερινοί σχεδιαστές αεροπλάνων θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την ιστορία της επιτυχίας του Boeing 747 ως έμπνευση για το μεγάλο έργο που αντιμετωπίζουν τώρα να κατασκευάσουν ένα αεροσκάφος που δεν θα είναι μόνο γρήγορο και οικονομικό, αλλά και ασφαλές για το περιβάλλον».