New York Times: Το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα είναι ανάμεσα στα πιο επικίνδυνα της ηπείρου
H χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία του έθνους
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 3/3/2023 | 18:57
Οι New York Times δεν μασούν τα λόγια τους μιλώντας για μια σειρά από λάθη που οδήγησαν την ιστορία σε μια τραγωδία. Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας ήταν ανεπαρκείς. Και ο σταθμάρχης στη Λάρισα αντιμετωπίζει κατηγορίες συμπεριλαμβανομένης της ανθρωποκτονίας από αμέλεια.
Αλλά η συντριβή ρίχνει φως σε συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα.
Η τεχνολογία θα σταματούσε αυτόματα τα τρένα πριν συγκρουστούν. Χρόνια καθυστερήσεων και παραμέλησης άφησαν την Ελλάδα με ένα χαλασμένο σύστημα.
"Καθώς μια εμπορευματική και μια επιβατική αμαξοστοιχία κινούνταν το ένα προς το άλλο με υψηλές ταχύτητες στην ίδια γραμμή αργά το βράδυ της Τρίτης, οι σιδηροδρομικοί αξιωματούχοι έπρεπε να βασιστούν σε ένα σύστημα που ήταν πολύ λιγότερο εξελιγμένο από αυτό που χρησιμοποιείται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με το σιδηρόδρομο και την ένωση αξιωματούχοι και αρχεία.
Αλλά ακόμη και αυτό το πιο υποτυπώδες σύστημα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, με φώτα και σήματα εκτός λειτουργίας, δήλωσαν αξιωματούχοι του συνδικάτου και της ασφάλειας την Πέμπτη, καθώς οι Έλληνες ερευνητές έψαχναν για περισσότερα πτώματα ανάμεσα στα συντρίμμια" αναφέρουν οι New York Times.
Οι σιδηροδρομικοί αξιωματούχοι έπρεπε να βασιστούν σε ένα σύστημα που ήταν πολύ λιγότερο εξελιγμένο από αυτό που χρησιμοποιείται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες
Αυτή η συσσώρευση καθυστερήσεων, προειδοποιήσεων και λαθών άφησε την πιο βασική σιδηροδρομική γραμμή της Ελλάδας ευάλωτη σε αυτό που έχει σχεδιαστεί για να αποτρέπει κάθε σύστημα ασφαλείας: το ανθρώπινο λάθος.
Πολλά από τα όσα συνέβησαν πριν από τη συντριβή, στην οποία σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, παραμένουν ασαφή. Αλλά οι αξιωματούχοι και οι ειδικοί συμφώνησαν σε ένα πράγμα: Εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε εφαρμοστεί όπως είχε προγραμματιστεί, θα ήταν εντελώς αδύνατο για ένα φορτηγό τρένο να καταλήξει στην ίδια γραμμή με ένα γεμάτο επιβατικό τρένο.
Θα είχαν ηχήσει προειδοποιήσεις και θα είχαν πατήσει αυτόματα φρένα; «Ναι, σίγουρα ναι», είπε ο Josef Doppelbauer, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος προειδοποιεί εδώ και χρόνια για σημαντικές ανεπάρκειες στο σύστημα ασφάλειας των σιδηροδρόμων της Ελλάδας.
"Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου παρά το γεγονός ότι έλαβε 700 εκατομμύρια δολάρια σε χρήματα εκσυγχρονισμού από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία. Και η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για τις «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις», όπως αποκάλεσε"
Οι New York Times συνεχίζουν αναφέροντας πως η ΕΕ ζητά και περιμένει αυτονόητα από όλα της τα μέλη να εφαρμόσουν εξελιγμένες νέες διαδικασίες γνωστές ως Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων έως το τέλος της δεκαετίας. Αυτό το σύστημα παρακολουθεί τα τρένα και παίρνει τον έλεγχο όταν πάνε πολύ γρήγορα, πνέουν από κόκκινα φώτα ή καταλήγουν σε λάθος γραμμές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να επεκτείνει τις διασυνοριακές μετακινήσεις με τρένο και η εναρμόνιση των προτύπων ασφαλείας σε ολόκληρο το μπλοκ αποτελεί μέρος αυτής της στρατηγικής.
Αλλά η εφαρμογή του ήταν ασυνεπής.
«Εάν το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σωστά, θα έπρεπε να είχε αποτρέψει απολύτως κάτι τέτοιο από το να συμβεί», δήλωσε ο Jedde Hollewijn, υπεύθυνος πολιτικής σιδηροδρόμων για την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορών. «Στόχος είναι όλες οι ευρωπαϊκές χώρες να το εφαρμόσουν αυτό και γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα υστερεί σημαντικά».
Το Λουξεμβούργο, η μικρότερη και πλουσιότερη χώρα, χρησιμοποιεί ήδη το νέο σύστημα σε όλες τις γραμμές του. Το Βέλγιο σχεδιάζει να είναι πλήρως λειτουργικό έως το 2025. Άλλα έχουν αναβαθμίσει τις κύριες διαδρομές τους. Αλλά ακόμη και χωρίς τη νέα τεχνολογία, τα περισσότερα σιδηροδρομικά συστήματα διαθέτουν χαρακτηριστικά ασφαλείας για την πρόληψη μετωπικών συγκρούσεων. Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας Σιδηροδρόμων της Γαλλίας, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί συστήματα αυτόματης πέδησης και άλλη τεχνολογία.
Εάν το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σωστά, θα έπρεπε να είχε αποτρέψει απολύτως κάτι τέτοιο από το να συμβεί
"Αυτό δεν ίσχυε στην Ελλάδα. Η χώρα δεν είχε ποτέ ένα εθνικό αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας όπως δείχνουν τα αρχεία. Και το σύστημα μεταγωγής στη Λάρισα είναι ανεπαρκές εδώ και χρόνια καθώς χάθηκαν εξαρτήματα από τον βασικό εξοπλισμό σηματοδότησης", δήλωσε ο Νικόλαος Τσικαλάκης, πρόεδρος του σωματείου προσωπικού του Εθνικού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.
Η ακριβής αιτία των αργών αναβαθμίσεων στο σύστημα ασφαλείας δεν ήταν αμέσως σαφής, αλλά αξιωματούχοι και ειδικοί σε θέματα ασφάλειας αναφέρθηκαν ως παράγοντες στενοί προϋπολογισμοί, προβλήματα εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζονται με την πανδημία Covid-19, γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και διαφωνίες για συμβάσεις.
"Διάφορα στελέχη του σιδηροδρομικού συνδικάτου έχουν γράψει οργισμένες επιστολές στην ελληνική κυβέρνηση εδώ και χρόνια, συμπεριλαμβανομένου και του περασμένου μήνα, προειδοποιώντας για προβλήματα ασφάλειας. Εκείνη η επιστολή προειδοποιούσε δυσοίωνα για μια τραγωδία και επέκρινε τους Έλληνες αξιωματούχους που έσερναν τα πόδια τους.
«Δεν θα περιμένουμε το επερχόμενο ατύχημα για να τους δούμε να κλαίνε κροκόδειλα δάκρυα», έγραφε η επιστολή. «Τι άλλο περιμένουν να συμβεί για να παρέμβουν;»".
Ο κ. Doppelbauer είπε ότι ελπίζει ότι η τραγωδία θα επιβάλει βελτιώσεις σε άλλα σιδηροδρομικά συστήματα σε όλη την Ευρώπη. «Ένα τέτοιο καταστροφικό ατύχημα είναι πάντα μια υπενθύμιση του πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια», είπε. «Και μια υπενθύμιση σε όλους να λάβουν σοβαρά υπόψη τις προειδοποιήσεις».