Σήμερα έμαθα: Γιατί τα παράθυρα των αεροπλάνων έχουν μικροσκοπικές τρύπες
Είναι πολύ σημαντικές
Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 8/3/2023 | 00:26
Αναρωτηθήκατε ποτέ για ποιον λόγο υπάρχει μια μικροσκοπική τρύπα στα παράθυρα των αεροπλάνων; Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι ένα παράθυρο αεροπλάνου αποτελείται από τρία τζάμια. Το εξωτερικό τζάμι που λειτουργεί ως «πρωτεύον δομικό παράθυρο» το μεσαίο τζάμι, όπου βρίσκεται η τρύπα, και το εσωτερικό τζάμι, αυτό που βρίσκεται πιο κοντά στον επιβάτη.
Ανάμεσα στο εξωτερικό και το μεσαίο τζάμι, βρίσκεται ένα μικρός χώρος που ονομάζεται «κενό αέρος». Μαζί, οι δύο υαλοπίνακες και το διάκενο μεταξύ τους αποτελούν το «σχέδιο διάκενου αέρα δύο υαλοπινάκων», το οποίο είναι έτοιμο να δεχθεί την πλήρη δύναμη της ατμοσφαιρικής πίεσης.
Αν βρίσκεσαι στα 35 χιλιάδες πόδια, η ατμοσφαιρική πίεση είναι αρκετά χαμηλή για έναν άνθρωπο ώστε να λειτουργεί κανονικά, οπότε η ατμοσφαιρική πίεση μέσα στο αεροσκάφος διατηρείται περίπου στο τριπλάσιο απ’ ότι στο εξωτερικό. Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά πίεσης μεταξύ του αέρα έξω από το αεροπλάνο και του αέρα μέσα στο αεροπλάνο, τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που ασκείται στις διάφορες δομές καμπίνας του αεροπλάνου, συμπεριλαμβανομένων των παραθύρων του.
Προκειμένου να ρυθμιστεί η πίεση του αέρα, η «τρύπα αναπνοής», όπως ονομάζεται επίσημα, λειτουργεί «ως βαλβίδα εξαέρωσης, επιτρέποντας την εξισορρόπηση της πίεσης μεταξύ του αέρα στην καμπίνα των επιβατών και του αέρα μεταξύ του εξωτερικού και του μεσαίου υαλοπίνακα». Εξασφαλίζει ότι η πλήρης δύναμη της πίεσης του αέρα επενεργεί μόνο στο εξωτερικό τζάμι, αφήνοντας το μεσαίο τζάμι διαθέσιμο για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Πληροφορίες: mentalfloss.com