E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Τα φθηνά και απάνθρωπα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές

Η ανθρώπινη εκμετάλλευση για φθηνά εργατικά χέρια δεν λέει να σταματήσει

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 5/4/2023 | 00:24

Τα φθηνά και απάνθρωπα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές
@wikipedia.org

Η αποσυναρμολόγηση πλοίων συνήθως έχει κόστος και πολλοί έψαχναν έναν τρόπο να μειώσουν αυτό το κόστος. Έψαχναν βασικά μια ευκαιρία. Και τη βρήκαν στο Μπαγκλαντές τη δεκαετία του 1960.

Τότε ο κόλπος της Βεγγάλης χτυπήθηκε από έναν κυκλώνα, κάτι που οδήγησε ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο στα ανοιχτά του Μπαγκλαντές. Οι ιδιοκτήτες το παράτησαν και οι ντόπιοι εργάτες σιγά σιγά άρχισαν να το διαλύουν για να εκμεταλλευτούν το σίδερο και άλλα υλικά του. Το ίδιο συνέβη και το 1974, όταν ένα Πακιστανικό πλοίο βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου ανεξαρτησίας της χώρας. Αυτά τα δυο περιστατικά ήταν που γέννησαν τη βιομηχανία αποσυναρμολόγησης πλοίων στη φτωχή χώρα της Ασίας.

Η βιομηχανία μεγάλωνε συνεχώς και στα μέσα της δεκαετίας του ’80, το Μπαγκλαντές έγινε μια από τις μεγαλύτερες χώρες στην αποσυναρμολόγηση. Μερικά από τα μεγαλύτερα πλοία στον κόσμο που αποσύρονται, αποσυναρμολογούνται στις ακτές του Μπαγκλαντές βόρεια της πόλης Chittagong. Οι περιβαλλοντικοί νόμοι δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί σε πολλές περιπτώσεις, οι μισθοί είναι ανάμεσα στους χαμηλότερους του κόσμου και δεν υπάρχουν τα απαραίτητα ώστε οι εργαζόμενοι να είναι υγιείς και να έχουν ασφάλεια. Το Μπαγκλαντές είναι το πιο φθηνό μέρος στον κόσμο για να αποσυναρμολόγησης ένα πλοίο για παλιοσίδερα.

Η αποσυναρμολόγηση πλοίων στις ακτές ήταν απαγορευμένη ήδη από εκείνες τις δεκαετίες σε αρκετές χώρες, αλλά στο Μπαγκλαντές μπορούσε να γίνει χωρίς να τους ενδιαφέρει και πολύ. Υπήρχαν πολλά πράγματα που θα μπορούσαν όλοι να εκμεταλλευτούν γι’ αυτό. Η φτώχεια και η έλλειψη εκπαίδευσης οδηγούσαν πολύ κόσμο σε αυτές τις δουλειές. Παρείχαν φθηνή και εκμεταλλεύσιμη ανθρώπινη δύναμη που απαιτείται για τη βιομηχανία αποσυναρμολόγησης πλοίων. Δεν απαιτήθηκαν σημαντικές επενδύσεις για την αποσυναρμολόγηση πλοίων.

Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται είναι λίγα και αυτό που κυρίως κάνει τη δουλειά, είναι οι άνθρωποι. Τα μεροκάματα είναι πολύ μικρά και τα στάνταρ για να γίνει ένα πλοίο δεκτό δεν είναι υψηλά. Οπότε μιλάμε για μια βιομηχανία με λίγο ρίσκο για τους ιδιοκτήτες αυτών των χώρων αλλά και για τους επενδυτές.

@wikipedia.org

Περίπου 700 πλοία κάθε χρόνο αποσυναρμολογούνται, με τα 100 από αυτά να πηγαίνουν στο Μπαγκλαντές. Περίπου 150 χιλιάδες άνθρωποι απασχολούνται σε αυτό, είτε άμεσα ως εργάτες είτε έμμεσα. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, το μεροκάματο κυμαινόταν από 1 έως 3 δολάρια την ημέρα, ανάλογα με την εργασία.

Τα υλικά που προκύπτουν είτε ανακυκλώνονται και γίνονται εξαγωγή, ή χρησιμοποιούνται ξανά στη χώρα, έχοντας μεγάλη αξία. Περίπου το 80% της ποσότητας από ατσάλι που κυκλοφορεί στο Μπαγκλαντές λέγεται πως προέκυψε από την αποσυναρμολόγηση πλοίων.

Οι συνθήκες που υπάρχουν σε αυτά τα ναυπηγεία είναι απαγορευμένες στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. Η δουλειά άλλωστε παραείναι επικίνδυνη, ενώ οι άλλες χώρες έχουν υιοθετήσει περιβαλλοντικά μέτρα, που όμως δεν έχουν κάποιο πρόβλημα να μην εφαρμόζονται αλλού. Το πλοίο λοιπόν αράζει στις ακτές και οι ανειδίκευτοι εργάτες σιγά σιγά το διαλύουν.

Οι εργάτες σε πολλές περιπτώσεις εκτίθενται σε αμίαντο αλλά και σε βαφές που περιέχουν μόλυβδο, κάδμιο και αρσενικό. Πολλοί από αυτούς έχουν πεθάνει από δηλητηρίαση αλλά και φωτιές που έχουν ξεσπάσει κατά καιρούς. Άλλωστε οι εργάτες δεν είναι εξοπλισμένοι επαρκώς για αυτή την επικίνδυνη δουλειά με τα μέτρα προστασίας να είναι ανύπαρκτα.

Η κυβέρνηση πριν από μια δεκαετία περίπου προσπάθησε να βελτιώσει τις συνθήκες, αλλά αυτό γίνεται πολύ αργά, αφού πολλοί πολιτικοί έχουν συμφέροντα στον κλάδο. Οι εργάτες, οι οποίοι κατά 50% είναι κάτω από 22 ετών, συνεχίζουν να πεθαίνουν πρόωρα και τα δικαιώματά τους δεν φαίνεται να βελτιώνονται. Η κυβέρνηση θεωρεί τη συγκεκριμένη βιομηχανία ταυτόχρονα μια διεθνή ντροπή αλλά και ευλογία. Οπότε η κατάσταση στα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές δεν φαίνεται να αλλάζει σύντομα.

Πληροφορίες: wikipedia.org, gcaptain.com, theguardian.com

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Τι σκεφτόταν η Lily Phillips, το μοντέλο του Only Fans που κοιμήθηκε με 1000 άντρες;

Πρόσωπα 15.01.2025
Τι μπορεί να συμβαίνει στο μυαλό της;

Το καλλυντικό που τύφλωσε εκατοντάδες γυναίκες πριν γίνει απαραίτητο

Stories 15.01.2025
Η σκοτεινή ιστορία του Lash Lure και πώς οδήγησε στη ρύθμιση της βιομηχανίας καλλυντικών

Το διαμάντι αμύθητης αξίας που σκοτώνει όποιον το αποκτά

Stories 15.01.2025
Η μυστηριώδης κατάρα του Hope Diamond που στοιχειώνει αιώνες ιστορίας

Στέφανος Τζίμας: Το παιδί ‑ θαύμα του ΠΑΟΚ που καλοβλέπει η Λίβερπουλ

Αθλητισμός 15.01.2025
Στα 19 του έχει μπει στα ευρωπαϊκά ρανταρ

5 πράγματα που ίσως δεν ήξερες για τον Στέλιο Καζαντζίδη

Πρόσωπα 15.01.2025
Ο δικός μας Στέλιος, και ιστορίες που ίσως δεν γνωρίζεις

Οliviero Toscani: Πέθανε ο εμβληματικός φωτογράφος – Η Benetton, η μαφία, το Aids

Πρόσωπα Χτες
Ποιος ήταν ο φωτογράφος πίσω από τις σοκαριστικές διαφημίσεις της Benetton που πέθανε σε ηλικία 82 ετών

Τι έτρωγαν καθημερινά οι Αρχαίοι Έλληνες;

Ιστορικά Χτες
Πώς η λιτότητα κυριαρχούσε στην κουζίνα της αρχαιότητας

Η χώρα όπου οι γυναίκες εξαφανίζονται και κανείς δεν λογοδοτεί

Stories Χτες
Όσο το κράτος συνεχίζει να αδιαφορεί, οι οικογένειες των θυμάτων και οι φεμινιστικές οργανώσεις θα συνεχίσουν να αγωνίζονται

Η αλήθεια που δεν θέλουμε να μάθουμε, πίσω από τα φτηνά ρούχα που αγοράζουμε

Stories Χτες
Η στρατηγική της χαμηλής τιμής: Πώς οι τιμές μένουν τόσο χαμηλές ενώ υπάρχει ακρίβεια;

Το ΑΙ είναι εδώ: Το πρώτο περιοδικό τεχνητής νοημοσύνης αποκαλύπτει το μέλλον της τέχνης

Νέα Εποχή Προχτές
Οι δημιουργοί έχουν πλέον έναν νέο τρόπο να προβάλλουν τα ψηφιακά, έργα τους: την έντυπη έκδοση...