Είναι τελικά το παγωτό... προϊόν πολυτελείας; Όχι αλλά σίγουρα δεν είναι πρώτης ανάγκης. Από τι εξαρτώνται οι τιμές των παγωτών και ποιοι παράγοντες αλλάζουν την τιμή του;
Σύμφωνα με τον Λευτέρη Κιοσέ, Υπεύθυνο Ερευνών στο Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το κόστος του εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Αρχικά οι τιμές των πρώτων υλών του έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα. Το γάλα - που είναι το βασικό συστατικό του παγωτού σίγουρα έχει σοβαρές ανατιμήσεις, όπως και τα υπόλοιπα προϊόντα που επηρεάζουν την παραγωγή του (αυγά, βούτυρο κ.κ).
Παράλληλα το παγωτό είναι προϊόν βαθιάς κατάψυξης το οποίο σημαίνει ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος από το κόστος του, είναι κόστος ενέργειας. Και αν και σήμερα η τιμή του ρεύματος έπεσε, τα προϊόντα αυτά μπορεί να παράχθηκαν νωρίτερα μέσα στη χρονιά, που οι τιμές στο ρεύμα ήταν ψηλότερες.
Άλλος σημαντικός παράγοντας στην αύξηση του κόστους είναι και η αύξηση στην τιμή μεταφοράς και αποθήκευσης, το μισθολογικό κόστος και το αν η παραγωγη γίνεται στην Ελλάδα ή όχι, αλλά και τη σύνθεση του προϊόντος και το βάρος του.
Ίδιες συνθήκες συναντάμε και στα γαλακτοπωλεία αλλά και τα καταστήματα παγωτών που παρά τις προσπάθειες να απορροφήσουν τις αυξήσεις στις τιμές, αναγκάζονται να ανεβάσουν κι εκείνοι το κόστος του κιλού τους στις πωλήσεις.
Μας μίλησε ο Γιάννης Γκαβαλίνης, από το παραδοσιακό Γαλακτοπωλείο "Δορκάδα" επιβεβαιώνοντας πως το ενεργειακό κόστος είναι αυτό που εκτοξεύει τις τιμές ενώ παράλληλα αναφέρει πως μπορεί η συχνότητα να μην ελαττώθηκε στην κατανάλωση του παγωτού, ελαττώθηκε όμως η ποσότητα.
Ίσως να έχετε παρατηρήσει πως η τιμή μπορεί να έμεινε ίδια, αλλά να μίκρυνε η συσκευασία του. Αυτό λοιπόν είναι μια συνήθης τακτική των εταιρειών που θυσίασαν μέγεθος για την τιμή, έτσι ώστε ο καταναλωτής να αγοράσει στην παλαιότερη τιμή αλλά να μην καταναλώσει ίδια ποσότητα.
Μια τάση που αφορά στις συσκευασίες των προϊόντων, χωρίς να είναι καινούρια εμφανίζεται εντούτοις όλο περισσότερο και τo τελευταίο διάστημα σε διεθνές επίπεδο εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων.
Είναι το λεγόμενο "shrinkflation", η εμπορική στρατηγική κατά την οποία επέρχεται μείωση των πωλούμενων προϊόντων σε μέγεθος ή ποσότητα, ή ακόμη και μερικές φορές η ανασύνθεση ή η πτώση της ποιότητας, ενώ οι τιμές τους παραμένουν οι ίδιες ή αυξάνονται.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η εικόνα της κατανάλωσης δεν είναι ξεκάθαρη μιας και όλα τα εποχικά προϊόντα έχουν φέτος θέμα στις πωλήσεις λόγω του καιρού. Παγωτό, μπύρες, αναψυκτικά, είχαν λιγότερες πωλήσεις λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών ως την προηγούμενη εβδομάδα
Κάναμε την πρώτη επίσημη βόλτα με το μετρό Θεσσαλονίκης
Τα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας που αλλάζουν το παιχνίδι: Τι πρέπει να προσέχετε
ΡΕΠΟΡΤΑΖ Focus On 28.11.2024