Γιατί οι τιμές των ακτοπλοϊκών είναι ακόμη τόσο υψηλές;
Όπως αναφέρουν δήμαρχοι νησιών, βλέπουν μείωση προσέλευσης
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 13/7/2023 | 01:11
Δυσθεώρητα μεγάλο είναι το κόστος για την αγορά των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για ακόμα μία χρονιά- Έντονη δυσαρέσκεια έχουν φέρει στο επιβατικό κοινό οι υψηλότατες τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων - Ακολουθούν την πρακτική της διεθνούς αγοράς
Όπως αναφέρουν δήμαρχοι νησιών, βλέπουν μείωση προσέλευσης και ζητούν να εξεταστεί η δυνατότητα εκπτώσεων.
Είναι χαρακτηριστική η ανακοίνωση του Δήμου Πάρου: "Φέτος, διαπιστώσαμε ότι παραδοσιακοί μας επισκέπτες αδυνατούν να επισκεφθούν το νησί εξαιτίας της διαφοροποίησης των τιμών που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Kαλούμε, λοιπόν, όλες τις εταιρείες (ακτοπλοϊκές, αεροπορικές, λοιπών μεταφορών, αλλά και το σύνολο των επιχειρήσεων) να εξετάσουν τη δυνατότητα παροχής σημαντικών εκπτώσεων και υιοθέτησης πιο προσιτών τιμοκαταλόγων, αρχής γενομένης από το αμέσως προσεχές διάστημα, ώστε η Πάρος μας να γίνει ακόμη πιο ελκυστική".
Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες πέρα από τα καύσιμα - τη συχνότητα των δρομολογίων, το πώς κινείται ο ανταγωνισμος, η συνδεσιμότητα κι η εποχικότητα.
Τι απαντούν οι ακτοπλόοι
Με βάση στελέχη του ακτοπλοϊκού κλάδου, παρά την πτώση στα καύσιμα, άλλα κόστη έχουν πάρει την ανιούσα. Συγκεκριμένα τα μισθολογικά κόστη έχουν ένα +8%, τα κόστη επισκευής και ανταλλακτικών ένα +18% και τα ασφάλιστρα ένα +29%. Όλα αυτά βάζουν εμπόδια, όπως αναφέρεται, στην προσπάθεια για μείωση της τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στην παρούσα φάση. Άλλο ένα σημείο που στέκεται ο κλάδος είναι και το θέμα της βιωσιμότητας.
Στο μεταξύ, φθηνότερη των βασικών ανταγωνιστριών της στη Μεσόγειο εμφανίζεται η Ελλάδα όσον αφορά το μέσο ναύλο, με βάση μελέτη για το κόστος ακτοπλοϊκών μετακινήσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη, που δημοσίευσε πρόσφατα το news247!
Φωτογραφία από Tahir Osman
Οπως αποκάλυψε το «Πρώτο Θέμα» αν και το κόστος των καυσίμων έχει μειωθεί φέτος έως και 45,5% σε σύγκριση με πέρυσι, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν ίδιες με τις περυσινές – είχαν αυξηθεί 34% κατά μέσο όρο.
Για το θέμα μίλησε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού, Λύσανδρος Τσιλίδης στο OPEN.
Όπως εξήγησε, η αιτία για τις υψηλές τιμές είναι το γεγονός ότι παραμένουν ψηλές οι τιμές των καυσίμων για τους ακτοπλόους που προαγοράζουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων για να ανταποκριθούν στο ακτοπλοϊκό έργο.
«Οι μεγάλες εταιρείες παίρνουν 3 και 4 μήνες προαγορά καυσίμων και πρέπει να καταβάλουν ποσά σε συγκεκριμένη ημερομηνία. Το κάνουν αυτό για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από υπερβολική αύξηση ώστε να μην ανέβουν οι τιμές των εισιτηρίων. Γύρισε μπούμερανγκ όμως γιατί οι τιμές των καυσίμων έπεσαν» ανέφερε. Όπως τόνισε δεν τίθεται θέμα αισχροκέρδειας στα εισιτήρια αλλά και ότι δεν γίνεται να υπάρχουν δυο κατηγορίες ταξιδιωτών εφόσον δοθεί επιδότηση σε βάρος εκείνων που έχουν ήδη πληρώσει ακριβά τα ναύλα.
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «To GPS της Επικαιρότητας» ο Γιώργος Στεφάνου, ιδιοκτήτης της GOLDEN STAR FERRIES, ερωτηθείς πώς δεν έχουν αποκλιμακωθεί οι τιμές στα εισιτήρια αντίστοιχα με την πτώση στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, σε ποσοστό δηλαδή περίπου 40%, δήλωσε πως πέρσι ανέβηκαν οι τιμές στα εισιτήρια κατά το ήμισυ από ό,τι έπρεπε σε σχέση με τις τιμές του πετρελαίου που ίσχυαν και ότι θα έπρεπε να ήταν διπλάσιες.
Έπεσε η τιμή του πετρελαίου φέτος, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Στεφάνου και σήμερα είναι ισοδύναμες οι πραγματικές τιμές των εισιτηρίων σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου, ενώ επισήμανε ότι οικονομικά η εταιρεία υφίσταται «τεράστια ζημιά όπως και κάθε χρόνο».
Φωτογραφία από Diego F. Parra
Τι λέει η κυβέρνηση
Το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, είναι ένα θέμα, σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση στις πρώτες ημέρες μετά την λήψη ψήφου εμπιστοσύνης «και αυτό το οποίο ερευνά, πάντοτε με τους κανόνες της οικονομίας αλλά και με γνώμονα την προστασία των οικογενειών, των πολιτών και την αντιμετώπιση φαινομένων- χωρίς να θέλω να κατηγορήσω στη συγκεκριμένη περίπτωση- αισχροκέρδειας, για να μην παρεξηγηθώ, ούτε είμαι αυτός που θα κρίνει και θα πάρει απόφαση αν κάτι είναι ή δεν είναι αισχροκέρδεια, είναι το εξής φαινόμενο.
Ότι ενώ είχαμε αυξήσεις εισιτηρίων περίπου ένα χρόνο λόγω της αύξησης του κόστους, δεν παρατηρείται αντίστοιχη υποχώρηση των τιμών, ενώ οι αιτίες που είχαν οδηγήσει στις αυξήσεις έχουν αρχίσει και αίρονται ή περιορίζονται».
Από τη μεριά του πάντως ο υφυπουργός Άκης Σκέρτσος τόνισε πως δεν θα δοθεί Ship Pass για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αναφέροντας πως οι πολίτες μπορούν να κάνουν χρήση του προγράμματος Κοινωνικού Τουρισμού.