Μα γιατί τα εισιτήρια για τις συναυλίες ξένων καλλιτεχνών είναι τόσο ακριβά;
Με αφορμή την εμφάνιση των Coldplay
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 2/8/2023 | 00:50
Τα εισιτήρια για τις ποπ συναυλίες έχουν ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Όλα φαινόταν να ξεκινούν με τις μυριάδες πολυπλοκότητες που απαγορεύουν στους θαυμαστές να αγοράζουν εύκολα εισιτήρια για την τρέχουσα περιοδεία της Taylor Swift, αλλά το πρόβλημα έχει πλέον περάσει στην Beyoncé, τους Coldplay και σχεδόν όλα τα αστέρια της ποπ!
Κάποτε ήταν προσιτό να δεις τον αγαπημένο σου καλλιτέχνη να ερμηνεύει μπροστά σε χιλιάδες ανθρώπους.
Για παράδειγμα το 1975 μπορούσες να δεις τον Εlton John με 3 δολάρια! Αυτό είναι 43,91 € σε σημερινά χρήματα - που είναι εφικτό θα έλεγε κανείς δεδομένου του ονόματός του - και δεν είναι πως τότε, ο Elton John ήταν άγνωστος - ήταν ο Elton στο απόγειο της δημοτικότητάς του, παίζοντας στο μεγαλύτερο χώρο της χώρας με ένα setlist που περιλαμβάνει επιτυχίες όπως το «Rocket Man», το «Candle in the Wind» και το «Bennie and the Jets». Αν αυτό δεν είναι αρκετό, ο Εlton έπαιζε στα πλαίσια μιας συναυλίας με τίτλο Mid Summer Music που περιλάμβανε acts όπως οι The Beach Boys, οι Eagles και οι Rufus & Chaka Khan.
Η ιδέα ότι θα μπορούσατε να δείτε ένα τόσο απίστευτο σύνολο καλλιτεχνών στην ακμή τους με ένα προσιτό εισιτήριο φαίνεται αδιανόητο σήμερα. Αυτή είναι η κατάσταση για τους λάτρεις της μουσικής το 2023.
Ticketmaster εναντίον θαυμαστών
Η Taylor Swift το 2023 είναι ένα εύλογο ανάλογο της πολιτιστικής κατάστασης του Elton το 1975. Όταν κυκλοφόρησαν εισιτήρια για το σκέλος της περιοδείας του Swift Eras στη Βόρεια Αμερική το 2022, η ζήτηση ήταν τόσο υψηλή που το Ticketmaster κατέρρευσε.
Όταν όμως το Ticketmaster δούλευε, ο αλγόριθμος «δυναμικής τιμολόγησης» του ανταποκρίθηκε στην απίστευτη ζήτηση να ωθήσει την αξία των εισιτηρίων σε εντελώς ανέφικτες τιμές. Οι αλγόριθμοι δυναμικής τιμολόγησης εισάγουν δεδομένα σχετικά με ένα προϊόν/υπηρεσία και παράγουν ποια θα ήταν η βέλτιστη τιμή για αυτό σε δεδομένες συνθήκες, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη του πωλητή διατηρώντας παράλληλα τους πελάτες. Οι δυναμικοί αλγόριθμοι τιμολόγησης αξιοποιούν ιστορικά δεδομένα σχετικά με: Τιμές προϊόντων/Κόστος παραγωγής/ Τάσεις της αγοράς.
Οι φαν ήταν αναστατωμένοι με την κατάσταση. Αρκετοί έμειναν χωρίς εισιτήρια και πολλοί από αυτούς είχαν πληρώσει πολύ ακριβά τις αναμενόμενες τιμές για να έχουν την ευκαιρία να τη δουν να τραγουδάει. Μια ομάδα θαυμαστών κατέθεσε ακόμη και ομαδική πολιτική αγωγή εναντίον της Ticketmaster κατηγορώντας τους για απάτη, καθορισμό τιμών και παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας!
Η ίδια η Swift ήταν έξαλλη με το Ticketmaster. «Είναι πραγματικά εκπληκτικό που 2,4 εκατομμύρια άνθρωποι πήραν εισιτήρια, αλλά με εξοργίζει που πολλοί από αυτούς νιώθουν ότι πέρασαν από... επιθέσεις αρκούδας για να τα αποκτήσουν», έγραψε στο Instagram, προσθέτοντας ότι η εταιρεία τη διαβεβαίωσε που θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στη ζήτηση.
Η κρίση χτύπησε και τους Coldplay
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, τα εισιτήρια για τις περιοδείες στα γήπεδα της Beyoncé, των Coldplay, της Madonna και ακόμη και της τελευταίας περιοδείας του Elton έχουν πέσει κι αυτά σε έναν κυκεώνα από περίπλοκες διαδικασίες κράτησης και απαγορευτικά ακριβές τιμές.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι περιοδείες δεν ήταν ποτέ τόσο ακριβές για τους μουσικούς. Η παγκόσμια κρίση πληθωρισμού επηρεάζει κάθε τομέα της περιοδείας, από την ενέργεια μέχρι τις μεταφορές. Για τους Βρετανούς καλλιτέχνες που περιοδεύουν στην ΕΕ, χρειάστηκε επίσης να αντιμετωπίσουν και μια αδιανόητα αυξημένη γραφειοκρατία ως αποτέλεσμα του Brexit.
Μια άλλη σκέψη είναι ότι λίγοι καλλιτέχνες κερδίζουν πια μηδαμινά χρήματα από τις πωλήσεις δίσκων. Χάρη στις υπηρεσίες streaming όπως το Spotify που μόλις και μετά βίας παρέχουν στους καλλιτέχνες δικαιώματα, οι περιοδείες και τα merchandise είναι οι κύριες ροές εσόδων τους. (Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει πραγματικά για τη Swift, της οποίας η δημοτικότητα έχει κάνει το «Midnights» το βινύλιο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις του αιώνα).
Τελευταίο σημείο υπέρ των καλλιτεχνών, πολλές από αυτές τις μεγάλης κλίμακας περιοδείες έχουν απίστευτες αξίες παραγωγής. Όποιος έχει δει τα αμέτρητα βίντεο της περιοδείας της Swift Eras ή της περιοδείας της Beyoncé θα επιβεβαιώσει την εντυπωσιακή ποιότητα των σκηνικών, της χορογραφίας και των ρούχων. Όλα αυτά είναι χρήματα που μετακυλίονται στη τιμή του εισιτηρίου.