Το πείραμα για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ που δίχασε
Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Δημοσίευση 4/8/2023 | 00:15
Το μεγαλύτερο πρόβλημα όλων των νοικοκυριών παγκοσμίως είναι το ράλι των τιμών σε βασικά αγαθά. Το κόστος μιας επίσκεψης στο σούπερ μάρκετ έχει εκτοξευθεί με τους πολίτες να κινδυνεύουν με φτωχοποίηση άνευ προηγουμένου.
Στη Γερμανία έγινε ένα πείραμα για να δούνε τις αντιδράσεις του καταναλωτικού κοινού στις αυξήσεις. Σε ένα από τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ της χώρας, ανέβηκαν οι τιμές σε τρία αγαθά με πολύ μεγάλη ζήτηση.
Μέσα σε μια νύχτα η τιμή των λουκάνικων Βιέννης διπλασιάστηκε, όπως και γαλακτομικά προιόντα, ενώ η μοτσαρέλα αυξήθηκε κατά ένα ευρώ.
«Οι πελάτες αρχικά ενοχλήθηκαν από τις τιμές» λέει στο γαλλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο AFP μια πωλήτρια, σύμφωνα με τη Deutsche Welle. «Στην αρχή δεν καταλάβαιναν περί τίνος επρόκειτο, γι’ αυτό και εκνευρίστηκαν. Αλλά όταν άκουσαν τον λόγο των αυξήσεων, σκέφτηκαν ότι είναι καλό αλλά λίγο αντιφατικό. Από μόνη της νομίζω ότι η εκστρατεία είναι σπουδαία»
Τι είδους πειραμα ήταν;
Επιστήμονες από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Νυρεμβέργης και το Πανεπιστήμιο του Γκραϊφσβάλντ υπολόγισαν τις τιμές τροφίμων με διαφορετικό τρόπο και συμπεριέλαβαν στη διαμόρφωσή τους, το κόστος από τις επιπτώσεις της παραγωγής τους στο έδαφος, το κλίμα, το νερό και την υγεία.
Σε απλά ελληνικά ανέβασαν τις τιμές που δεν έρχονται από τη γη, αλλά χρειάζονται επεξεργασία και έχουν αρνητικό οικολογικό αποτύπωμα.
Με αυτό τον τρόπο ήθελαν να δούνε αν οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να εγκαταλείψουν κάποιες καταναλωτικές συνήθειες που επιβαρύνουν το περιβάλλον και που αποδεδειγμένα πλέον συντελλούν στη μείωση των πόρων.
Το αποτέλεσμα ήταν αποκαρδιωτικό καθώς η πλειονότητα δεν πτοείται από μια απλή αύξηση των τιμών, αλλά το ενθαρρυντικό ήταν ότι όταν ενημερώνονταν για τον λόγο που γίνεται αύξηση, συμφωνούσαν και ήταν πρόθυμοι να συμμετέχουν στην προσπάθεια για μια εξομάλυνση διατροφικού πρότυπου του δυτικού κόσμου.