Ποιος βλέπει ακόμα τηλεόραση και ποιο θα είναι το μέλλον της;
Θα αφήσουμε πίσω μας τα παραδοσιακά κανάλια;
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 18/9/2023 | 17:03
Με όλo το χαμό που γίνεται με το streaming, τι περιμένουμε απο εδώ και πέρα; Πολλοί λένε πως η τηλεόραση πέθανε. Είναι όμως πράγματι έτσι; Θα αντικαταστήσει το διαδικτυακό βίντεο την τηλεόραση όπως την ξέρουμε;
Καταλήγουμε σιγά σιγά στο συμπέρασμα ότι η απάντηση σε αυτή την ερώτηση δεν είναι ένα απλό ναι ή όχι. Αν και υπάρχουν πολλά δεδομένα που δείχνουν ότι το streaming αυξάνεται γρήγορα, η παραδοσιακή τηλεόραση έχει ακόμη πολύ κόσμο που την παρακολουθεί.
Οι άνω των 50 εξακολουθούν να παρακολουθούν πέντε φορές περισσότερο εκπομπές ή σειρές στην τηλεόραση από ό,τι κάνουν στο Netflix. H μετάβαση από την κλασική μετάδοση στη διαδικτυακή ροή είναι θέμα γενιάς.
Το παζλ συμπληρώνουν και οι υπηρεσίες Pay TV των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, οι οποίοι έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα της μετάδοσης αγώνων ποδοσφαίρου και άλλων αθλητικών διοργανώσεων.
Eκατοντάδες κανάλια, εκατομμύρια συνδρομητές, εκατοντάδες κινηματογραφικές πρεμιέρες τον χρόνο, δεκάδες χιλιάδες ώρες ζωντανών αθλητικών μεταδόσεων, χιλιάδες ταινίες και επεισόδια δημοφιλών τηλεοπτικών σειρών, σε πρώτη αλλά και on demand προβολή, σε σταθερές αλλά και κινητές συσκευές θέασης. Σχεδόν 30 χρόνια μετά το λανσάρισμα του Filmnet, η συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα ενηλικιώθηκε, πέρασε τις εξετάσεις εισαγωγής σε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά και «αποφοίτησε». (Πηγή)
Μήπως οι υπηρεσίες streaming ήταν πολύ καλές για να είναι αληθινές;
Aπό την άλλη όμως, πολλοί λένε πως τελικά οι υπηρεσίες streaming ήταν ένα πολύ καλοστημένο μάρκετινγκ και όχι ακριβώς η επανάσταση που μας έταξαν.
Μέχρι το 2019, είχε γίνει ήδη σαφές ότι το όραμα που είχαν οι υπηρεσίες streaming ήταν περισσότερο δημόσιες σχέσεις παρά πραγματικότητα. Καθώς το Netflix άρχισε να ακυρώνει σειρές, τα πράγματα έμεναν κάπως μετέωρα με τους ανθρώπους να μην γνωρίζουν αν αυτό που βλέπουν θα έχει συνέχεια.
Πολλοί ισχυρίστηκαν ότι η εταιρεία σκόπιμα δεν προμόταρε πολλές εκπομπές από δημιουργούς που υποεκπροσωπούνταν για να διασφαλίσει ότι είχαν χαμηλή τηλεθέαση, ειδικά καθώς η εταιρεία προσπαθούσε να μειώσει το κόστος. Ταυτόχρονα, ο ανταγωνισμός εξαντλεί την ποιότητα και τη συνέπεια από το Netflix και άλλες πλατφόρμες ροής, αυτές οι εταιρείες πολυμέσων αντιμετωπίζουν μια τεράστια απειλή για το επιχειρηματικό μοντέλο που τους επέτρεψε να αναπτυχθούν τόσο γρήγορα.
Καθ' όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010, τα χαμηλά επιτόκια σήμαιναν ότι ήταν Οκ να χρεωθούμε για να τροφοδοτήσουμε την εξέλιξή μας, και οι συνεχώς αυξανόμενες μετοχές διευκόλυναν την πώληση της μετάβασης στο streaming στους μετόχους. Όμως πλέον όλα είναι πιο ακριβά, και οι μέτοχοι θέλουν να δουν κέρδη.
Ποια είναι η σχέση μεταξύ της παραδοσιακής τηλεόρασης και του streaming;
Όπως είπαμε, η μετάβαση από την κλασική μετάδοση στη διαδικτυακή ροή είναι θέμα γενιάς. Διότι, πραγματικά, αν κάποια στιγμή πρόκειται να υπάρξει μια μετάβαση, μάλλον αφορά λιγότερο την τεχνολογία και περισσότερο τα επιχειρηματικά μοντέλα. Οι κάτοχοι και οι διανομείς περιεχομένου θα πρέπει να κατανοήσουν πώς να μετατρέψουν τις υπάρχουσες λειτουργίες τους (όπως η δημιουργία εσόδων από διαφημίσεις) σε κάτι άλλο ή να βρουν νέους τρόπους μετάδοσης.
Αυτό για το οποίο θα έπρεπε να μιλάμε είναι τι συμβαίνει κάτω από την επιφάνεια αυτής της ιστορίας - το περιεχόμενο των βίντεο, όπως το ξέρουμε, αλλάζει.
Από την αναλογική στην ψηφιακή, από την επίγεια μετάδοση στην IP, το βίντεο γίνεται απλώς μια ροή δεδομένων που μπορεί να μεταφερθεί, να εμφανιστεί και να καταναλωθεί οπουδήποτε, ανά πάσα στιγμή.
Το «μέλλον της τηλεόρασης» δεν έχει να κάνει πραγματικά με το πώς θα παραδοθεί το βίντεο (δηλαδή αν θα γίνει η κλασική μετάδοση αντί για μετάδοση μέσω streaming), αλλά με το τι θα κάνουμε με το περιεχόμενο, πώς θα αλληλεπιδράσουμε μαζί του, πώς θα αλλάξει η ίδια η εμπειρία της παρακολούθησης βίντεο από όπου κι αν επιλέγουμε να το καταναλώνουμε.
Αν θέλετε ακόμα να φανταστείτε πώς θα μοιάζει η τηλεόραση στο μέλλον, πιθανότατα θα είναι κάτι υβριδικό, ένας συνδυασμός ζωντανής εκπομπής και on demand. "Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε βέβαια ότι η σύγκλιση και η ενοποίηση των τεχνολογιών για την τηλεόραση, δεν αφορά μόνο στις Smart TV, αλλά και σε όλες τις άλλες συσκευές που χρησιμοποιούμε καθημερινά: Τα κινητά μας, τα tablets, τα laptops, Xbox κ.λπ., αφού σε παγκόσμιο επίπεδο, σχεδόν ο μισός πληθυσμός δεν βλέπει πλέον τηλεοπτικό περιεχόμενο από μια τυπική τηλεόραση, αλλά από οποιαδήποτε συσκευή τον βολεύει κάθε στιγμή", αναφέρει ο Θανάσης Κυριακόπουλος στη Ψηφιακή Τηλεόραση.
Το μέλλον της τηλεόρασης δεν είναι μια κατάσταση. Δεν είναι γραμμική μετάδοση ή διαδικτυακό βίντεο. Είναι κάτι ενδιάμεσο, όπου δεν έχει σημασία πώς παραδίδεται το περιεχόμενο ή σε ποια συσκευή. Ίσως η λέξη «μετάβαση» είναι το πρόβλημα. Ίσως θα έπρεπε να το αντικαταστήσουμε με κάτι πιο παρόμοιο με αυτό που πραγματικά συμβαίνει καθώς οι άνθρωποι καταναλώνουν περισσότερο διαδικτυακό βίντεο: την «εξέλιξη».