Η κούραση των πιλότων στις αερομεταφορές είναι μια συχνή ανησυχία, αφού αφορά και την ασφάλεια αλλά και την απόδοσή τους. Η αεροπορική βιομηχανία χρησιμοποιεί για την αντιμετώπιση της μια πρακτική που λέγεται «ελεγχόμενη ανάπαυση». Είναι μια διαδικασία που επιτρέπει στους πιλότους να κοιμούνται μερικά λεπτά στη διάρκεια της πτήσης, κυρίως σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, ώστε να διατηρούν ενέργεια και ένα καλό επίπεδο εγρήγορσης.
Πρόκειται για μια πολύ προσεκτικά δομημένη διαδικασία, στην οποία ένας πιλότος σε πλήρωμα δυο ατόμων μπορεί να κοιμηθεί μέχρι 45 λεπτά το πολύ. Συνήθως αυτή εφαρμόζεται σε περιόδους που δεν υπάρχει φόρτος εργασίας. Στόχος της είναι να διασφαλίσει ότι οι πιλότοι βρίσκονται σε εγρήγορση και εντελώς συγκεντρωμένοι για τις πιο δύσκολες φάσεις της πτήσης. Της καθόδου, της προσέγγισης και της προσγείωσης.
Αν και μοιάζει περίεργο για έναν πιλότο να κοιμάται εν πτήση, η ελεγχόμενη ανάπαυση είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη για την καταπολέμηση της κόπωσης. Και δεν είναι μόνο η ξεκούραση των πιλότων, αλλά και η καλύτερη ασφάλεια των πτήσεων. Με το να επιτρέπουν σε έναν πιλότο να κοιμηθεί και τον άλλον να χειρίζεται τα μηχανήματα, οι αεροπορικές εταιρείες εξασφαλίσουν την καλύτερη δυνατή εγρήγορση για το πλήρωμά τους που είναι έτοιμο να χειριστεί καθετί στην πτήση, σε όλες τις φάσεις της.
Μαζί με όλα τα παραπάνω, η ελεγχόμενη ανάπαυση είναι και απόδειξη της δέσμευσης της αεροπορικής βιομηχανίας για ασφάλεια και για κατανόηση των ανθρώπινων αναγκών. Γιατί η διαχείριση της κόπωσης των πιλότων είναι απαραίτητη για την ασφαλή διεξαγωγή των πτήσεων και τελικά συμβάλλει στη συνολική ευημερία των πιλότων και στην ασφάλεια των επιβατών.