Τι χρώμα είναι το «μαύρο κουτί» στα αεροπλάνα
Και σε τι χρησιμεύει
Δημοσίευση 22/2/2024 | 02:03
Ενώ όλοι μπορούμε να ονομάσουμε τη συσκευή καταγραφής δεδομένων πτήσης ενός αεροσκάφους (FDR) ή τη συσκευή εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο (CVR) "μαύρα κουτιά", ο όρος είναι μια παρωχημένη λανθασμένη ονομασία, καθώς απαιτείται να είναι βαμμένα με λαμπερό, φωσφορίζον πορτοκαλί χρώμα. Είναι βαμμένα σε έντονο πορτοκαλί γιατί ξεχωρίζουν και μπορούν να βρεθούν εύκολα μετά από αεροπορικό δυστύχημα.
Ο όρος "μαύρο κουτί" χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τη Βρετανική Βασιλική Αεροπορία (RAF) κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Εκείνη την εποχή, ραδιόφωνο, ραντάρ και άλλες μυστικές ηλεκτρονικές συσκευές πλοήγησης τοποθετούνταν σε βρετανικά μαχητικά αεροσκάφη. Οι Βρετανοί δεν ήθελαν να βάλει ο εχθρός στα χέρια τους τη νέα τεχνολογία και θεώρησαν ότι ήταν λιγότερο πιθανό να βρεθεί αν στεγαζόταν σε μη ανανακλαστικά μαύρα κουτιά.
Τα αεροσκάφη έχουν δύο μαύρα κουτιά
Τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με δύο μαύρα κουτιά, ένα που καταγράφει το ιστορικό της πτήσης μέσω ηλεκτρονικών δεδομένων που συλλέγονται πολλές φορές το δευτερόλεπτο και ένα καταγραφικό φωνητικής πτήσης στο πιλοτήριο που καταγράφει τον θόρυβο στο πιλοτήριο, συμπεριλαμβανομένων των συνομιλιών και των λέξεων των πιλότων του αεροπλάνου. Συλλογικά, οι δύο συσκευές αποθηκεύουν το ιστορικό της πτήσης, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί αργότερα σε περίπτωση συντριβής για να προσδιορίσει τι πήγε στραβά.
Η ύπαρξη καταγραφέα δεδομένων πτήσης (FDR) και συσκευής εγγραφής φωνής στο πιλοτήριο (CVR) σε αεροσκάφος επιβάλλεται από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Εθνών (ICAO). Με έδρα το Μόντρεαλ του Κεμπέκ του Καναδά, η ICAO επιβλέπει τις αεροπορικές μεταφορές για να διασφαλίσει ότι η διαχείρισή τους γίνεται με ασφάλεια και τάξη.
Ο ICAO καθορίζει επίσης τα πρωτόκολλα στις έρευνες αεροπορικών ατυχημάτων που διεξάγονται από τις αρμόδιες αρχές ασφάλειας των αεροπορικών μεταφορών σε χώρες που έχουν υπογράψει τη Σύμβαση για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία.
Τα μαύρα κουτιά πρέπει να μπορούν να επιβιώσουν από μια συντριβή
Σύμφωνα με τους κανόνες του ICAO, τα μαύρα κουτιά στα αεροσκάφη πρέπει να κατασκευάζονται από ανοξείδωτο χάλυβα ή τιτάνιο και να αντέχουν σε κρούση υψηλής ταχύτητας 3.400 Gs. Πρέπει επίσης να μπορούν να επιβιώσουν σε θερμοκρασίες έως και 2000 βαθμούς Φαρενάιτ για τουλάχιστον μισή ώρα. Από το 1967, η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας (FAA) στις Ηνωμένες Πολιτείες ζήτησε όλα τα μεγάλα εμπορικά αεροσκάφη και ορισμένα μικρότερα εμπορικά, εταιρικά και ιδιωτικά αεροσκάφη να είναι εξοπλισμένα με καταγραφέα δεδομένων πτήσης (FDR) και συσκευή εγγραφής στο πιλοτήριο φωνής (VCR).