E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Πώς ήταν η Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του 1950

Αφού ξεπέρασε τα εμπόδια του Β` Παγκοσμίου Πολέμου, η πόλη αντιμετώπιζε μια νέα εποχή ανοικοδόμησης

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 10/3/2024 | 00:17

Πώς ήταν η Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του 1950
Πηγή φωτογραφιών: Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

Η δεκαετία του 1950 ήταν μια περίοδος σημαντικών και εκρηκτικών αλλαγών για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Αφού ξεπέρασε τα εμπόδια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η πόλη αντιμετώπιζε μια νέα εποχή ανοικοδόμησης, ανάπτυξης και πολιτιστικής αναγέννησης.

Κατά τη δεκαετία του 1950 η ανάπτυξη της πόλης δημιούργησε νέες προκλήσεις. Η πόλη αντιμετώπισε προβλήματα υπερπληθυσμού και αστικής συμφόρησης, καθώς η μετανάστευση πληθυσμών από τις γύρω περιοχές οδήγησε σε αύξηση του αριθμού των κατοίκων. 

Η φυγή από την ύπαιθρο, ο ερχομός ανέργων και κυνηγημένων πολιτικά από την επαρχία δυνάμωσε και στη δεκαετία του 1950, προσθέτοντας  ένα  25% στον υπάρχοντα πληθυσμό. Όμως η μεγάλη αύξηση εσωτερικών μεταναστών παρατηρήθηκε στη δεκαετία 1960-1970 μεγαλώνοντας τον πληθυσμό του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης κατά 47%, χωρίς βέβαια να έχει προβλεφτεί η ανάλογη αστική υποδομή με δίκτυα, δρόμους, χώρους για σχολεία και πάρκα.

Η πόλη επίσης βίωσε μια έκρηξη στην οικονομική ανάπτυξη. Η ανοικοδόμηση της πόλης, η ανάπτυξη της βιομηχανίας και η αύξηση του εμπορίου συνέβαλαν στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ευημερία του πληθυσμού.

Νέες επιχειρήσεις εμφανίστηκαν στην πόλη, ενώ η εμπορική δραστηριότητα έκανε τη Θεσσαλονίκη ένα εμπορικό κέντρο με εθνική και διεθνή επιρροή.

Στον κοινωνικό τομέα, η Θεσσαλονίκη εξελίσσονταν προς μια πιο σύγχρονη και ανοικτή κοινωνία. Δόθηκε έμφαση στην εκπαίδευση, με το άνοιγμα νέων σχολείων και πανεπιστημίων. Ο πολιτισμός ανθούσε, με θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις και κινηματογραφικές προβολές να εμπλουτίζουν την καθημερινότητα των κατοίκων.

Η πιο μεγάλη, όμως, μεταμόρφωση της πόλης ήταν η επιχωμάτωση της ανατολικής  παραλίας, από το ύψος της Ηλεκτρικής Εταιρίας ως το Ποσειδώνιο, που άρχισε στα μέσα της δεκαετίας του 1950 και ολοκληρώθηκε μετά από πολλά χρόνια.

Η πόλη έζησε μια επαναστατική περίοδο ανασκαφών που αποκάλυψαν πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα. 

Το 1954 ο υπουργός Δημοσίων Έργων Κ. Καραμανλής ξήλωσε τις γραμμές του Τραμ Θεσσαλονίκης και κατάργησε τη γραμμή τραμ Ντεπώ-Τσιμισκή. Το τραμ λειτουργούσε από το 1893 ως ιππήλατο και από το 1908 ηλεκτροκίνητο. Το 1957 ο Κ. Καραμανλής, ως Πρωθυπουργός πλέον, κατάργησε και το υπόλοιπο δίκτυο τραμ και στη θέση του ίδρυσε τον μονοπωλιακό ιδιωτικό Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Από το 1959 αρχίζει η επιχωμάτωση της νότιας ακτογραμμής και η καταστροφή των μικρών φυσικών κολπίσκων της περιοχής με ενέργειες του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή. Η επιχωμάτωση έγινε από τον Λευκό Πύργο μέχρι το ύψος τους οδού 25ης Μαρτίου.

Πηγή φωτογραφιών: Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η μπίρα που έχει 67,5% αλκοόλ

Stories 01.02.2025
Δεν είναι για μονορούφι

Η παράξενη επιθυμία του μάγου Houdini λίγο πριν πεθάνει

Ιστορικά 01.02.2025
Σταμάτησε 10 χρόνια μετά τον θάνατό του

Πώς μια Ναπολιτάνα influencer έφερε χάος σε ένα χιονοδρομικό κέντρο της Ιταλίας

Stories 01.02.2025
Το TikTok κατάφερε να μετατρέψει την ήρεμη ατμόσφαιρα ενός ιταλικού χιονοδρομικού κέντρου σε απόλυτο χάος

Τι σημαίνει... Αστερομάτα;

Ιστορικά 01.02.2025
Σήμερα, η «Αστερομάτα» επιστρέφει στο προσκήνιο μέσα από το τραγούδι της Κλαυδίας

TGI Fridays: Το μπαρ που ξεκίνησε ως μέρος για εργένηδες και κατέκτησε όλες τις ηπείρους

Stories 01.02.2025
Η απίστευτη ιστορία του δημιουργού των TGI Fridays

Πού βρισκόταν το «μπαρ το ναυάγιο»

Stories 01.02.2025
Ποιος ήταν ο άγιος που αναφέρει στο τραγούδι της η Αρλέτα.

Κι όμως υπάρχει! Αυτός ήταν ο «Αγιος της μπύρας»

Πρόσωπα Χτες
Η ιστορία του Arnold of Soissons