Σήμερα έμαθα: Γιατί το junk food είναι τόσο εθιστικό;
Η απάντηση βρίσκεται στο μάρκετινγκ
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 12/6/2024 | 00:02
Ξέρουμε ότι είναι κακό για εμάς, αλλά δεν μπορούμε να σταματήσουμε να το τρώμε. Γιατί οι γευστικοί μας κάλυκες τόσο συχνά υπερισχύουν του εγκεφάλου μας και μας λένε ότι το να φάμε αυτό το σακουλάκι πατατάκια ή εκείνο το δεύτερο κέικ σνακ αξίζει τον κίνδυνο. Προφανώς, δεν φταίμε πραγματικά εμείς, το πρόχειρο φαγητό είναι εθιστικό επειδή οι εταιρείες τροφίμων το έχουν σχεδιάσει έτσι.
Στο βιβλίο του Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us (και ένα άρθρο των New York Times προσαρμοσμένο από αυτό), ο Michael Moss εμβαθύνει στις στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι εταιρείες τροφίμων για να κάνουν τους πληθυσμούς να αγοράζουν τα τρόφιμά τους, αλλάζοντας την επιστήμη και χειραγωγώντας τα συστατικά. Μερικές από τις τακτικές τους είναι πιο περίπλοκες από όσο φαντάζεστε.
Ο Howard Moskowitz διευθύνει μια εταιρεία συμβούλων για τις μεγάλες εταιρείες junk food και είναι υπεύθυνος για πολλά από τα νόστιμα φαγητά που τρώμε. Το μυστικό, είπε ο Moskowitz στον Moss, είναι κάτι που αποκαλεί «το σημείο της ευδαιμονίας», αυτή η συγκεκριμένη ισορροπία γεύσεων που δεν είναι πάρα πολύ, αλλά δεν είναι και πολύ λίγο, και αφήνει τον εγκέφαλό σας να το λαχταράει περισσότερο. Το προϊόν δεν μπορεί να είναι πολύ γευστικό ή να δημιουργεί αυτό που ονομάζεται «αισθητηριακός κορεσμός», που κατακλύζει τον εγκέφαλο και μειώνει την επιθυμία σας για περισσότερα. Αντίθετα, οι βαρετές γεύσεις δεν απασχολούν αρκετά τον εγκέφαλο και ανεξάρτητα από το πόσο τρώτε, ποτέ δεν αισθάνεστε γεμάτοι. Για τις περισσότερες εταιρείες, η επίτευξη του «σημείου ευδαιμονίας» είναι μια απλή διαδικασία: απλά προσθέτου ζάχαρη.
Άλλα junk food μας ξεγελούν να τρώμε περισσότερο από όσο θα έπρεπε με κάτι που ονομάζεται «εξαφάνιση της θερμιδικής πυκνότητας». Ο Στίβεν Γουίδερλι, ένας επιστήμονας τροφίμων και συγγραφέας του βιβλίου Why Humans Like Junk Food, είπε στον Moss ότι τα Cheetos είναι «ένα από τα πιο θαυμάσια κατασκευασμένα τρόφιμα στον πλανήτη, από την άποψη της καθαρής απόλαυσης». Τα φουσκωμένα σνακ λιώνουν στο στόμα σας, ξεγελώντας τον εγκέφαλό σας ώστε να πιστεύει ότι δεν περιέχουν θερμίδες και σας πείθουν να συνεχίσετε να τα τρώτε για πάντα.
Καθώς ο πληθυσμός ανησυχεί ολοένα και περισσότερο για την ποσότητα σακχάρων, αλάτων, λιπών και άλλων συστατικών που θα μπορούσαν να βλάψουν την υγεία του, οι εταιρείες πρόχειρου φαγητού αναγκάζονται να προσαρμόσουν τη σύνθεση των δημοφιλών σνακ τροφίμων τους για να μας πείσουν ότι είναι ακόμα καλές τροφές. Επιλέγοντας το "κακό" συστατικό, για παράδειγμα, το αλάτι, και αυξάνοντας τα άλλα όχι αρκετά υγιεινά συστατικά για να καλύψει τη γεύση, η εταιρεία μπορεί να χαρακτηρίσει το προϊόν της ως προϊόν "χαμηλό σε νάτριο", κάνοντας τον καταναλωτή να πιστεύει ότι είναι μια πιο υγιεινή επιλογή, λέει ο Moss.
Δυστυχώς, οι εταιρείες τροφίμων καθοδηγούνται από την ανάγκη να επιβιώσουν, εάν εμπορεύονται κάτι πιο υγιεινό αλλά όχι τόσο νόστιμο, κινδυνεύουν να κλεισουν την επιχείρηση επειδή οι ανταγωνιστές τους εξακολουθούν να προσφέρουν προϊόντα εθιστικά. Αλλά με νέα έρευνα που δείχνει ότι η ζάχαρη μπορεί να είναι τόσο εθιστική όσο η κοκαΐνη και βιβλία όπως του Michael Moss, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την ευαισθητοποίησή μας για να αντεπιτεθούμε στη χειραγώγηση της βιομηχανίας τροφίμων.