H χώρα που θέλει να εξαφανίσει τις διαφημιστικές αφίσες από δημόσιους χώρους
Σε μια απόφαση-σταθμό προχώρησε το Ανώτατο Δικαστήριο της Ελβετίας
Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Δημοσίευση 28/7/2024 | 17:45
Σε μια σημαντική απόφαση, το Ανώτατο Δικαστήριο της Ελβετίας επέτρεψε στις τοπικές κυβερνήσεις να περιορίσουν την «οπτική ρύπανση» και να προστατεύσουν τους πολίτες από την ανεπιθύμητη διαφήμιση. Μια πόλη σήμερα, ίσως αύριο όλη η χώρα.
Αυτή η απόφαση στήριξε το προάστιο Vernier, κοντά στη Γενεύη, που έγινε ο πρώτος δήμος στην Ελβετία που απαγόρευσε τις διαφημιστικές αφίσες και ταμπέλες στους δρόμους του, δημιουργώντας ένα προηγούμενο για άλλες πόλεις στη χώρα.
Η Βέρνη επιδιώκει να απαγορεύσει τις περισσότερες εμπορικές διαφημίσεις, ενώ η Ζυρίχη στοχεύει στις ενεργοβόρες ψηφιακές οθόνες. Ηταν να μη γίνει η αρχή!
Στη Vernier, μια πόλη με 38.000 κατοίκους, οι αντίπαλοι του μέτρου δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν τις απαραίτητες υπογραφές για δημοψήφισμα και απέτυχαν να εμποδίσουν την τοπική κυβέρνηση να αφαιρέσει τις διαφημιστικές πινακίδες. Το Ανώτατο Δικαστήριο της Ελβετίας απέρριψε την έκκληση τους, αναγνωρίζοντας ότι η απαγόρευση δεν επηρεάζει τον ελεύθερο ανταγωνισμό, αλλά αποσκοπεί στην καταπολέμηση της οπτικής ρύπανσης και προσφέρει στους πολίτες την ευκαιρία να προστατευθούν από την ανεπιθύμητη διαφήμιση.
Ο δημοτικός σύμβουλος του Vernier, ανέφερε ότι δεν υπάρχει δημόσιο συμφέρον στην ύπαρξη διαφημιστικών πινακίδων και ότι αυτές προωθούν περιττές δαπάνες.
Η απαγόρευση στοχεύει στην καταπολέμηση της περιττής κατανάλωσης και περιορίζει τις διαφημίσεις από μεγάλες εταιρείες, αφήνοντας χώρο μόνο για πολιτιστικές και αθλητικές διαφημίσεις. Αυτό βέβαια σημαίνει πως η απόφαση αυτή αφαιρεί περισσότερες από τα τρία τέταρτα των 172 πινακίδων στην πόλη, διατηρώντας το υπόλοιπο ένα τέταρτο για πολιτιστικές και αθλητικές διαφημίσεις.
Αυτή η απόφαση ανοίγει τον δρόμο για παρόμοιες πρωτοβουλίες σε μεγαλύτερες ελβετικές πόλεις όπως η Βέρνη και η Ζυρίχη, οι οποίες έχουν ήδη περάσει παρόμοια σχέδια από τα τοπικά τους κοινοβούλια.
Η τάση αυτή απειλεί τη βιομηχανία της υπαίθριας διαφήμισης, η οποία αξίζει περίπου 400 εκατομμύρια ελβετικά φράγκα και συνεισφέρει σχεδόν το διπλάσιο στο ΑΕΠ της χώρας. Ο Μάρκους Έρλε, πρόεδρος της ένωσης του κλάδου, ανέφερε ότι τα διαφημιστικά χρήματα θα κατευθυνθούν σε μεγάλες διαδικτυακές εταιρείες όπως η Google και η Meta, οι οποίες καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια από τις παραδοσιακές διαφημιστικές πινακίδες.
Στην κοινοβουλευτική της πρόταση, μια ομάδα αριστερών πολιτικών στη Βέρνη υποστήριξε ότι η διαφήμιση δημιουργεί τεχνητές ανάγκες στους ανθρώπους και είναι αντίθετη με τον στόχο της πόλης να γίνει κλιματικά ουδέτερη. Στη Ζυρίχη, πολιτικός του Κόμματος των Πρασίνων χαρακτήρισε τις ψηφιακές διαφημιστικές πινακίδες ως άσκοπη σπατάλη ενέργειας.
Ωστόσο, η επιτυχία της Vernier δεν είναι εγγυημένη αλλού. Την άνοιξη του 2023, η Γενεύη είδε μια κοινοβουλευτική απαγόρευση να μπλοκάρεται από δημοψήφισμα, ενώ μια πανεθνική έρευνα του 2022 έδειξε ότι το 63% των Ελβετών αντιτάχθηκε στην απαγόρευση των διαφημιστικών πινακίδων.
Συνοψίζοντας, η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Ελβετίας υποστηρίζει τις τοπικές προσπάθειες για μείωση της οπτικής ρύπανσης και προστασία των πολιτών από ανεπιθύμητη διαφήμιση, παρά τις αντιδράσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν αυτές οι πολιτικές σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Τα σπίτια που στέκονται στο χείλος του γκρεμού, καταρρέουν μέρα με τη μέρα
Περίεργα εορταστικά έθιμα από όλη την Ελλάδα
Τι είναι το οικολογικό χρήμα ‑ Το κοινωνικοοικονομικό «πείραμα» στη Γαλλία
Τι είναι το γυναικείο κίνημα 4B και πώς επηρεάζει το σeξ και τις σχέσεις των δυο φύλων
Περίεργα επαγγέλματα που όμως πληρώνονται πολύ καλά
Πολιτικοί, τραγουδιστές, ηθοποιοί: 7 διάσημοι που έπαιξαν σε διαφημιστικά
Πώς είναι η ζωή για μια Ελληνίδα μαμά στο εξωτερικό
ΡΕΠΟΡΤΑΖ Stories Χτες