Οι επιπτώσεις της αμφιλεγόμενης τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων όλο και χειροτερεύουν
Η επεξήγηση, η συγνώμη και οι θρησκευτικοί ηγέτες
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 31/7/2024 | 00:29
Από την Παρασκευή 26 Ιουλίου, οι Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024 είναι σε εξέλιξη στο Παρίσι. Υπάρχουν πολλοί αθλητές που έχουν προπονηθεί καθόλη τη νεανική τους ζωή για μια βολή στην παγκόσμια αναγνώριση.
Πάνω από 15 εκατομμύρια επισκέπτες συρρέουν στην Πόλη του Φωτός για να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πιο μακρόχρονη αθλητική παράδοση της ανθρωπότητας με ελληνικές ρίζες άνω των 2.700 ετών. Υπήρξε επίσης μια τελετή έναρξης με μερικές φανταστικές μουσικές παραστάσεις, όπως όταν το γαλλικό μέταλ συγκρότημα Gojira ξεχύθηκε σε πλατφόρμες που προεξείχαν από την Place de la Révolution, ανάμεσα σε ένα σόου πυροτεχνημάτων και συνοδεία όπερας.
Ένα μέρος της τελετής έναρξης, ωστόσο, προκάλεσε την οργή διακεκριμένων πιστών Χριστιανών και τράβηξε την προσοχή μακριά από τον αθλητισμό, τη διεθνή συνεργασία και την τέχνη. Κοντά στο τέλος της τετράωρης τελετής έναρξης, μια ομάδα drag queens χόρεψαν κατά μήκος ενός τραπεζιού και πόζαραν γύρω από μια κεντρική queen. Όταν όλοι ήταν στη θέση τους, ένας μπλε τύπος που αντιπροσώπευε τον Ρωμαίο θεό Βάκχο, ή Διόνυσο στο ελληνικό όνομα, αποκαλύφθηκε ως το επίκεντρο ανάμεσα σε φαγητό.
Μετά από αρκετές ημέρες και γίναμε μάρτυρες οργής, κατηγοριών, εξηγήσεων, συγγνώμης κ.λπ., μεταξύ πολιτικών ηγετών, θρησκευτικών ηγετών, ομιλητών του YouTube, διοργανωτών Ολυμπιακών Αγώνων και πολλά άλλα. Εν τω μεταξύ, και σε απόλυτη τραγική ειρωνεία, ο επίσημος λογαριασμός των Ολυμπιακών Αγώνων στο X (πρώην Twitter) έγραψε ότι το εν λόγω τμήμα είχε σκοπό να αναπαραστήσει το «παράλογο της βίας μεταξύ των ανθρώπων».
Για τον περιστασιακό θεατή, η παράσταση των drag queen της τελετής έναρξης μπορεί να μην θεωρηθεί τίποτα περισσότερο από πολύχρωμη, κιτς ή κάτι τέτοιο. Οι άνθρωποι που είναι εξοικειωμένοι με το γαλλικό καλλιτεχνικό ήθος και την αισθητική, το έθνος που μας χάρισε τα καμπαρέ και το Μουλέν Ρουζ, τον ιμπρεσιονισμό και τον σουρεαλισμό, την παρακμιακή λογοτεχνία κ.λπ., θα καταλάβουν αμέσως τέτοιες ευαισθησίες. Άλλοι, ωστόσο, είδαν μια άμεση επίθεση στον Χριστιανισμό και ερμήνευσαν την τελευταία σκηνή του Βάκχου της παράστασης ως γελοιοποίηση του θρυλικού πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι του 1498 «Ο Μυστικός Δείπνος». Ωστόσο, όπως αναφέρει το Art News, η παράσταση μοιάζει εντυπωσιακά με τον πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Jan van Bijlert του 1635, "Festival of the Gods" (το οποίο σήμερα βρίσκεται σε γαλλικό μουσείο) και όχι με τον "Μυστικό Δείπνο" του Ντα Βίντσι.
Ο πίνακας του Ολλανδού ζωγράφου Jan van Bijlert
Θρησκευτικοί ηγέτες όπως μερικοί από τη Γαλλική Επισκοπή είπαν στο X ότι η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων "περιλάμβανε σκηνές κοροϊδίας και χλευασμού του Χριστιανισμού" και ότι οι Χριστιανοί "πληγώθηκαν από την εξωφρενική συμπεριφορά και την πρόκληση" της παράστασης του Βάκχου. Στις ΗΠΑ, ο εκπρόσωπος και ο πρόεδρος της Βουλής Μάικ Τζόνσον έγραψε στο X ότι το drag show ήταν «σοκαριστικό και προσβλητικό» για τους Χριστιανούς προτού μιλήσει για «παραδοσιακές αξίες» και παραθέσει τη Βίβλο. Η Jenna Ellis, δικηγόρος για την εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ το 2020 και αυτοαποκαλούμενη «υπηρέτης του Ιησού Χριστού», χαρακτήρισε την παράσταση μια «αηδιαστική, διεστραμμένη, ιερόσυλη εμφάνιση». Ακόμη και ο Έλον Μασκ είπε ότι η παράσταση ήταν μια «εξαιρετική ασέβεια προς τους χριστιανούς».
Εν τω μεταξύ, το NBC News αναφέρει τον καλλιτεχνικό διευθυντή των Ολυμπιακών Αγώνων, Thomas Jolly, που είπε, «Θέλαμε να τους συμπεριλάβουμε όλους, τόσο απλά. Στη Γαλλία, έχουμε ελευθερία δημιουργίας, καλλιτεχνική ελευθερία. Είμαστε τυχεροί στη Γαλλία που ζούμε σε μια ελεύθερη χώρα».
Όπως αναφέρει το The Wrap, η παράσταση του Βάκχου που προκάλεσε τέτοια αγωνία στους Χριστιανούς προοριζόταν να είναι ένα «μεγάλο παγανιστικό πάρτι» που συνέδεε τους σημερινούς Ολυμπιακούς αγώνες με τους Έλληνες που λάτρευαν τους θεούς του Ολύμπου. Ο Διόνυσος είναι «ο θεός του εορτασμού στην ελληνική μυθολογία», είπε ο Thomas Jolly, και «ο θεός του κρασιού, που είναι επίσης ένα από τα κοσμήματα της Γαλλίας, και ο πατέρας της Σεκουάνα, της θεάς του ποταμού Σηκουάνα».
Ο Jolly είπε ότι «ήθελε μια τελετή που φέρνει τους ανθρώπους κοντά, που συμφιλιώνει, αλλά ... επιβεβαιώνει τις δημοκρατικές μας αξίες της ελευθερίας, της ισότητας και της αδελφοσύνης». Ωστόσο, το μήνυμα χάθηκε στον δρόμο προς τους θρησκευτικούς ηγέτες σε όλο τον κόσμο. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία είπε ως αντίδραση ότι η Ευρώπη ασπάζεται έναν «άθεο πολιτισμό». Ακόμη και ο Σουνίτης μουσουλμάνος ηγέτης Al-Azhar είπε ότι η απεικόνιση ήταν προσβλητική για τον Ιησού, «μη σεβόμενοι το αξιότιμο πρόσωπο του και την υψηλή θέση της προφητείας με απερίσκεπτο βάρβαρο τρόπο που δεν σέβεται τα αισθήματα των πιστών στις θρησκείες και τα υψηλά ανθρώπινα ήθη και αξίες».
Ανεξάρτητα από την πρόθεση, οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων ζήτησαν επίσημη συγγνώμη προς τους Χριστιανούς και τους προσβεβλημένους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Όπως αναφέρει η Washington Post, η εκπρόσωπος Anne Descamps είπε, «Σαφώς δεν υπήρξε ποτέ πρόθεση να δείξουμε ασέβεια σε οποιαδήποτε θρησκευτική ομάδα. Εάν οι άνθρωποι έχουν προσβληθεί, λυπούμαστε, φυσικά, πραγματικά». Οι διοργανωτές αφαίρεσαν επίσης το βίντεο της παράστασης από το YouTube, αν και παραμένουν αποσπάσματα σε ιστότοπους όπως το X. Η εταιρεία τεχνολογίας C Spire με έδρα τον Μισισιπή απέσυρε επίσης τις διαφημίσεις της από τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024.