E-Daily

Περιμένοντας το μετρό Θεσσαλονίκης επί 4 δεκαετίες: Η αρχή της ιδέας και τα προβλήματα

Υπήρξε μόνιμη εξαγγελία από το βήμα της ΔΕΘ, «αιώνιο» πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης και ανέκδοτο σε όλη την Ελλάδα

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ

29/8/2024 | 00:14

αρχειου

Στις 30 Νοεμβρίου του 2024 θα παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς το Μετρό Θεσσαλονίκης, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο κόσμος είναι αρκετά δύσπιστος. Η ιστορία του μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα κλασικό παράδειγμα των δυσκολιών που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο δημόσιο έργο στην Ελλάδα...

Η Θεσσαλονίκη, μετρά ήδη 4 δεκαετίες που ασχολείται με το περίφημο έργο του μετρό. Η ιστορία αυτού του πολυαναμενόμενου έργου είναι γεμάτη ανατροπές, καθυστερήσεις, πολιτικές αντιπαραθέσεις και πολυάριθμες υποσχέσεις που τελικά δεν τηρήθηκαν.

Ενα έργο που υπήρξε μόνιμη εξαγγελία από το βήμα της ΔΕΘ, «αιώνιο» πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης και ανέκδοτο σε όλη την Ελλάδα!

Η ιδέα για την κατασκευή μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του 1980. Η ταχέως αναπτυσσόμενη πόλη και η ανάγκη για ένα σύγχρονο σύστημα μεταφορών ήταν οι βασικές αιτίες πίσω από την πρωτοβουλία αυτή. Το 1986 έγινε η πρώτη μελέτη σκοπιμότητας για το μετρό, και το έργο φάνηκε να παίρνει μπροστά. Ωστόσο, τα προβλήματα άρχισαν από νωρίς. Έλλειψη χρηματοδότησης, τεχνικές δυσκολίες και αναποτελεσματικός σχεδιασμός αποτέλεσαν εμπόδια που καθυστέρησαν την εκκίνηση του έργου.

Το 1989 γίνεται η πρώτη προσπάθεια να κατασκευαστεί. Μια τρύπα στο ύψος της ΔΕΘ. Χρηματοδότηση και ο τρόπος κατασκευής χωρίς μετροπόντικες “στέκουν” εμπόδια στην προσπάθεια επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα.

Το 1992 το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης φάνηκε να παίρνει σάρκα και οστά με την υπογραφή των πρώτων συμβάσεων. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους. Τεχνικά προβλήματα, δικαστικές διαμάχες μεταξύ εργολάβων, αλλά και γραφειοκρατικά εμπόδια επιβράδυναν την πρόοδο του έργου. Το 1996, η ανάδοχος εταιρεία αποχώρησε λόγω διαφωνιών με την κυβέρνηση, και το έργο μπήκε πάλι σε αδιέξοδο.

Το 2003 αποφασίστηκε η επανεκκίνηση του έργου, με τη δημιουργία νέων σχεδίων και τη λήψη χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι νέες υποσχέσεις ήρθαν μαζί με προθεσμίες που έδειχναν ότι το μετρό θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2012.

Ωστόσο, οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις στο κέντρο της πόλης αποτέλεσαν ακόμα έναν παράγοντα καθυστέρησης. Ο εντοπισμός σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων όπως της Βυζαντινής Μέσης Οδού προκάλεσε νέα κύματα διακοπών, ενώ ο δημόσιος διάλογος για την αντιμετώπιση των αρχαιοτήτων δίχασε την κοινή γνώμη.

Τίτλοι ρεπορτάζ του παρελθόντος

Το 2010 κατά τη διάρκεια των εργασιών λοιπόν, έρχεται στο φως μια πόλη της Ρωμαϊκής ακμής της Θεσσαλονίκης με καταστήματα ναούς, οδούς και αφιερώματα.

Τίτλοι ρεπορτάζ του παρελθόντος

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο πρότεινε την απόσπαση των μνημείων και την μεταφορά τους σε άλλο χώρο εισήγηση που αποδέχθηκε το υπουργείο πολιτισμού. Στο συμβούλιο της Επικρατείας ο δήμος προσέφυγε ζητώντας να παραμείνουν τα αρχαία να αξιοποιηθούν κατά χώρα και να συνεχιστούν οι εργασίες παράλληλα και το 2014 ο ανάδοχος σταματά το έργο. Το 2015 το έργο ξανάρχισε με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Κατά καιρούς, πέρασαν από εκεί πρωθυπουργοί (βλέπε Τσίπρας το 2018).

Wikipedia, Philly boy92, Σταθμός Αγίας Σοφίας το 2018

Το 2022, η εταιρεία συμμετείχε στην εκδήλωση Open House Thessaloniki και επέτρεψε στο κοινό να μπει στις εγκαταστάσεις για να αποκτήσουν μία εικόνα του μεγέθους και της πολυπλοκότητας του έργου της κατασκευής και παράδοσης σε λειτουργία ενός δικτύου Μετρό. 

Μετά από πολλές καθυστερήσεις και την αλλαγή αρκετών κυβερνήσεων, το έργο του μετρό φαίνεται να πλησιάζει την ολοκλήρωση, με νέα προθεσμία το Νοέμβρη 2024. (Ωστόσο, ακόμα και σήμερα, υπάρχουν ενδείξεις για νέες καθυστερήσεις). Οι προστατευτικές λαμαρίνες και οι εργοταξιακές καταλήψεις προοδευτικά απομακρύνθηκαν. Οι δρόμοι επανήλθαν στο κανονικό τους πλάτος. Οι σταθμοί ολοκληρώθηκαν και έγιναν επισκέψιμοι για το κοινό. Οι δοκιμαστικές διαδρομές είναι καθημερινές. Μεταξύ των επιβατών και ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗΠάρτυ στα social media με το νέο λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης 13/11/2024

Mε την δημοσιοποίηση και του λογοτύπου του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, μπορούμε να πούμε πως ένας νέος κύκλος memes βρήκε το δρόμο προς το φως. 

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Τι συμβαίνει με τα μυστήρια drones στο Νιου Τζέρσεϊ

Νέα Εποχή 21.12.2024
Από που έρχονται και τι ψάχνουν

Πώς είναι η ζωή για μια Ελληνίδα μαμά στο εξωτερικό


ΡΕΠΟΡΤΑΖ Stories 21.12.2024
Χαρές, δυσκολίες και προσαρμογή σε μια νέα πραγματικότητα

Gen Z: Οι άγραφοι κανόνες που οι εργαζόμενοι δεν ακολουθούν

Νέα Εποχή 21.12.2024
Οι παλιότερες γενιές σίγουρα μελαγχολούν...

Η κόντρα Ντόναλντ Τραμπ και Αντι Γουόρχολ για ένα πίνακα

Stories 21.12.2024
Η συνεργασία που ναυάγησε και έφερε «φέσια»

Ποιοι celebrities εχουν στο σπίτι τους ακριβά έργα τέχνης

Stories 21.12.2024
Αυτοί οι διάσημοι δεν βλέπουν την τέχνη μόνο ως διακόσμηση, αλλά και ως επένδυση

Πώς η κλιματική κρίση μεγαλώνει την ανισότητα των φύλων

Νέα Εποχή 21.12.2024
Οι γυναίκες και τα κορίτσια περνούν ακόμα πιο δύσκολα

Αυτές οι κουλτούρες αναγνωρίζουν περισσότερα από δύο φύλα

Ιστορικά 21.12.2024
Ορισμένοι πολιτισμοί δεν αναγνωρίζουν μόνο το αρσενικό και το θηλυκό

Οι πέντε άνδρες που κάθισαν εθελοντικά κάτω από μια πυρηνική βόμβα που εξερράγη

Ιστορικά 21.12.2024
Γιατί ο εκφωνητής φώναξε «Έγινε! Τα αναχώματα δονούνται. Είναι τρομερό! Ακριβώς πάνω από τα κεφάλια μας! Ααα!»

Η λίμνη που σκότωσε 1.700 ανθρώπους σε μια νύχτα

Ιστορικά 21.12.2024
Κανείς δεν κατάλαβε γιατί ακριβώς έγινε

Έλις Αιλαντ: Ο πρώτος που πέρασε από το νησί των μεταναστών

Ιστορικά Χτες
Η συναρπαστική ιστορία της 15χρονης Annie Moore

Γιατί οι εργαζόμενοι της Amazon απεργούν μέσα στις γιορτές

Stories Χτες
Αποθηκάριοι σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, η Ατλάντα και το Σαν Φρανσίσκο συμμετέχουν στη «μεγαλύτερη» απεργιακή κινητοποίηση στην Amazon