Οι εταιρείες απολύουν εργαζομένους της Gen Z αμέσως μετά την πρόσληψή τους. Τι συμβαίνει;
Τι κρύβεται πίσω από αυτές τις κινήσεις;
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 17/10/2024 | 01:04
Μία πρόσφατη έκθεση αποκάλυψε ότι πολλές εταιρείες είναι δυσαρεστημένες με τις νέες προσλήψεις της γενιάς Ζ (Gen Z) και ενδέχεται να αποφεύγουν την πρόσληψη πρόσφατων αποφοίτων στο μέλλον.
Η γενιά Ζ, που περιλαμβάνει άτομα γεννημένα μεταξύ 1997 και αρχών 2010, αρχίζει να εισέρχεται στην αγορά εργασίας, η οποία φαίνεται να μην είναι πλήρως προετοιμασμένη γι' αυτούς. Πολλοί πρόσφατοι απόφοιτοι αντιμετωπίζουν παράπονα σχετικά με το πώς εντάσσονται στο εργασιακό περιβάλλον, ενώ οι εργοδότες εκφράζουν αυξανόμενη διστακτικότητα στην πρόσληψή τους, σύμφωνα με μια έκθεση από την πλατφόρμα συμβουλών εκπαίδευσης και καριέρας, Intelligent.
Η έρευνα, που βασίστηκε σε σχεδόν 1.000 υπεύθυνους προσλήψεων, διαπίστωσε ότι ένας στους έξι εργοδότες είναι απρόθυμος να προσλάβει εργαζόμενους από τη γενιά Ζ, κυρίως λόγω της φήμης τους για αίσθηση δικαιώματος και ευθιξία. Περισσότεροι από τους μισούς εργοδότες ανέφεραν ότι αυτή η γενιά στερείται ισχυρού εργασιακού ήθους, έχει προβλήματα επικοινωνίας, δυσκολεύεται να δεχτεί ανατροφοδότηση και είναι γενικά απροετοίμαστη για τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.
Η Holly Schroth, ανώτερη λέκτορας στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων Haas στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Berkeley, εξήγησε ότι η γενιά Ζ επικεντρώθηκε περισσότερο σε εξωσχολικές δραστηριότητες για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της για την είσοδο στα πανεπιστήμια, παρά στο να αποκτήσει εμπειρία εργασίας. Αυτό οδήγησε σε «μη ρεαλιστικές προσδοκίες» για το χώρο εργασίας και τη σχέση με τους προϊσταμένους τους.
«Δεν γνωρίζουν βασικές δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης με πελάτες, συνεργάτες ή συναδέλφους, ούτε τις βασικές αρχές της εργασιακής συμπεριφοράς», ανέφερε η Schroth σε μήνυμα προς το Euronews Next. «Συνεπώς, η εταιρεία πρέπει να αναλάβει την κατάλληλη εκπαίδευση του νέου εργαζόμενου, ενώ ο προϊστάμενος πρέπει να λειτουργήσει τόσο ως προπονητής όσο και ως διευθυντής».
Γιατί πολλές εταιρείες απολύουν εργαζόμενους από τη γενιά Ζ;
Σχεδόν έξι στις δέκα εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν ότι απέλυσαν πρόσφατους αποφοίτους που προσέλαβαν φέτος. Μερικοί από τους λόγους που αναφέρθηκαν περιλάμβαναν την έλλειψη κινήτρων, την απουσία επαγγελματισμού και τις κακές επικοινωνιακές δεξιότητες.
Ο Huy Nguyen, κύριος σύμβουλος εκπαίδευσης και επαγγελματικής ανάπτυξης στην Intelligent, σημείωσε ότι πολλοί πρόσφατοι απόφοιτοι δυσκολεύονται να ενταχθούν στο εργασιακό περιβάλλον, καθώς η δομή του διαφέρει σημαντικά από αυτήν της εκπαίδευσης. Συχνά είναι απροετοίμαστοι για ένα λιγότερο οργανωμένο περιβάλλον, τις πολιτιστικές δυναμικές του χώρου εργασίας και την προσδοκία αυτόνομης εργασίας. Παρόλο που μπορεί να έχουν θεωρητική γνώση από το πανεπιστήμιο, συχνά τους λείπει η πρακτική εμπειρία και οι ήπιες δεξιότητες που απαιτούνται για να επιτύχουν.
Επίσης, οι υπεύθυνοι προσλήψεων ανέφεραν ότι ορισμένοι εργαζόμενοι της γενιάς Ζ δυσκολεύονται να διαχειριστούν το φόρτο εργασίας τους, καθυστερούν συχνά και δεν ντύνονται ή μιλούν με τον κατάλληλο τρόπο.
Μια ξεχωριστή έκθεση από τον Απρίλιο αποκάλυψε ότι οι εργαζόμενοι της γενιάς Ζ βασίζονται υπερβολικά στη γονική υποστήριξη κατά την αναζήτηση εργασίας. Σε μια έρευνα που διεξήχθη από την ResumeTemplates, στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 1.500 νέοι που αναζητούσαν εργασία, το 70% παραδέχτηκε ότι ζήτησε βοήθεια από τους γονείς τους για την αναζήτηση εργασίας, ενώ το 25% έφερε τους γονείς τους στις συνεντεύξεις.
Για να βελτιώσουν τις πιθανότητες πρόσληψής τους, οι εργοδότες τονίζουν ότι μερικές από τις κορυφαίες ποιότητες που αναζητούν είναι η πρωτοβουλία και η θετική στάση. Εκτιμούν επίσης την πραγματική εργασιακή εμπειρία, είτε μέσω πρακτικής άσκησης είτε εργασίας, και σε μικρότερο βαθμό την κατάλληλη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την αποφυγή πολιτικών συζητήσεων.
Η Schroth πρόσθεσε ότι, παρόλο που οι εργοδότες είναι διστακτικοί να προσλάβουν άτομα από τη γενιά Ζ λόγω του υψηλότερου ποσοστού απολύσεων και των προκλήσεων στην ενσωμάτωσή τους στο εργασιακό περιβάλλον, αυτοί εξακολουθούν να αποτελούν πάνω από το 25% του εργατικού δυναμικού. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν περισσότερο χρόνο και χρήματα στην εκπαίδευσή τους για να τους βοηθήσουν να ευδοκιμήσουν.