Όλοι έχουμε ακούσει την ιστορία μέχρι τώρα: Κάποιος ποντάρει στη λαχειοφόρο αγορά, κερδίζει ένα δισεκατομμύριο δολάρια και με κάποιο τρόπο χάνει και την τελευταία δεκάρα. Και ξανά και ξανά, όλοι ρωτούν: "Πώς; Πώς είναι δυνατόν να ξοδέψεις ένα δισεκατομμύριο δολάρια;"
Μήπως οι άνθρωποι που αγοράζουν λαχεία ή παίζουν τζόκερ δεν έχουν ιδέα πώς να διαχειριστούν τα κέρδη τους αν δεν είχαν ποτέ πολλά χρήματα στο παρελθόν; Μήπως οι νικητές λαχειοφόρων αγορών, στη δίνη της νομισματικής έκστασης, χάνουν την ορθή κρίση τους σχετικά με τον τρόπο χρήσης των κερδών τους; Γίνονται στόχοι εξαπάτησης και βίας; Η σύντομη απάντηση είναι: Ναι.
Σύμφωνα με το Associated Press, η Suzanne Mullins κέρδισε 4,2 εκατομμύρια δολάρια το 1993 και κατέληξε με 47.000 δολάρια ετησίως αφού μοίρασε τα κέρδη με τον σύζυγό της και την κόρη της και στη συνέχεια έχασε τα κέρδη της πληρώνοντας για τον γιο της, ιατρικούς λογαριασμούς του πεθερού του. Όταν η Ibi Roncaioli κέρδισε τα 5 εκατομμύρια δολάρια στο λαχείο το 1991, ο σύζυγός της Joseph ανακάλυψε ότι έδωσε 2 εκατομμύρια δολάρια σε ένα παιδί που δεν ήξερε ποτέ ότι είχε και «σπατάλησε» τα χρήματα αντί να τα ασφαλίσει και τη σκότωσε. Ο William Post κέρδισε 16,2 εκατομμύρια δολάρια το 1988 και ο αδερφός του προσέλαβε έναν δολοφόνο για να τον σκοτώσει, κάτι που ήταν μόνο ένα από τα πολλά αρνητικά αποτελέσματα του τυχερού δελτίου που κέρδισε.
Λοιπόν, ο Chief Credit Analyst στη Lending Tree, Matt Schulz's, συμβουλεύει τι πρέπει να κάνετε και να μην κάνετε εάν κερδίσετε το λαχείο. Οι συμβουλές του ήταν απλές: Πάρτε οικονομικές συμβουλές και μην το πείτε σε κανέναν.
Είναι πιθανό ότι το πρώτο πράγμα που θα ήθελε να κάνει ένας νικητής της λοταρίας είναι να πει στους ανθρώπους του για την καλή του τύχη. Μπορεί ο νικητής να πηδούσε πάνω-κάτω, να φώναζε στους λόφους, να αγκάλιαζε κάποιον, ίσως να έκλαιγε, να οραματιζόταν όλα τα όνειρά του να αναδύονται και τα δεινά του να διαλύονται και ούτω καθεξής. Και επειδή είναι ο 21ος αιώνας, μερικοί άνθρωποι μπορεί να αρπάξουν πρώτα τα τηλέφωνά τους για να το συζητήσουν στο διαδίκτυο και να τραβήξουν πολλή προσοχή, ιδιαίτερα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όπως είναι φυσικό, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η εποχή του διαδικτύου καθιστούν τους νικητές του λαχείου ακόμη πιο ευάλωτους από πριν.
Η κορυφαία συμβουλή του Credit Analyst Matt Schultz είναι εύκολη: «Σίγουρα, σίγουρα, σίγουρα δεν πρέπει να το πείτε σε όλους. Τίποτα δεν αναδεικνύει πιο εύκολα τους απατεώνες όπως τα κέρδη από λαχεία». Αναφέροντας συγκεκριμένα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέει, «Μην δημοσιεύετε την επιτυχία σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης». Και εκτός κι αν κάποιος θέλει να τον ψαρέψουν, ο Schultz προσθέτει, «Μην το καυχιέσαι σε εφαρμογές γνωριμιών».
Αντίθετα, ο Schultz συμβουλεύει να το κρατήσετε όσο κρυφό γίνεται και να το πείτε όσο το δυνατόν σε λιγότερα άτομα, όπως «την άμεση οικογένειά σας και τους στενότερους φίλους και συγγενείς σας», αλλά όχι, «στον τύπο που ασχολείται με τη λογιστική ή εκείνον τον ξάδερφο που σας αηδίαζε πάντα». Και εκτός αν θέλετε να σας απαγάγουν και να σας ζητήσουν λύτρα, «Μην κατεβείτε στο μπαρ της περιοχής σας και κερνάτε ποτά για να γιορτάσουν όλοι τη μεγάλη σας νίκη». Τουλάχιστον, ο Schultz συμβουλεύει ακόμη και να αλλάξετε τον αριθμό τηλεφώνου και τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Για μερικούς ανθρώπους, το να κρατάτε το στόμα σας κλειστό μπορεί να είναι εξίσου δύσκολο με την ανάπτυξη ενός σωστού οικονομικού σχεδίου. Αλλά το τελευταίο, όπως είπε ο αναλυτής πιστώσεων Matt Schultz, είναι εξίσου σημαντικό με το πρώτο. Ο αναγνώστης δεν χρειάζεται καν να σκεφτεί πέρα από τα λίγα παραδείγματα που αναφέραμε προηγουμένως που περιλαμβάνουν παρορμητικές και καταστροφικές οικονομικές επιλογές ή ακόμη και μόνο έλλειψη γενικής παιδείας σχετικά με τον χειρισμό μιας τόσο τεράστιας και ξαφνικής εισροής κεφαλαίου.
Ο Schultz λέει ότι η λήψη κατάλληλων οικονομικών συμβουλών είναι κρίσιμη για «χρήματα που αλλάζουν τη ζωή σας», γιατί ο νικητής μπορεί να διακινδυνεύσει να τα κάνει μαντάρα όπως πολλοί άλλοι νικητές στο παρελθόν. Συνιστά τη «σύνδεση με έναν χρηματοοικονομικό σύμβουλο μόνο με αμοιβή», όχι κάποιον που πληρώνεται με προμήθεια αλλά με βάση την υπηρεσία. Ο Schultz λέει συγκεκριμένα ότι ένας σύμβουλος που εργάζεται με «πελάτες υψηλής καθαρής αξίας» είναι καλύτερο να υπάρχει. Επιπλέον, εάν έχετε όλα αυτά τα επιπλέον χρήματα, δεν θα ήταν κακή ιδέα να εμπλακεί και ένας δικηγόρος στο μείγμα.
Τέλος, ένας νικητής της λοταρίας δεν χρειάζεται να συνεργαστεί με τον πρώτο σύμβουλο με τον οποίο επικοινωνεί. Είναι καλό να αφιερώσετε το χρόνο σας σε αυτό, να σκεφτείτε λίγο και να μην πάρετε βιαστικές αποφάσεις σχετικά με συμβούλους ή οικονομικά σχέδια. Όπως το να κάνετε βιαστικές, ασυνήθιστες αγορές με τα κέρδη. Ο εορτασμός είναι καλός, το ξεφάντωμα είναι καλό, αλλά όπως λέει σοφά ο Schultz, «ακόμα και αυτό πρέπει να γίνεται με προγραμματισμό». Με άλλα λόγια και συνοψίζοντας: Οι βιαστικές αποφάσεις δεν θα άξιζαν ποτέ τον κόπο, αν σπαταλούσαν ένα χρηματικό απροσδόκητο κέρδος που τυχαίνει μια φορά στη ζωή σας.