Πού βρίσκεται ο «Δρόμος των Οστών» ‑ Γιατί ονομάστηκε έτσι
R504 Kolyma: Ο μακάβριος δρόμος που χτίστηκε με ανθρώπινες ζωές
Δημοσίευση 10/12/2024 | 00:06
Ο αυτοκινητόδρομος R504 Kolyma, γνωστός και ως «Δρόμος των Οστών», αποτελεί μια από τις πιο ανατριχιαστικές και ακραίες οδικές διαδρομές του κόσμου. Εκτείνεται στην απομακρυσμένη, παγωμένη περιοχή της ανατολικής Ρωσίας, συνδέοντας την πόλη Nizhny με το λιμάνι Magadan, και είναι διάσημος για τον σκοτεινό του χαρακτήρα και τις μακάβριες συνθήκες που τον περιβάλλουν.
Ο δρόμος αυτός έχει κατασκευαστεί σε μια από τις πιο ψυχρές περιοχές του πλανήτη, όπου οι θερμοκρασίες μπορεί να φτάσουν μέχρι και -60°C κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Παρά τις ακραίες κλιματικές συνθήκες, η ονομασία «Δρόμος των Οστών» δεν αναφέρεται μόνο στην επικινδυνότητα του δρόμου, αλλά και στη φρικιαστική ιστορία πίσω από την κατασκευή του.
Η κατασκευή του R504 Kolyma ξεκίνησε το 1932 κατά τη διάρκεια της Σοβιετικής Ένωσης και υπήρξε ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα του σταλινικού καθεστώτος. Η πορεία του δρόμου, μήκους 2.000 χιλιομέτρων, ήταν μέρος του πρώτου πενταετούς πλάνου οικονομικής ανάπτυξης της Σοβιετικής Ένωσης, με στόχο την ανάπτυξη υποδομών σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.
Οι συνθήκες ήταν εξοντωτικές. Οι κρατούμενοι, υπό εξαιρετικά αυστηρές συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας, αναγκάστηκαν να δουλεύουν ασταμάτητα σε θερμοκρασίες πολύ κάτω από το μηδέν, με αποτέλεσμα χιλιάδες να πεθαίνουν από την εξάντληση και το ψύχος.
Ωστόσο, το πιο σκοτεινό κομμάτι αυτής της ιστορίας είναι ο τρόπος κατασκευής του δρόμου: χρησιμοποιήθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες αιχμάλωτοι από τα στρατόπεδα καταναγκαστικών έργων του Γκούλαγκ. Οι συνθήκες ήταν εξοντωτικές. Οι κρατούμενοι, υπό εξαιρετικά αυστηρές συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας, αναγκάστηκαν να δουλεύουν ασταμάτητα σε θερμοκρασίες πολύ κάτω από το μηδέν, με αποτέλεσμα χιλιάδες να πεθαίνουν από την εξάντληση και το ψύχος.
Η στατιστική μαρτυρία για τους θανάτους είναι σοκαριστική. Εκτιμάται ότι κατά τη διάρκεια των 21 ετών κατασκευής του δρόμου, από το 1932 έως το 1953, έχασαν τη ζωή τους μεταξύ 250.000 και ενός εκατομμυρίου αιχμαλώτων. Οι σοροί των θυμάτων δεν θάβονταν πάντα με τιμές ή σε χώρους ταφής. Σε πολλές περιπτώσεις, τα ανθρώπινα κόκκαλα των πεθαμένων χρησίμευαν ως οικοδομικό υλικό, αντικαθιστώντας την πέτρα στην κατασκευή του δρόμου. Αυτή η μακάβρια πρακτική είναι που έδωσε στον δρόμο την ονομασία «Δρόμος των Οστών».
Σήμερα, ο R504 Kolyma παραμένει σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητος και επικίνδυνος, ενώ σε πολλές περιοχές του, οι συνθήκες είναι ακραία δυσμενείς. Παρά τις τρομερές δυσκολίες, ο δρόμος χρησιμοποιείται ακόμα για τη σύνδεση απομονωμένων περιοχών της Ρωσίας, αν και οι τμήματα του είναι εγκαταλελειμμένα και ακατάλληλα για οδήγηση.
Το 2020, έγινε γνωστή η ιστορία ενός αυτοκινητιστή που πάγωσε μέχρι θανάτου προσπαθώντας να διασχίσει μια εγκαταλελειμμένη περιοχή του δρόμου, ακολουθώντας τις οδηγίες του Google Maps. Ο φίλος του, που τον συνόδευε, υπέστη σοβαρά κρυοπαγήματα, χάνοντας τα άκρα του. Τέτοια περιστατικά καταδεικνύουν τη θνησιμότητα και τον κίνδυνο που εγκυμονεί η διαδρομή αυτή, ιδίως σε περιοχές που δεν συντηρούνται πια.
Η ιστορία του «Δρόμου των Οστών» είναι μια υπενθύμιση της μακράς και σκοτεινής περιόδου της Σοβιετικής Ένωσης, αλλά και της αντοχής των ανθρώπων που υπέφεραν κατά την κατασκευή του, καθώς και του ακραίου περιβάλλοντος που κυριαρχεί στην περιοχή. Μέσα από τις φρικιαστικές αναμνήσεις του δρόμου αυτού, οι ιστορίες των θυμάτων του παραμένουν ζωντανές, θλιβερή απόδειξη των σκληρών συνθηκών και του ιστορικού τραύματος που σημάδεψε αυτή τη διαδρομή.
Η ιδιαίτερη ιστορία πίσω από τους κουραμπιέδες
Γιατί όλοι ασχολούνται με τον Luigi Mangione;
Το εντυπωσιακό παράδοξο της φετινής Λίβερπουλ
Ποια δεξιότητα προτιμούν οι εργοδότες και δίνουν βάση σε αυτή
Πού βρίσκεται ο «Δρόμος των Οστών» ‑ Γιατί ονομάστηκε έτσι
Το πανεπιστήμιο που κάποτε μαστίγωνε τα «κακά» κορίτσια
Πώς είναι η ζωή για μια Ελληνίδα μαμά στο εξωτερικό
ΡΕΠΟΡΤΑΖ Stories Προχτές