Συντριβή στη Νότια Κορέα: «Χτύπησα πουλιά, γυρνάω»
Τα πέντε τελευταία λεπτά της πτήσης Jeju Air
Δημοσίευση 30/12/2024 | 12:48
Ο πιλότος εξέπεμψε σήμα κινδύνου και πέντε λεπτά μετά προσεδαφίστηκε με την «κοιλιά» του αεροσκάφους και συνετρίβη στον τοίχο της περίφραξης.
Τι συνέβη στην πτήση της Jeju Air που συνετρίβη στη Νότια Κορέα το πρωί της Κυριακής, αναζητούν οι ειδικοί σε όλο τον κόσμο, καθώς το συγκεκριμένο αεροπορικό δυστύχημα θεωρείται πολύ σπάνιο.
Το αεροσκάφος τύπου Boeing 737-800 που εκτελούσε την πτήση Μπανγκόνγκ - Μουάν, επρόκειτο να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Νότιας Κορέας, όταν ελάχιστα λεπτά πριν ο πιλότος δέχθηκε προειδοποίηση για πουλιά. Αμέσως μετά, σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδίδουν τοπικά μέσα ενημέρωσης, εξέπεμψε το τελευταίο του μήνυμα: «Bird strike, bird strike, go-around», που μεταφράζεται ως «Χτύπημα πουλιών, χτύπημα πουλιών, γυρνάω», θέλοντας να δείξει - κατά πάσα πιθανότητα - ότι θα κάνει έναν γύρο προτού επιχειρήσει προσγείωση.
Η επικοινωνία αυτή του πιλότου του Boeing καταγράφηκε στις 08:58 τοπική ώρα. Μόλις πέντε λεπτά μετά, στις 09:03, το αεροσκάφος προσεδαφίζεται στον διάδρομο προσγείωσης, με την «κοιλιά», χωρίς να φαίνεται να έχει τεθεί σε λειτουργία κανένα από τα συστήματα προσγείωσης που διαθέτει. Γλιστρώντας στον διάδρομο χωρίς τροχούς, με πολύ μεγάλη ταχύτητα και ως να μην χρησιμοποιείται κανένα σύστημα πέδησης, το αεροσκάφος τελικά προσκρούει στον τοίχο της περίφραξης του αεροδρομίου, συνθλίβεται και αρπάζει φωτιά. Λίγα λεπτά μετά, μόνο το τμήμα της ουράς του, θυμίζει αεροσκάφος.
Βίντεο δείχνουν τις τελευταίες στιγμές της αεροπορικής τραγωδίας, όπου το Boeing «κυλά» στον διάδρομο προσγείωσης, έως ότου συνθλίβεται στον τοίχο:
Άλλο βίντεο φαίνεται πως έχει καταγράψει τη στιγμή που το αεροσκάφος χτυπήθηκε από πουλί ή πουλιά: Είναι ξεκάθαρο πως δεν έχει «ανοίξει» τους τροχούς του για την προσγείωση και σύμφωνα με τους ειδικούς, μόνο αυτό το χτύπημα από πουλί είναι πολύ δύσκολο να προκάλεσε τέτοια ολοκληρωτική βλάβη στα συστήματα προσγείωσης, ώστε τελικά να μην λειτουργήσει κανένα.
South Korea’s MBC TV has released Footage appearing to show an Explosιon, possibly a Bird Strike, in the Right-Wing Engine of Jeju Air Flight 2216, right before it Crashed earlier at Muan International Airport in South Korea. pic.twitter.com/Vsy23dmuFZ
— OSINTdefender (@sentdefender) December 29, 2024
Ακόμα ένα ερώτημα προέρχεται από το γεγονός πως το αεροδρόμιο δεν ειδοποιήθηκε ποτέ για αναγκαστική προσγείωση από τον πιλότο - διαφορετικά θα υπήρχε η ανάλογη κινητοποίηση, επισημαίνουν ειδικοί.
Η πτήση της Jeju Air από την Μπανγκόκ με 181 επιβάτες και πλήρωμα συνετρίβη ενώ επιχειρούσε προσγείωση στο διεθνές αεροδρόμιο Μουάν στη νοτιοδυτική Νότια Κορέα το πρωί της Κυριακής.
Όλοι εκτός από δύο από τους επιβαίνοντες στην πτήση 7C2216 θεωρούνται νεκροί, σύμφωνα με τις αρχές. Δύο άτομα ανασύρθηκαν από το τμήμα της ουράς και νοσηλεύονται σε κοντινό νοσοκομείο. Από τους 175 επιβάτες της πτήσης, οι 173 ήταν υπήκοοι Κορέας και δύο ήταν υπήκοοι της Ταϊλάνδης, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Το Boeing 737-800 επιχείρησε μια προσγείωση με την «κοιλιά» περίπου στις 9.03 π.μ. τοπική ώρα, αφού το σύστημα προσγείωσής του φέρεται να απέτυχε να αναπτυχθεί. Το αεροσκάφος φαίνεται σε βίντεο να γλιστρά κατά μήκος του διαδρόμου προτού προσκρούσει στον περιμετρικό τοίχο του αεροδρομίου, σπάζοντας σε δύο κομμάτια στο μπροστινό μέρος και στο τμήμα της ουράς και να τυλίγεται στις φλόγες.
Μάρτυρες ανέφεραν ότι άκουσαν δυνατούς θορύβους, πριν το αεροσκάφος χτυπήσει στον τοίχο. Το τοπικό τηλεοπτικό δίκτυο MBC μετέδωσε πλάνα που φαίνεται να δείχνουν πουλιά να συγκρούονται με το αεροσκάφος, καθώς το αεροπλάνο κατέβαινε για προσγείωση. Αξιωματούχοι είπαν επίσης ότι οι καιρικές συνθήκες μπορεί να έπαιξαν ρόλο.
Πρόκειται για τη χειρότερη καταστροφή της αεροπορίας της Νότιας Κορέας και σηματοδοτεί το πρώτο μεγάλο περιστατικό δυστυχημάτων με αερομεταφορέα χαμηλού κόστους στην ιστορία της χώρας.
Εκπρόσωπος της Boeing είπε στον Guardian: «Είμαστε σε επαφή με την Jeju Air σχετικά με την πτήση 2216 και είμαστε έτοιμοι να τους υποστηρίξουμε. Εκφράζουμε τα θερμά μας συλλυπητήρια στις οικογένειες που έχασαν τους αγαπημένους μας και οι σκέψεις μας παραμένουν με τους επιβάτες και το πλήρωμα».
Οι ειδικοί είπαν ότι η αεροπορική βιομηχανία της Νότιας Κορέας έχει ιστορικό ασφάλειας και αυτό ήταν το πρώτο θανατηφόρο δυστύχημα της Jeju Air, ενός από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους της Νότιας Κορέας, από τότε που ιδρύθηκε, το 2005.
Ο Christian Beckert, ειδικός σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και πιλότος της Lufthansa, είπε ότι το βίντεο της συντριβής του αεροσκάφους υποδηλώνει ότι εκτός από τα όπισθεν, τα περισσότερα συστήματα πέδησης του αεροπλάνου δεν ενεργοποιήθηκαν, δημιουργώντας «μεγάλο πρόβλημα» και γρήγορη προσγείωση.
Ο Μπέκερτ είπε ότι ένα χτύπημα πουλιού είναι απίθανο να προκάλεσε ζημιά στο σύστημα προσγείωσης ενώ ήταν ακόμη ανυψωμένο, και ότι αν είχε συμβεί όταν ήταν κάτω, θα ήταν δύσκολο να σηκωθεί ξανά.
«Είναι πραγματικά πολύ σπάνιο και πολύ ασυνήθιστο να μην χαμηλώνουμε την ταχύτητα, επειδή υπάρχουν ανεξάρτητα συστήματα όπου μπορούμε να κατεβάσουμε την ταχύτητα με άλλους τρόπους», είπε.
Σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες αεροπορίας, η Νότια Κορέα θα ηγηθεί μιας πολιτικής έρευνας και θα εμπλέξει το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο.
Οι ειδικοί λένε ότι τα αεροπορικά ατυχήματα προκαλούνται συνήθως από έναν συνδυασμό παραγόντων και ότι μπορεί να χρειαστούν μήνες για να εξακριβωθεί η σειρά των γεγονότων.
Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης βρέθηκε στις 11:30 π.μ. (02:30 GMT), περίπου δυόμισι ώρες μετά τη συντριβή, και ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο στις 2:24 μ.μ., δήλωσαν Νοτιοκορεάτες αξιωματούχοι.
Ο Αυστραλός σύμβουλος αεροπορίας Trevor Jensen είπε ότι οι πυροσβεστικές υπηρεσίες και οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης θα έπρεπε κανονικά να ήταν έτοιμες για έκτακτη προσγείωση, «άρα αυτό φαίνεται να είναι απρογραμμάτιστο».