Οliviero Toscani: Πέθανε ο εμβληματικός φωτογράφος – Η Benetton, η μαφία, το Aids
Ποιος ήταν ο φωτογράφος πίσω από τις σοκαριστικές διαφημίσεις της Benetton που πέθανε σε ηλικία 82 ετών
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 14/1/2025 | 08:27
Ο Οliviero Toscani ο φωτογράφος πίσω από τις συγκλονιστικές διαφημιστικές καμπάνιες που βοήθησαν την ιταλική εταιρία Benetton να γίνει μία από τις μεγαλύτερες μάρκες ρούχων στον κόσμο, πέθανε σε ηλικία 82 ετών, όπως ανέφερε η οικογένειά του σε ανακοίνωσή της.
Ο Toscani ο φωτογράφος πίσω από τις συγκλονιστικές διαφημιστικές καμπάνιες που βοήθησαν την ιταλική εταιρία Benetton να γίνει μία από τις μεγαλύτερες μάρκες ρούχων στον κόσμο, πέθανε σήμερα σε ηλικία 82 ετών, όπως ανέφερε η οικογένειά του σε ανακοίνωσή της.
Ο Oliviero Toscani είναι ένας από τους πιο εμβληματικούς και αμφιλεγόμενους φωτογράφους της εποχής του, γνωστός κυρίως για τη συνεργασία του με την ιταλική εταιρεία μόδας Benetton. Οι φωτογραφίες του δεν ήταν απλά εικόνες ρούχων, αλλά ισχυρά κοινωνικά μηνύματα που τάραξαν τα νερά της διαφήμισης και προκάλεσαν παγκόσμιες συζητήσεις.
Δεν δίστασε, στις φωτογραφίες και στις εκστρατείες που υπέγραψε, να δώσει κύριο ρόλο σε θέματα όπως είναι η μαφία, η καταπολέμηση του Aids, της ομοφοβίας, της θανατικής ποινής και του ρατσισμού. Παράλληλα συνεργάστηκε με τον Ερυθρό Σταυρό, το Ιταλικό Ανώτατο Ινστιτούτο Υγείας και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες.
Γεννημένος το 1942 στο Μιλάνο, ο Toscani σπούδασε φωτογραφία και γραφιστική στη φημισμένη École des Arts et Métiers στη Ζυρίχη. Από νωρίς έδειξε ότι δεν τον ενδιέφερε η συμβατική αισθητική της μόδας. Για εκείνον, η φωτογραφία ήταν ένα μέσο κοινωνικού σχολιασμού και όχι απλώς μια εμπορική δραστηριότητα.
Στα πρώτα χρόνια της καριέρας του, συνεργάστηκε με μεγάλες εκδόσεις όπως Vogue, Elle και Harper’s Bazaar, αλλά η πραγματική του καταξίωση ήρθε μέσα από τη μακροχρόνια συνεργασία του με τη Benetton, που διήρκεσε από το 1982 έως το 2000.
Η Benetton έγινε σύμβολο της διαφορετικότητας και της κοινωνικής αφύπνισης, χάρη στις τολμηρές διαφημιστικές καμπάνιες του Toscani. Η φιλοσοφία του βασιζόταν στην ιδέα ότι η διαφήμιση έπρεπε να ανοίγει συζητήσεις και όχι απλώς να πουλάει προϊόντα.
Αντί για μοντέλα με στιλιζαρισμένα ρούχα, οι καμπάνιες του Toscani γέμισαν με δυνατές εικόνες που προκαλούσαν το κοινό.
Το 1989, παρουσίασε μια φωτογραφία με τρία μωρά διαφορετικών φυλών, συμβολίζοντας την ενότητα και τη διαφορετικότητα.
Το 1991, ένα διαφημιστικό με τρεις ανθρώπινες καρδιές, στις οποίες ήταν γραμμένα οι λέξεις “Λευκός”, “Μαύρος” και “Κίτρινος”, έθετε το ερώτημα της κοινής ανθρώπινης φύσης πέρα από το χρώμα του δέρματος.
Το 1992, μια εικόνα ενός ασθενή με AIDS, τον David Kirby, ετοιμοθάνατο στο νοσοκομείο, συγκλόνισε το κοινό και ανέδειξε το ζήτημα του κοινωνικού αποκλεισμού των φορέων του HIV.
Το 1994, η φωτογραφία μιας μαύρης γυναίκας που θηλάζει ένα λευκό μωρό αμφισβήτησε τα στερεότυπα περί φυλετικών διαφορών.
Το 2000, μια φωτογραφία φυλακισμένων σε θανατική ποινή ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι και οδήγησε στη ρήξη του Toscani με τη Benetton, καθώς η εκστρατεία προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις στις ΗΠΑ.