Η τεχνολογία παρεμβαίνει και στο πένθος των ανθρώπων: Μπορεί να βοηθήσει;
Αντιμετωπίζοντας το πένθος στην ψηφιακή εποχή
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 29/1/2025 | 01:42
Στον ολοένα πιο ψηφιακό κόσμο μας, ακόμη και μία από τις πιο βαθιά προσωπικές εμπειρίες της ανθρωπότητας—το πένθος—αλλάζει μορφή. Με την εμφάνιση των "εφαρμογών πένθους," οι άνθρωποι βρίσκουν νέους τρόπους να διαχειριστούν την απώλεια αγαπημένων προσώπων.
Αυτές οι πλατφόρμες υπόσχονται παρηγοριά, σύνδεση και εργαλεία συναισθηματικής υποστήριξης, αλλά ταυτόχρονα ανοίγουν τον δρόμο για μια περίπλοκη και ανησυχητική πραγματικότητα: την εμπορευματοποίηση του πένθους και τη μετατροπή του θανάτου σε δεδομένα.
Οι εφαρμογές πένθους προσφέρουν λειτουργίες όπως προτροπές για καταγραφή συναισθημάτων, παρακολούθηση της διάθεσης και διαδικτυακές κοινότητες όπου οι χρήστες μπορούν να μοιραστούν τις εμπειρίες τους. Για πολλούς, αυτά τα εργαλεία παρέχουν μια αίσθηση συντροφικότητας σε μια ιδιαίτερα μοναχική περίοδο.
Eφαρμογές όπως το GriefShare ή το BetterHelp έχουν κάνει την εμφάνισή τους - Επιτρέπουν στους χρήστες να επεξεργαστούν τα συναισθήματά τους, να διατηρήσουν ζωντανές τις αναμνήσεις αγαπημένων τους προσώπων και να παρακολουθήσουν την πορεία τους προς την επούλωση.
Αυτή η μετάβαση προς την ψηφιακή διαχείριση του πένθους, όμως, αντικατοπτρίζει ευρύτερες πολιτισμικές αλλαγές. Έχουμε μπει σε μια εποχή όπου ακόμη και οι πιο προσωπικές στιγμές ανεβαίνουν, ποσοτικοποιούνται και μοιράζονται. Το πένθος δεν περιορίζεται πλέον σε ιδιωτικούς χώρους· γίνεται μια δημόσια πράξη, διαμορφωμένη από αλγορίθμους και δεδομένα!
Με κάθε πληκτρολόγηση ή ανέβασμα φωτογραφίας, οι εφαρμογές πένθους συλλέγουν δεδομένα για τους χρήστες τους. Αυτό φυσικά οδηγεί σε απορίες όπως: Σε ποιον ανήκουν αυτά τα δεδομένα; Πώς χρησιμοποιούνται;
Κάποιοι ανησυχούν ότι αυτές οι πλατφόρμες εκμεταλλεύονται τους χρήστες σε μια ιδιαίτερα ευάλωτη φάση της ζωής τους. Μετατρέποντας τον προσωπικό πόνο σε εμπορεύσιμες πληροφορίες, οι εταιρείες κινδυνεύουν να ξεπεράσουν ηθικά όρια.
Οι διαφημιστές μπορεί να στοχεύσουν τους χρήστες με προϊόντα που συνδέονται με την απώλεια, όπως υπηρεσίες κηδειών, άλμπουμ αναμνήσεων ή ακόμα και εργαλεία ευεξίας!
Πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι οι αναμνήσεις μας θα παραμείνουν ιερές σε έναν κόσμο όπου αποθηκεύονται σε διακομιστές που υπόκεινται σε παραβιάσεις ή κακή χρήση;
Παρά αυτές τις ανησυχίες, η άνοδος των εφαρμογών πένθους αναδεικνύει την ανάγκη της κοινωνίας για σύνδεση μπροστά στην απώλεια. Ωστόσο, για να τιμήσουν πραγματικά το πνεύμα αυτών των εργαλείων, οι εταιρείες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στη διαφάνεια και να προστατεύσουν την ιδιωτικότητα των χρηστών.