Τα παντοπωλεία επιστρέφουν στο προσκήνιο: Η απάντηση των Βούλγαρων στην ακρίβεια
Η Βουλγαρία λέει όχι στις αλυσίδες
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 24/2/2025 | 00:03

Ένα μαζικό κύμα διαμαρτυρίας σαρώνει τη Βουλγαρία, καθώς οι πολίτες αντιδρούν στις διαρκώς αυξανόμενες τιμές των τροφίμων και στο γενικότερο υψηλό κόστος ζωής.
Για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα, εκατοντάδες καταναλωτές επιλέγουν να μποϊκοτάρουν τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, στρέφοντας την υποστήριξή τους σε μικρά παντοπωλεία και τοπικά καταστήματα, τα οποία θεωρούν πιο δίκαια στις τιμές τους και περισσότερο προσανατολισμένα στην τοπική οικονομία.
Οι διαδηλωτές ελπίζουν πως το μποϊκοτάζ θα αναγκάσει τις μεγάλες αλυσίδες να επανεξετάσουν τις πολιτικές τιμολόγησης και να προχωρήσουν σε μειώσεις. Μέχρι στιγμής, το αποτέλεσμα είναι αισθητό στις επιχειρήσεις, με τα ΜΜΕ της χώρας να αναφέρουν μείωση του τζίρου των μεγάλων σούπερ μάρκετ έως και 30%. Παράλληλα, τα μικρότερα καταστήματα βλέπουν σημαντική αύξηση στην πελατεία τους, αποδεικνύοντας ότι οι πολίτες μπορούν να κινητοποιηθούν αποτελεσματικά απέναντι στην ακρίβεια.
Η παγκόσμια εικόνα των αυξήσεων στα σούπερ μάρκετ
Το φαινόμενο της ανόδου των τιμών δεν είναι αποκλειστικό πρόβλημα της Βουλγαρίας. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ έχει γίνει καθημερινότητα για τους καταναλωτές. Η ενεργειακή κρίση, οι ελλείψεις πρώτων υλών, η αύξηση του κόστους μεταφορών και οι γεωπολιτικές εντάσεις – όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία – έχουν εκτοξεύσει τις τιμές βασικών ειδών διατροφής, από το ψωμί και τα γαλακτοκομικά μέχρι το κρέας και τα λαχανικά.
Σύμφωνα με αναφορές του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO), το παγκόσμιο κόστος τροφίμων αυξήθηκε κατά 14% το 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, με τις ευρωπαϊκές χώρες να επηρεάζονται ιδιαίτερα. Σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, όπως η Γερμανία, η Ισπανία και η Ιταλία, καταγράφηκαν αυξήσεις έως και 20% σε βασικά προϊόντα. Η Ελλάδα, επίσης, βρέθηκε αντιμέτωπη με κύματα αυξήσεων σε είδη πρώτης ανάγκης, δημιουργώντας πίεση στα νοικοκυριά.
Η σημασία της στήριξης μικρών επιχειρήσεων
Η περίπτωση της Βουλγαρίας υπογραμμίζει τη δύναμη που έχουν οι καταναλωτές όταν δρουν συλλογικά. Το μποϊκοτάζ των μεγάλων αλυσίδων έδωσε “ανάσα” στα μικρά παντοπωλεία, τα οποία επωφελήθηκαν από τη στροφή των πολιτών σε πιο τοπικές και προσιτές επιλογές. Παράλληλα, εγείρεται ένα μεγαλύτερο ζήτημα: η ανάγκη για βιώσιμες πρακτικές κατανάλωσης που στηρίζουν μικρούς παραγωγούς και τοπικές επιχειρήσεις, ενώ περιορίζουν την εξάρτηση από πολυεθνικές αλυσίδες.
Οι καταναλωτές σε πολλές χώρες της Ευρώπης δείχνουν πλέον μεγαλύτερη ευαισθησία στο πού ξοδεύουν τα χρήματά τους. Οι τοπικές αγορές, οι συνεταιρισμοί και τα μικρά παντοπωλεία επανέρχονται δυναμικά, προωθώντας όχι μόνο πιο προσιτές τιμές, αλλά και προϊόντα υψηλότερης ποιότητας.
Το βουλγαρικό μποϊκοτάζ δείχνει ότι, ακόμα και σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες, οι πολίτες μπορούν να επηρεάσουν την αγορά. Το ερώτημα είναι αν το παράδειγμά τους θα ακολουθήσουν και άλλες χώρες.