E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

E. Αρβελέρ: Ο Κάσσανδρος έχει ταφεί στην Αμφίπολη

Βιβλίο της βυζαντινολόγου με τίτλο: «Εικασίες, Βεργίνα-Αμφίπολη»

Δημοσίευση 24/10/2014 | 00:00

E. Αρβελέρ: Ο Κάσσανδρος έχει ταφεί στην Αμφίπολη

Ο Κάσσανδρος, ο επίγονος του Μεγάλου Αλεξάνδρου και βασιλιάς της Μακεδονίας, καθώς και μέλη της οικογένειάς του θεωρεί η κυρία Ελένη Αρβελέρ ότι έχουν ταφεί στον Τύμβο Καστά της Αμφίπολης.

Στη σύντομη μελέτη της «Εικασίες, Βεργίνα-Αμφίπολη», ένα μικρό βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Ερμής», η διάσημη βυζαντινολόγος καταθέτει την πλέον εύλογη, κατά την άποψή της, υπόθεση: σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και σε συνδυασμό με τις ιστορικές πηγές, μια προσωπικότητα με τα χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες του Κασσάνδρου θα μπορούσε να είχε οραματιστεί και παραγγείλει ένα ταφικό μνημείο όπως αυτό της Αμφίπολης.

«Πιστεύω ότι η μεγαλοπρέπεια του μνημείου συνάδει με το χαρακτήρα του Κασσάνδρου, ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, διακρινόταν για την ευρυμάθειά του, αλλά και για την εχθρότητά του απέναντι στον Μεγάλο Αλέξανδρο, με τον οποίο είχε έρθει σε σύγκρουση στη Βαβυλώνα. Να ονομάσω, λοιπόν, Κασσάνδρειον το μνημείο της Αμφίπολης;», γράφει η κυρία Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ.

Πριν καταλήξει στη θεωρία της περί Κασσάνδρου, την οποία διατυπώνει υπό μορφήν ρητορικού ερωτήματος, η κυρία Αρβελέρ γράφει: «Πού, άραγε, θάφτηκαν ο ίδιος ο Κάσσανδρος (πέθανε στα 297 π.Χ.) και η σύζυγός του, Θεσσαλονίκη; Νομίζω ότι είναι πολύ πιθανόν ο οικιστής –που είχε, μάλιστα, καταλάβει την Αθήνα και είχε γνωρίσει το κτιριακό μεγαλείο της– να ανέγειρε μεγαλοπρεπές, για την οικογένειά του, μαυσωλείο στην Αμφίπολη».   

Προκειμένου να ενισχύσει τη θεωρία της, η κυρία Αρβελέρ αναφέρεται σε ένα πιθανό σενάριο για τους τεχνίτες που προσελήφθησαν στην Αμφίπολη: «Η πολιτική του Δημήτριου Φαληρέα, ενάντια στην επίδειξη πλούτου και στην πολυτέλεια, θα στέρησε πολλούς Αθηναίους καλλιτέχνες από τους οικονομικά εύπορους πελάτες τους. Πράγμα που εξανάγκασε ίσως πολλούς καλλιτέχνες να εκπατριστούν και προς την ακμάζουσα τότε Μακεδονία. Μήπως ο Κάσσανδρος, που είχε τοποθετήσει τον Φαληρέα κυβερνήτη της Αθήνας, δέχτηκε στην αυλή του καλλιτέχνες Αθηναίους, όπως είχε συμβεί παλαιότερα, ας πούμε με τον Ευριπίδη;»

Σημαντικό, επίσης, στοιχείο στο σύγγραμμα της κυρίας Ελένης Αρβελέρ αποτελεί η αναφορά της στο ενδεχόμενο του πολυάνδριου τάφου: «Μνημείο, πιθανώς, επιφανών νεκρών, δηλαδή ένα νεκροταφικό πολυάνδρειο, που ίσως σχετίζεται ιδιαίτερα με τους ναυάρχους του Μεγάλου Αλεξάνδρου, δεδομένου ότι από εκεί ξεκίνησε ο στόλος του στρατηλάτη, ή μάλλον ταφικό βασιλικό συγκρότημα; Το μνημείο της Αμφίπολης αποτελεί, αναμφισβήτητα, πολύτιμο ιστορικό τεκμήριο για τη μελέτη της Μακεδονίας, σε μια άκρως ενδιαφέρουσα εποχή».

Για την κυρία Γλύκατζη-Αρβελέρ, πάντως, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το μνημείο στον Τύμβο Καστά είναι αφιερωμένο σε πρόσωπο –ή πρόσωπα– τα οποία σχετίζονταν άμεσα με την Αμφίπολη. Και αυτά θα μπορούσαν να είναι είτε οι τρεις ναύαρχοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου (Νέαρχος, Πολυπέρχων, Λαομέδων) ή ο Κάσσανδρος, ο οποίος και ανέδειξε την πρώην αθηναϊκή αποικία σε σπουδαίο κέντρο της Μακεδονίας.

Πηγή: Πρώτο Θέμα

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Έτσι ξεκίνησε η μουσική ‑ Πότε χρονολογείται η πρώτη μελωδία στον κόσμο

Ιστορικά 15.03.2025
Η πρώτη μελωδία στον κόσμο: Ο Ύμνος των Χουρρίων και η αρχή της μουσικής ιστορίας

Μήπως η τεχνολογία μας κάνει πιο χαζούς;

Νέα Εποχή 15.03.2025
Η μεταμόρφωση της γνώσης

Η άγνωστη δράση του «συνδικάτου του εγκλήματος» στα 90ς

Stories 15.03.2025
Το ελληνικό «Συνδικάτο Δολοφόνων»: Από τις δολοφονίες και τις ληστείες μέχρι την εξάρθρωσή τους

Πώς ένας έφηβος αποκάλυψε μυστικό 80 ετών από το θλιβερό παρελθόν της οικογένειάς του

Stories 15.03.2025
Βρήκε το κομμάτι που έλειπε από το θλιβερό παρελθόν της οικογένειάς του.

Η φάρσα που κράτησε 40 χρόνια

Stories 15.03.2025
Και ξεγέλασε πολύ κόσμο

Οδική Ασφάλεια στην Ελλάδα: Η σκληρή αλήθεια για τα τροχαία ατυχήματα


ΡΕΠΟΡΤΑΖ Focus On Χτες
Οι κακοτεχνίες στους δρόμους και το κινητό που βρίσκεται μόνιμα στα χέρια μας