Πωλητήριο στη Ferrari για να σωθεί η Fiat‑Chrysler
Ερωτηματικά για τις κινήσεις Marchionne
Δημοσίευση 3/11/2014 | 00:00
Ακόμη μία κίνηση του Sergio Marchionne αφήνει άφωνους τόσο τους οικονομικούς αναλυτές, όσο κι εμάς, τους απλούς λάτρεις της Ferrari.
Η Ferrari αποσπάται από τον όμιλο Fiat Chrysler Automobiles (FCA) μέσα στο 2015 και το 10% των μετοχών της θα διατεθεί στη Wall Street και πιθανόν σε κάποιο χρηματιστήριο της Ευρώπης. Αυτή ήταν μέσες-άκρες η χθεσινή ανακοίνωση του ιταλομερικανικού ομίλου, μετά την πρώτη συνέλευση των μετόχων της από την ημέρα που εισήχθηκε στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ένα 10% των μετοχών διαθέτει ο γιος του Enzo Ferrari, Piero Lardi, ενώ το υπόλοιπο 80% που κατέχει η FCA θα μοιραστεί στους ήδη μετόχους του ομίλου. 30% των μετοχών ανήκουν μόνο στην οικογένεια Agnelli.
Η κίνηση αυτή αποβλέπει σε –τι άλλο;– άντληση ζεστού χρήματος, το οποίο χρειάζεται επειγόντως η διοίκηση της FCA για να στηριχθεί το φιλόδοξο πενταετές της πρόγραμμα, που ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάιο και κοστίζει περισσότερο από το ΑΕΠ της Κροατίας – 48 δισεκατομμύρια ευρώ!
Σύμφωνα με τον Marchionne, το spin-off –όπως λέγεται– της Ferrari θα αποφέρει περίπου 4 δισ. ευρώ, ποσό που επαρκεί, σύμφωνα με τον ίδιο, για την τήρηση του φιλόδοξου προγράμματος, ακόμη και με τα χειρότερα σενάρια της αγοράς.
Τι έκανε ο Marchionne, δηλαδή, μέσα σε ένα μήνα; Πήρε στην πλάτη του τη Ferrari –αφού ενορχήστρωσε την παραίτηση Montezemolo– για να χτυπήσει με επιτυχία το καμπανάκι της Wall Street και τώρα βγάζει στο σφυρί ένα μικρό κομμάτι της, διαφημίζοντας ταυτόχρονα την ανεξαρτητοποίηση της μάρκας. Κάτι που τρέλανε προχθες τη Wall Street (όπου η μετοχή της FCA ανέβηκε κατά 12,8%) και δίνει ελπίδες στους εκατομμύρια λάτρεις της Ferrari να λιγουρεύονται ένα μικρό της μερίδιο.
Η κίνηση του Marchionne χαρακτηρίστηκε από κάποιους ως ιδιοφυής, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα πλάνα του για την Fiat-Chrysler είναι εξασφαλισμένα. Το αντίθετο, θα λέγαμε.
Σίγουρα δεν είναι ξεπούλημα, όπως θα νομίσουν κάποιοι, αλλά εξαργύρωση ενός μικρού μέρους από την αξία του πολυτιμότερου brand στον κόσμο. Το οποίο, όπως έχει πει και ο Marchionne, περισσότερο από κατασκευαστής αυτοκινήτων είναι ένα luxury brand, μία μάρκα πολυτελείας.
Τι μπορεί να σημαίνει όμως η κίνηση αυτή για την ίδια τη Ferrari;
Πρώτον, με το που θα διατεθούν μετοχές της Ferrari στο χρηματιστήριο, για πρώτη φορά θα καθοριστεί η πραγματική αξία της, η οποία σήμερα εκτιμάται από 4 δισ. ευρώ –σύμφωνα με το Forbes– έως 10 δισ. ευρώ – σύμφωνα με τον Marchionne.
Μακροπρόθεσμα, η Ferrari ως ανεξάρτητη εταιρεία και επίσημα θα είναι απεμπλεγμένη από τα γρανάζια του μεγάλου –και ενίοτε αρτηριοσκληρωτικού– ομίλου, αν και ο Montezemolo αυτό το είχε πετύχει έτσι κι αλλιώς όλα αυτά τα χρόνια. Μπορεί η Ferrari να πάψει να είναι κομμάτι της Fiat-Chrysler, όμως προσέξτε, ο Marchionne θα παραμείνει Διευθύνων Σύμβουλος του Μαρανέλο. Κάποιοι στο Τορίνο πιστεύουν ότι είναι τόσο πανούργος, που στο τέλος μπορεί να την κάνει δική του. Τρελό σενάριο, αλλά μην μου πείτε ότι η απόφαση της Ferrari να κατασκευάσει η Ferrari έξι αντίτυπα του πρωτότυπου Sergio (εντάξει, προς τιμήν του Pininfarina) είναι τυχαία; Μετά τις Ferrari Dino και Ferrari Enzo, είμαστε ήδη στην εποχή της Ferrari Sergio!
Η FCA ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
48 δισ. ευρώ το πενταετές πρόγραμμα FCA 2014-2018
4,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα παραγωγή το 2014
93 δισ ευρώ κύκλος εργασιών FCA το 2014
9,8-10,3 δισ. ευρώ το συνολικό βιομηχανικό χρέος του ομίλου
21,7 δισ. ευρώ η ρευστότητα της FCA
188 εκατομμύρια ευρώ κέρδη η FCA το 3ο τρίμηνο 2014
63 εκατομμύρια ευρώ οι ζημιές στην Ευρώπη
89 εκατομμύρια ευρώ κέρδη προ φόρων η Ferrari το 3ο τρίμηνο 2014
662 εκατομμύρια ευρώ κύκλος εργασιών Ferrari, 3ο τρίμηνο 2014
13,4% το περιθώριο κέρδους της Ferrari την αντίστοιχη περίοδο
ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)
Πηγή: NewsAuto.gr