Αυτός ο άντρας αποφασίζει τι θα βλέπετε στο Newsfeed σας
Η ιστορία του 29χρονου Greg Marra
Δημοσίευση 23/12/2014 | 00:00
Απόφοιτος του Olin College της Βοστόνης και λάτρης των ρομπότ, ο 29χρονος Greg Marra αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους του κόσμου, καθώς είναι υπεύθυνος για όσα διαβάζουμε στο Facebook.
Έγινε γνωστός το 2012, μέσα από ένα άρθρο του επιστημονικού και ιδιαίτερα δημοφιλούς στην Αμερική περιοδικού «Wired», λόγω μιας έξυπνης απάτης, του @Trackgirl.
Πρόκειται για έναν ψεύτικο λογαριασμό που ο νεαρός μηχανικός δημιούργησε στο Twitter και ο οποίος αποτελούσε την ιδανική φίλη όσων αγαπούν το τζόγκινγκ. Το @Trackgirl αλληλεπιδρούσε με τους χρήστες του μέσου και γρήγορα απέκτησε followers, όμως κανείς δεν αντιλαμβανόταν πως πρόκειται για ένα ρομπότ.
Όπως ήταν φυσικό, ο Mark Zuckerberg προσέλαβε αμέσως τον Mara, τον οποίο έχρισε υπεύθυνο του αλγόριθμου των άρθρων που δημοσιεύονται στο Facebook καθημερινά.
Όλοι μας έχουμε στην αρχική μας σελίδα στο Facebook χιλιάδες αναρτήσεις άρθρων προτεινόμενων προς ανάγνωση, από τα οποία περίπου τα 300 επιλέγονται και ταξινομούνται σε μια σειρά από τον 29χρονο και την ομάδα του.
Ο Mara έχει τη δυνατότητα να αλλάξει αυτό που βλέπουν στην αρχική τους σελίδα περίπου οι 1,3 δισεκατομμύρια χρήστες του Facebook, γι' αυτό και αποτελεί έναν από τους ανθρώπους με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο, σύμφωνα και με τους New York Times.
Ειδικότερα στην Αμερική, όπου το 30% των ενηλίκων ενημερώνονται μέσα από το συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, τα παραδοσιακά Μέσα της χώρας εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τον αλγόριθμο του Mara, τόσο για την επισκεψιμότητα, όσο και για τα έσοδά τους.
Και μπορεί πριν από 15 χρόνια η Google να άλλαξε τη δημοσιογραφία με την τεχνική του referencement, όμως το Facebook φαίνεται πως έχει ασκήσει εξίσου μεγάλη επιρροή και συνεχίζει, καθώς είναι αυτό που χαρίζει δημοτικότητα στα Μέσα.
Ο αλγόριθμος του ιδιοφυούς νεαρού είναι μυστικός, όμως χρησιμοποιεί ορισμένες παραμέτρους για την επιλογή των άρθρων, όπως τη δημοτικότητα ενός άρθρου στο Διαδίκτυο, τον μέσο χρόνο που περνάει ένας αναγνώστης σε ένα άρθρο και τον αριθμό των κλικ, μαζί με τα shares, ενώ στη διαδικασία αυτή βοηθά και μια 16μελής ομάδα, που ενσωματώνει κάθε εβδομάδα αυτές τις παραμέτρους. Βέβαια, ο Mara δηλώνει ότι υπερασπίζεται τις αρχές της δημοσιογραφίας και μάλιστα το 2014 εισήγαγε νέες παραμέτρους στον αλγόριθμό του, που θα φιλτράρουν λεπτομερέστερα τα άρθρα.
Όπως δήλωσε στους New York Times, δεν προσπαθεί να κατευθύνει το τι θα διαβάσουμε, αλλά προτείνει πράγματα που πιθανώς θα μας ενδιαφέρουν, με βάση τους φίλους μας και τις σελίδες που μας αρέσουν. Όπως είναι φυσικό όμως, από αυτήν τη διαδικασία άλλα άρθρα κερδίζουν προβολή –κυρίως όσα περιλαμβάνουν κουτσομπολιό, σeξ, σκάνδαλα και αστεία– και άλλα πέφτουν, όπως τα περί τεχνολογίας και τα δραματικά.
Όμως το πρόβλημα, σύμφωνα με την Emily Bell, διευθύντρια του Tow Center for Digital Journalism στο Πανεπιστήμιο Columbia, είναι η απουσία εξουσίας από τα παραδοσιακά Μέσα, που πλέον δεν μπορούν να ελέγξουν τη διοχέτευση των πληροφοριών, εξαιτίας των νέων τεχνολογιών.
Όπως λέει, το Facebook δεν έχει συνειδητοποιήσει τη δύναμη που έχει στα χέρια του και το κατά πόσο πολύ θα μπορούσε να επηρεάσει τα πράγματα, δίνοντάς τους μια άλλη κατεύθυνση.