Η ιστορία του περίπτερου
Ένα από τα πιο ιδιαίτερα κομμάτια της ελληνικής κουλτούρας
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 7/9/2011 | 00:00
Τα περίπτερα, αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής καθημερινής μας ζωής, είναι τα μικρά μαγαζάκια που μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη και πιο πρακτική.
Εμφανίστηκαν μετά το 1821, πρώτα στο Ναύπλιο και έπειτα στην Αθήνα, ως μικρά καπνοπωλεία. Μετά το 1860, τα καπνοπωλεία μεταφέρθηκαν σε μεγαλύτερα και πιο οργανωμένα μαγαζιά. Η λέξη «περίπτερο» προέρχεται από την αρχαία λέξη «περίπτερος», που προσδιορίζει έναν ναό περιστοιχισμένο από κίονες.
Σιγά σιγά τα περίπτερα άρχισαν να πωλούν περιοδικά, με πρώτο το φιλολογικό περιοδικό "Ίρις", προς 25 λεπτά. Το 1889 ξεκίνησε μαζικά η εμφάνιση των περιπτέρων στην Αθήνα και παραχωρούνταν κυρίως σε τραυματίες πολέμου. Η πώληση εφημερίδων ήταν είδος ανάγκης λόγω της σημασίας των ειδήσεων και έλλειψης άλλων μέσων ενημέρωσης. Όπως αναφέρει και το EEΚΠΑ, σε πολλές περιπτώσεις και γεγονότα ιστορικής σημασίας, οι εφημερίδες τυπώνονταν τρεις και τέσσερις φορές για να ενημερώσουν τους Έλληνες ανά την επικράτεια.
Το 1940 στα περίπτερα άρχισαν να πωλούνται "ζαχαρώδη" και αναψυκτικά - πορτοκαλάδες και γκαζόζες ΗΒΗ, φυλλαράκια τσίχλας με γεύση δυόσμου και κανέλας και αργότερα οι σοκολάτες...
Τα επόμενα χρόνια το περίπτερο άρχισε να διευρύνει την γκάμα των προϊόντων του και τις διαστάσεις για τον χώρο που καταλαμβάνει.
Αργότερα αλλάζει η όψη τους, γίνονται όλα ομοιόμορφα και ομοιόχρωμα και με ίδιες διαστάσεις για όλη την Ελλάδα (1.30 Χ 1.50 μ.) με ρολά και ψυγείο για τα αναψυκτικά. Τοποθετούνται στα πεζοδρόμια, στις πλατείες και στα άλση.
Με τα χρόνια όλο και περισσότερα προϊόντα βρίσκονται κάτω από τη σκεπή του, στα ραφάκια ή στα ψυγεία του, και το περίπτερο παραμένει το μικρό μαγαζάκι που έχει τα πάντα και κάνει πάντα εντύπωση στους τουρίστες...