200 τόνοι ασήμι εντοπίστηκαν στα αμπάρια Βρετανικού ναυάγιου στον Ατλαντικό
Αμερικανική εταιρεία θα φέρει στην επιφάνεια το πολύτιμο φορτίο
Γράφει ο ΘΑΝΑΣΣΗΣ ΓΕΝΤΙΜΗΣ Δημοσίευση 10/10/2011 | 00:00
Πρόκειται για το μεγαλύτερο φορτίο πολύτιμου μετάλλου που βρέθηκε ποτέ στη θάλασσα. Προς το παρόν βρίσκεται ασφαλές στο εσωτερικό ενός ναυαγισμένου βρετανικού φορτηγού πλοίου, το οποίο χτυπήθηκε από γερμανικό υποβρύχιο κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στον Βόρειο Ατλαντικό. Το πολύτιμο φορτίο αποτελείται από 200 τόνους ασήμι, η σημερινή αξία του οποίου εκτιμάται περίπου στα 170 εκ. ευρώ!
Το ναυάγιο εντόπισε σε βάθος 4.700 μέτρων η αμερικανική εταιρεία αρχαιολογίας και ανέλκυσης ναυαγίων Odyssey Marine Exploration, αναγνωρίζοντάς το από το κοκκινόμαυρο σήμα της εταιρείας στην οποία ανήκε και την τρύπα από την τορπίλη στα πλευρά του. Το ατμόπλοιο «Gairsoppa» ταξίδευε τον Φεβρουάριο του 1941 φορτωμένο εμπορεύματα, μεταξύ των οποίων σίδηρο, τσάι και το ασήμι, που ήταν σε ράβδους και νομίσματα. Ενώ είχε πέσει σε κακοκαιρία χτυπήθηκε από μία και μόνη τορπίλη γερμανικού υποβρυχίου.
Μετά το πλήγμα ο καπετάνιος προσπάθησε να εγκαταλείψει το κονβόι και να οδηγήσει το πλοίο στα αβαθή για να αποφύγει τη βύθιση, χωρίς τελικά να τα καταφέρει. Το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε 20 λεπτά και μόνο ένα μέλος του 85μελούς πληρώματος είχε φτάσει ζωντανός στη στεριά, έχοντας αντέξει 13 ημέρες στη θάλασσα.
Οι 200 τόνοι ασημιού προορίζονταν για τις ανάγκες της χρηματοδότησης του πολέμου από και είχαν «ξεκινήσει» από την Καλκούτα της Ινδίας με προορισμό το Λίβερπουλ, μέσω του λιμανιού του Φριτάουν στη Σιέρα Λεόνε. Το πλοίο βρέθηκε σε κατακόρυφη θέση, με τα αμπάρια απασφαλισμένα. Η εταιρεία Odyssey, αφού εντόπισε το ναυάγιο, έστειλε ρομποτικά υποβρύχια με κάμερες για να το εξερευνήσουν.
Το βίντεο έδειξε τα μπαούλα που περιείχαν το τσάι, σημάδι ότι τα πιο βαριά φορτία από το ασήμι βρίσκονται από κάτω. «Αυτό θα μας επιτρέψει να ανελκύσουμε το φορτίο από τα ανοίγματα στο κατάστρωμα του πλοίου», δήλωσε στέλεχος της εταιρείας. Η επιχείρηση ανέλκυσης του θησαυρού σχεδιάζεται να αρχίσει την άνοιξη και λόγω του μεγάλου βάθους αντί για τα συνήθη χαλύβδινα καλώδια θα χρησιμοποιηθούν καλώδια από συνθετικές ίνες.