Μήνυση πιλότου στην εταιρεία που τον απέλυσε επειδή εκκένωσε το γεμάτο καπνό αεροπλάνο
Κρίσιμη δίκη για την ασφάλεια των πτήσεων
Δημοσίευση 14/11/2015 | 00:10
Στις 8 Ιουνίου του 2015 ο πιλότος Jason Kinzer, έχοντας εντοπίσει έντονη μυρωδιά καψίματος στην καμπίνα της πτήσης για την εταιρεία Allegiant Airlines, αποφασίζει να κάνει προσγείωση έκτακτης ανάγκης σε ένα αεροδρόμιο της Φλόριντα.
Όντας πια στο έδαφος, οι πυροσβεστικές δυνάμεις τον ειδοποιούν ότι ο ένας κινητήρας του έβγαζε καπνούς. Και παρά το γεγονός ότι τον έκλεισε, ο κινητήρας συνέχισε να καπνίζει, κάτι που γινόταν έντονο πλέον και στην καμπίνα.
Η θέση του πιλότου ήταν εξαιρετικά δύσκολη, καθώς θα έπρεπε να πάρει μια απόφαση για το αν θα έκανε άμεση εκκένωση του αεροπλάνου, με τις ειδικές τσουλήθρες που φουσκώνουν αυτόματα από τις πόρτες. Από τον ασύρματο, μια φωνή του έδωσε την εντολή «ούτε να το σκέφτεσαι να κάνεις εκκένωση», αλλά μετά σίγησε.
Ο Kinzer μπροστά στο ενδεχόμενο το περιστατικό να εξελιχθεί σε τραγωδία και μη έχοντας ξεκάθαρη πληροφόρηση για το τι συμβαίνει με τον κινητήρα του, παίρνει τελικά τη δύσκολη απόφαση να εκκενώσει το αεροπλάνο. Και όλα αυτά, παρά τους κινδύνους που αυτό εγκυμονεί για τραυματισμούς για τους επιβάτες, καθώς η διαδικασία δεν είναι και τόσο ασφαλής.
Και όντως, προχώρησε στην εκκένωση. Όμως έξι εβδομάδες μετά, του ήρθε η ανακοίνωση της... απόλυσής του. Η εταιρία Allegiant τον κατηγορούσε ότι προχώρησε σε μία κίνηση καθόλου ασφαλή, και κατηγορούσε τον Kinzer ότι απέτυχε στα καθήκοντά του να λειτουργεί το αεροσκάφος με ασφάλεια, ομαλότητα, οικονομία και να καταβάλει κάθε προσπάθεια να προστατέψει τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας.
Η υπόθεση επανήλθε στην επικαιρότητα χθες, όταν ο Jason Kinzer κατέθεσε μήνυση εναντίον της εταιρείας, ζητώντας να πάρει αποζημίωση, αλλά και να δικαιωθεί για την απόφασή του να εκκενώσει το αεροπλάνο.
Όπως υποστήριξε σε συνέντευξή του, η προτεραιότητα της εταιρείας δεν ήταν η ασφάλεια των επιβατών, αλλά το κέρδος. Μάλιστα, υποστήριξε ότι η υπόθεσή του στέλνει ένα μήνυμα σε όλους τους πιλότους της εταιρείας (αλλά και σε άλλες εταιρίες χαμηλού κόστους) να βάζουν πάνω από όλα τα οικονομικά συμφέροντα της εταιρείας, παρά την ασφάλεια των πτήσεων.
Το πρόβλημα τον Kinzer δεν είναι μόνο αυτό, αλλά και το γεγονός ότι μετά την απόλυσή του ο πιλότος μπήκε στη μαύρη λίστα και, παρά το καθαρό μητρώο του, δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να βρει δουλειά σε άλλη εταιρεία. Οι δικηγόροι του πάντως υποστηρίζουν ότι η εταιρεία δεν τερμάτισε την καριέρα του πιλότου γιατί πήρε μία κακή απόφαση σχετικά με την ασφάλεια, αλλά γιατί πήρε μία κακή απόφαση σε σχέση με τα συμφέροντα και την εικόνα της εταιρείας.
Η υπόθεση απασχολεί έντονα την αεροπορική οικογένεια της Αμερικής, καθώς οι εταιρίες χαμηλού κόστους έχουν πλέον κυρίαρχη θέση στην αγορά των ΗΠΑ. Πάντως, στην τελική απόφαση σημαντική βαρύτητα θα έχουν και οι μαρτυρίες των επιβατών, οι οποίοι κάνουν λόγο για έναν πυκνό καπνό που έμπαινε στην καμπίνα και είχε πολύ άσχημη μυρωδιά.
Όπως υποστηρίζουν, δεν υπήρξε καμία ανακοίνωση από το πλήρωμα για το τι συμβαίνει, μέχρι που κάποιος άνοιξε την έξοδο κινδύνου. Εκεί ήταν προφανές ότι οι αεροσυνοδοί εκδήλωσαν την αντίθεσή τους, καθώς ήθελαν να συνεχίσουν και να μη χάσουν την επόμενη πτήση.
Όπως και να 'χει, η υπόθεση του Jason Kinzer και της Αllegiant έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τις πτήσεις και την ασφάλειά τους. Ιδίως όταν πια διακυβεύεται μία από τις πιο αδιαπραγμάτευτες αρχές της αεροπορίας εδώ και δεκαετίες, ότι για την ασφάλεια του αεροπλάνου και των επιβατών τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο έχει ο κυβερνήτης.
Αν αυτό αλλάξει, τότε μπαίνουμε σε μία περίοδο για την πολιτική αεροπορία που τα πάντα είναι ανοιχτά να συμβούν. Και κυρίως τα χειρότερα από αυτά...