Η VW τρέμει το νέο πρόστιμο‑μαμούθ που έρχεται από τις ΗΠΑ
Εκφράζονται φόβοι για τις θέσεις εργασίας στον γερμανικό κολοσσό
Δημοσίευση 7/1/2016 | 00:05
Η νέα προσφυγή των αμερικανικών αρχών στη δικαιοσύνη εναντίον του γερμανικού κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen εγείρει ανησυχίες στον γερμανικό πολιτικό κόσμο για το ενδεχόμενο ένα βαρύ πρόστιμο, ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων, να θέσει σε κίνδυνο θέσεις εργασίας στον μεγαλύτερο όμιλο του κλάδου παγκοσμίως.
Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ανακοίνωσε χθες πως υπέβαλε αγωγή εναντίον της VW για παραβίαση της αμερικανικής νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος με την εγκατάσταση λογισμικού και συσκευών που είχαν στόχο την παραποίηση των δεδομένων κατά τη διάρκεια των ελέγχων εκπομπών ρύπων σε δεκάδες χιλιάδες οχήματα με ντιζελοκινητήρες.
Παρότι το πρόστιμο αναμένεται να είναι αρκετά χαμηλότερο από το αυστηρότερο που μπορεί θεωρητικά να επιβληθεί βάσει του νόμου (48 δισεκατομμύρια ευρώ), η αγωγή επαναφέρει την προσοχή στα προβλήματα της Volkswagen, την ώρα που η διεύθυνση της αυτοκινητοβιομηχανίας εξέφραζε ελπίδες ότι άρχιζε να σημειώνεται πρόοδος στις προσπάθειες να ξεπεραστεί η υπόθεση.
«Ασφαλώς τα νέα από τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι ανησυχητικά για εκείνους που ενδιαφέρονται για την προάσπιση των θέσεων εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας», ανέφερε ο Hubertus Heil, αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Σοσιαλδημοκρατών (SPD) στην Μπούντεσταγκ, την ομοσπονδιακή κάτω Βουλή. Ο Heil εξέφρασε την ελπίδα ότι θα αποφευχθούν «δραματικές συνέπειες» για τον όμιλο της Volkswagen μέσω μιας άμεσης και ολοκληρωμένης διευθέτησης του σκανδάλου, ενώ τόνισε πως οι εργαζόμενοι του ομίλου VW δεν μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη για τις πράξεις αυτών που αποφάσισαν την εγκατάσταση του λογισμικού για την παραπλάνηση των συστημάτων ελέγχου των εκπομπών ρύπων.
Η γερμανική κυβέρνηση εν γένει έχει σταθεί στο πλευρό της VW αφότου η ομοσπονδιακή Υπηρεσία Προστασία του Περιβάλλοντος (Environmental Protection Agency, EPA) αποκάλυψε το σκάνδαλο. Το Βερολίνο προσπαθεί να περιορίσει κατά το δυνατόν τις ζημίες για τον όμιλο, που απασχολεί 270.000 ανθρώπους μόνο στη Γερμανία.
Ο Michael Fuchs, αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Ένωσης Χριστιανοδημοκρατών (CDU), του κόμματος της καγκελαρίου ¶νγκελας Μέρκελ, έκρινε από την πλευρά του πως η σκληρή γραμμή που έχει υιοθετήσει η Ουάσινγκτον ενδέχεται να αποσκοπεί στην ενίσχυση των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών έναντι των γερμανικών ανταγωνιστριών τους.
«Αρχίζω να υποψιάζομαι ότι οι αμερικανικές αρχές (...) επιδιώκουν την εφαρμογή μιας επιθετικής πολιτικής στον βιομηχανικό τομέα, που θα ευνοήσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία σε βάρος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας», υποστήριξε ο Fuchs.
Η Kerstin Andreae, αντιπρόεδρος της ΚΟ των Πρασίνων στην Μπούντεσταγκ, η οποία έχει επικρίνει έντονα τους χειρισμούς της κυβέρνησης μεγάλου συνασπισμού όσον αφορά το σκάνδαλο, εκτίμησε πως οι ενέργειες της αμερικανικής κυβέρνησης ήταν αναμενόμενες.
«Δεν είναι προς το συμφέρον κανενός η VW να συνθλιβεί από αυτό, αλλά δεν μπορεί να υπάρχει νομικό κενό για τις εταιρείες, ακόμη κι αν πρόκειται για εταιρείες με μεγάλη σημασία για την οικονομία, όπως η Volkswagen», είπε η Andreae στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters και πρόσθεσε ότι επίσης φοβάται πως θα υπάρχουν συνέπειες για τις θέσεις εργασίας.
Σε αντίστιξη με τα σκληρά μέτρα των ΗΠΑ εναντίον της VW, οι Γερμανοί πολιτικοί και οι ρυθμιστικοί φορείς στην Ευρώπη αντιμετώπισαν τον όμιλο πολύ ήπια, σύμφωνα με τους επικριτές τους.
Οι ρυθμιστικοί φορείς στη Γερμανία απλώς ενέκριναν μια φθηνή και απλή λύση για την πλειονότητα των 8,5 εκατομμυρίων οχημάτων με το παράνομο λογισμικό που έχουν πωληθεί στην Ευρώπη, ενώ τα κορυφαία στελέχη του ομίλου δεν βρέθηκαν αντιμέτωπα με νομικές διαδικασίες και ανακρίσεις.
Το σκάνδαλο πάντως έχει πλέον απτές συνέπειες στις πωλήσεις του ομίλου στις ΗΠΑ, οι οποίες έπεσαν κατά 9,1% τον Δεκέμβριο και 5% για το σύνολο του 2015. Ο όμιλος, στον οποίο ανήκουν συνολικά δώδεκα μάρκες αυτοκινήτων, δεν πώλησε παρά 30.956 οχήματα τον περασμένο μήνα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, από 34.058 μονάδες την αντίστοιχη περίοδο του 2014.
Σε ετήσια βάση, οι πωλήσεις του ομίλου που έχει γίνει γνωστός με δημοφιλή μοντέλα επιβατικών όπως τα Golf, Passat και Polo μειώθηκαν κατά 5%, στα 349.440 οχήματα, σύμφωνα με ανακοίνωσή του, παρά το γεγονός ότι όλος ο υπόλοιπος κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας κατέγραψε αύξηση των πωλήσεων τον περασμένο μήνα.