Γιώργος Ρόρρης: Η κρυμμένη εικόνα
Έκθεση ζωγραφικής με τα έργα του Γιώργου Ρόρρη που ανήκουν στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου
Δημοσίευση 21/1/2016 | 00:04
felioscollection.gr
Εγκαίνια: Τετάρτη, 3 Φεβρουαρίου στις 8 μ.μ.
Ο Γιώργος Ρόρρης θα πραγματοποιήσει 3 ξεναγήσεις στην έκθεση, τις εξής ημερομηνίες:
Σάββατο, 13 Φεβρουαρίου στις 12.30 μ.μ.
Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου στις 12.30 μ.μ.
Κυριακή, 20 Μαρτίου στις 12.30 μ.μ.
Ώρες λειτουργίας:
Τετάρτη - Παρασκευή: 6-9 μ.μ.
Σάββατο: 12-8 μ.μ.
Κυριακή: 12-3 μ.μ.
Κλειστά: Σάββατο 12 Μαρτίου & Κυριακή 13 Μαρτίου 2016
Είσοδος ελεύθερη
Την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 8 μ.μ. εγκαινιάζεται στον εκθεσιακό χώρο «Φωκίωνος Νέγρη 16», έκθεση ζωγραφικής με τα έργα του Γιώργου Ρόρρη που ανήκουν στη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου.
Τα 33 αυτά έργα, που χρονολογούνται από το 1990 μέχρι σήμερα, αποτελούν ένα σύνολο απολύτως αντιπροσωπευτικό της ζωγραφικής διαδρομής του Γιώργου Ρόρρη (γ. 1963), από τους ελάχιστους καλλιτέχνες που ζωγραφίζουν με μοντέλο σήμερα. Το νήμα που συνδέει τα έργα της έκθεσης στη «Φωκίωνος Νέγρη 16» προσφέρει επίσης τη δυνατότητα να διακρίνει κανείς τη ματιά του συλλέκτη που τα ξεχώρισε μέσα από μια κοινή πορεία με τον καλλιτέχνη, από τα πρώτα ζωγραφικά του βήματα.
Η δομή της έκθεσης, η οποία αποτελεί ουσιαστικά μια μικρή αναδρομή σε όλο το έργο του Γιώργου Ρόρρη, ακολουθεί μια χαλαρή χρονολογική πορεία. Κύριος στόχος όμως της παρουσίασης αυτής είναι να αναδείξει τις κοινές αναζητήσεις που διατρέχουν όλη τη θεματική του Ρόρρη και αποτελούν τα βαθύτερα γνωρίσματα της ζωγραφικής του:
Τα πρώιμα εσωτερικά, τα πρώτα αστικά και αγροτικά τοπία, οι νεκρές φύσεις, ο κόσμος του εργαστηρίου, το ντυμένο και το γυμνό μοντέλο, η προσθήκη των τελάρων στο αρχικό τελάρο του κάθε πίνακα, η σημασία του χώρου, η πίστη στον ρεαλισμό και παράλληλα η σχέση με την αφαίρεση, η απόδοση του ορατού μέσα από μια ψυχική ενόραση που υπερβαίνει το πεδίο της πραγματικότητας, είναι μερικές από τις πτυχές του έργου του Γιώργου Ρόρρη στις οποίες επικεντρώνεται η έκθεση αυτή.
Την έκθεση και τον κατάλογό της έχει επιμεληθεί η ιστορικός τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, ενώ ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός πραγματοποιήθηκε από τον αρχιτέκτονα Σταμάτη Ζάννο.
Η έκθεση συνοδεύεται από πλήρως εικονογραφημένο, δίγλωσσο (ελληνικά-αγγλικά) κατάλογο, ο οποίος περιλαμβάνει κείμενα του Σωτήρη Φέλιου, της Ελισάβετ Πλέσσα, του Μισέλ Φάις και του Γιώργου Ρόρρη, καθώς και φωτογραφίες του ζωγράφου και του εργαστηρίου του από τον Jean-François Bonhomme.
Στο κείμενό της, η Ελισάβετ Πλέσσα σημειώνει:
Αν πορτρέτο είναι η πάλη με την απόδοση του ορατού ενάντια στη φθορά του χρόνου, τότε στο έργο του Ρόρρη όλα είναι πορτρέτο, μια και γιΆ αυτόν ο ζωγράφος είναι «διερμηνέας του ορατού». Μοντέλα του δεν είναι μόνο οι ανθρώπινες μορφές που ποζάρουν στη σκηνή του εργαστηρίου του. Είναι, εξίσου, το τσίγκινο βαρέλι της πρώτης του έκθεσης, οι κεφαλές των σφαγίων και οι καρποί των νεκρών του φύσεων, οι πορτοκαλιές των τοπίων, η παλιά μοτοσικλέτα, που έχει όνομα όπως όλα τα γυναικεία μοντέλα του, το συνεργείο της γειτονιάς, τα έπιπλα του εργαστηρίου, το είδωλο στον καθρέφτη, τα ακουμπισμένα αντικείμενα στο τραπεζάκι, οι φθαρμένοι τοίχοι, ο γκρεμός της σκάλας, το χώμα της αλάνας στον Κοσμά και το ξύλινο πάτωμα της Τροφωνίου, οι λάμψεις και οι σκιές, το έξω και το μέσα ίδιο. Μοντέλο του Ρόρρη είναι ό,τι ακινητοποιεί η ματιά του και το φέρνει πρωταγωνιστή στο τελάρο του.
Ο Μισέλ Φάις γράφει στο δικό του κείμενο:
Ο χώρος, ο εικαστικός χώρος, είναι κάτι προς υπερνίκηση. Ο Ρόρρης, ως αιχμάλωτος του ορατού, έχει επείγουσα ανάγκη από μοντέλα –συγγενικά πρόσωπα ή κοπέλες– που στήνονται επί μήνες απέναντί του και κάποια στιγμή αγνοούν το βλέμμα του, την παρουσία του, μέχρις ότου χάσουν το βάρος της ύπαρξής τους, το σχήμα τους, την αυτοεικόνα τους, μέχρις ότου μεταρσιωθούν στον μουσαμά.
ΓιΆ αυτό το μοντέλο για τον Ρόρρη είναι ένας μεσίτης του αόρατου – ένα άτυπο μέντιουμ που ανακαλεί τη «μυρωδιά των αντικειμένων», όπως θα έλεγε κι ο Σεζάν.
Μανιώδης της εικόνας, ο Γιώργος με τις ζωγραφιές του κυκλώνει, ζαλίζει κι εντέλει διεμβολίζει το νόημα μιας αναπαράστασης που έλκεται από τον ρεαλισμό της επιθυμίας κι όχι του αντικειμένου. ΓιΆ αυτό βυθίζεται στο μοριακό των πραγμάτων, εκεί όπου το μόνο που υπάρχει είναι ψυχανεμίσματα, σκιές σκιών, σβησίματα ήχων.
Παράλληλες Εκδηλώσεις
Στο πλαίσιο της έκθεσης Γιώργος Ρόρρης: Η κρυμμένη εικόνα, που διοργανώνει το Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία» στον χώρο της Φωκίωνος Νέγρη 16 (3 Φεβρουαρίου – 27 Μαρτίου 2016), θα πραγματοποιηθούν οι παρακάτω παράλληλες εκδηλώσεις.
Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου στις 8 μ.μ.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΡΟΡΡΗ
Την Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου και ώρα 8 μ.μ., η ιστορικός της τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης Ελισάβετ Πλέσσα και η δημοσιογράφος της εφημερίδας «Τα Νέα» Μαίρη Αδαμοπούλου θα συνομιλήσουν στη Φωκίωνος Νέγρη 16 με τον Γιώργο Ρόρρη σχετικά με τα έργα του Μπλε Αλεξάνδρα και Γιάννα, τα οποία περιλαμβάνονται στην έκθεση της Φωκίωνος Νέγρη 16. Με αφορμή τη διαδικασία της δημιουργίας των δύο αυτών έργων, η συζήτηση θα επιχειρήσει να αποκαλύψει ευρύτερες πτυχές του έργου του Γιώργου Ρόρρη.
Τετάρτη 23 Μαρτίου στις 8 μ.μ.
ΜΙΚΡΟ ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΜΠΑΡΟΚ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Στο πλαίσιο της ατμόσφαιρας των έργων του Γιώργου Ρόρρη θα πραγματοποιηθεί στον χώρο της έκθεσης, την Τετάρτη 23 Μαρτίου και ώρα 8 μ.μ., μουσική βραδιά με τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο (τσέμπαλο) και τη Θεοδώρα Μπάκα (μεσόφωνο), με έργα των συνθετών Claudio Monteverdi, Henry Purcell, Domenico Scarlatti, Giulio Caccini, κ.ά.