Σε περίοδο συρρίκνωσης η μουσική βιομηχανία!
Η ψηφιακή μουσική αγορά όμως παρουσιάζει για 6η χρονιά άνοδο!
Δημοσίευση 24/1/2009 | 00:00
Χαλεπούς καιρούς διανύουν οι δισκογραφικές εταιρείες στην Ελλάδα, που κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται κατά 36% και να υποχωρούν στα 27 εκ. ευρώ από 42 εκ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.
Την ίδια στιγμή σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της IFPI (Διεθνής Ομοσπονδία Φωνογραφικής Βιομηχανίας-International Federation of Phonographic Industry) η οποία εκπροσωπεί πλέον των 1.400 δισκογραφικών εταιρειών - παραγωγών γραμμένων υλικών φορέων ήχου, σε περισσότερες από 70 χώρες στον κόσμο, αναφέρει ότι η διεθνής ψηφιακή μουσική αγορά παρουσίασε για έκτη συνεχή χρονιά άνοδο το 2008, φτάνοντας τα 3,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ, εμφανίζοντας σε ετήσια βάση αύξηση της τάξεως του 25%.
Σύμφωνα με τον κ.Ν.Στεφανάκη, του ελληνικού τμήματος της IFPI, oι δισκογραφικές εταιρείες στην Ελλάδα διανύουν μια από τις δυσκολότερες περιόδους στην ιστορία τους. Οι βασικές αιτίες για τη συνεχόμενη πτώση των «φυσικών πωλήσεών» τους, δηλαδή των cd, είναι τα αυξανόμενα κρούσματα πειρατείας και ταυτόχρονα η ανάπτυξη της ψηφιακής αγοράς μουσικής και στην Ελλάδα με τη συνεχώς αυξανόμενη διείσδυση του γρήγορου Ιντερνετ.
Σήμερα η IFPI στην Ελλάδα έχει περίπου 32 δισκογραφικές εταιρείες-μέλη, και όπως εξηγεί ο κ.Στεφανάκης ο τρόπος που αντιμετωπίζουν την κρίση είναι κυρίως με τη μείωση του προσωπικού τους και γενικότερα περικοπές των δαπανών και συρρίκνωση των δραστηριοτήτων τους.
Η διεθνής μουσική βιομηχανία βρίσκεται σήμερα σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς το Διαδίκτυο και η νέα τεχνολογία αλλάζουν δραστικά το τοπίο σε όλες τις αγορές, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής. Οι ψηφιακές πλατφόρμες πλέον είναι υπεύθυνες για το 20% των πωλήσεων ηχογραφημένης μουσικής, έναντι 15% το 2007.
Ταυτόχρονα, αναδύεται μία νέα γενιά μουσικών συνδρομητικών υπηρεσιών, σελίδων κοινωνικής δικτύωσης και καναλιών αδειοδότησης, με κορυφαίες για το 2008 υπηρεσίες όπως η Nokia Comes With Music, MySpace Music και μία σειρά συνεργασιών με παρόχους υπηρεσιών internet (ISPs), όπως η TDC στη Δανία, η Neuf Cegetel στη Γαλλία, η TeliaSonera στη Σουηδία και η BSkyB στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Παρά τις εξελίξεις αυτές, ο μουσικός κλάδος εξακολουθεί να επισκιάζεται από τον τεράστιο αριθμό των μη εξουσιοδοτημένων μουσικών κομματιών που διανέμονται ηλεκτρονικά. Συνδυάζοντας διαφορετικές έρευνες σε 16 χώρες που πραγματοποιήθηκαν για την τελευταία 3ετία, το IFPI υπολογίζει ότι πάνω από 40 δισεκατομμύρια αρχεία ανταλλάχτηκαν παράνομα το 2008, διαμορφώνοντας το επίπεδο πειρατείας στο 95%.
Σύμφωνα με το Digital Music Report 2009 που παρουσίασε η IFPI το κατέβασμα μεμονωμένων τραγουδιών, αυξήθηκε κατά 24% το 2008 φτάνοντας τα 1,4 δισεκατομμύρια παγκοσμίως, συνεχίζοντας να ηγείται της ηλεκτρονικής αγοράς. Τα ψηφιακά άλμπουμ συνεχίζουν επίσης να παρουσιάζουν υγιή ανάπτυξη (αύξηση κατά 36%).
Νέες υπηρεσίες «μουσικής πρόσβασης», όπως η Comes With Music της Nokia η PlayNow plus της Sony Ericsson και η νέα μουσική υπηρεσία PLAY του Δανού παρόχου TDC, εμφανίστηκαν το 2008. Η TDC αναφέρει ότι ο ρυθμός μεταπήδησης των πελατών σε ανταγωνιστική εταιρεία μειώθηκε δραματικά μετά την ενσωμάτωση της μουσικής στις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και ευρυζωνικότητας.
Οι συνεργασίες με παρόχους ευρυζωνικών υπηρεσιών αναμένεται να γίνουν σημαντικότερες στο μέλλον. Η TeliaSonera κυκλοφόρησε μία ενσωματωμένη μουσική υπηρεσία σε 6 χώρες. Η Neuf Cegetel διαθέτει αντίστοιχη υπηρεσία στη Γαλλία και η BSkyB ανακοίνωσε σχέδιο κυκλοφορίας συνδυασμένων μουσικών και ευρυζωνικών υπηρεσιών στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία.
Επίσης δημιουργούνται υπηρεσίες που υποστηρίζονται από διαφημίσεις και παρέχονται δωρεάν προς τους χρήστες. Μία από τις σημαντικότερες κινήσεις σε αυτό τον τομέα αποτελεί η έναρξη της υπηρεσίας MySpace Music στις ΗΠΑ το Σεπτέμβριο του 2008. Πολλές κορυφαίες δισκογραφικές εταιρείες υπέγραψαν επίσης συμφωνίες αδειοδότησης με το YouTube.
Το a-la-carte κατέβασμα μουσικής εξακολουθεί να αναπτύσσεται, με το AmazonMP3 να εντάσσεται στην Ευρωπαϊκή αγορά, διευρύνοντας τις εναλλακτικές επιλογές των καταναλωτών. Ολοένα και περισσότερα καταστήματα παίρνουν άδεια πώλησης μουσικών κομματιών χωρίς κλείδωμα προστασίας (DRM-free).
Οι δισκογραφικές εταιρείες δίνουν διαρκώς άδειες μουσικής εκμετάλλευσης σε τρίτες εταιρείες. Σημαντική επιτυχία αποτελεί ο τομέας των παιχνιδιών, όπου τα μουσικά παιχνίδια ήταν υπεύθυνα για το 15% των συνολικών πωλήσεων παιχνιδιών στις ΗΠΑ το πρώτο εξάμηνο του 2008 (NPD Group).
Το Guitar Hero και οι επόμενες εκδόσεις του πούλησαν πάνω από 23 εκατομμύρια αντίτυπα σε 3 χρόνια, αποφέροντας πάνω από 1 δισ. δολάρια ΗΠΑ μόνο στη Β. Αμερική PWC .
Πηγή: Μ. Καλαμποκά - Η Ναυτεμπορική