Όταν οι άνθρωποι τα έβαλαν με τις μηχανές στο πέρασμα των χρόνων
Ένα παιχνίδι με τον ίδιο πάντα νικητή;
Δημοσίευση 29/4/2016 | 00:20
Από την αρχή του κόσμου η γνώση και η τεχνολογία ήταν πηγές δύναμης. Στην αρχή ο άνθρωπος προσπάθησε να δαμάσει τα στοιχεία της φύσης, έπειτα να καλυτερεύσει τη ζωή του. Κι έπειτα, η τεχνολογία ξεπέρασε κάθε προσδοκία, και τα επιτεύγματα έγιναν τερατώδη και απίστευτα. Όμως, παρόλο που ο άνθρωπος εξελίσσει την τεχνολογία, έχει πάντα μια σχέση αγάπης μίσους μαζί της, ενώ, το αιώνιο ερώτημα «άνθρωπος εναντίον μηχανής» παραμένει. Ένα είναι σίγουρο. Ο άνθρωπος πάντα θα προσπαθεί να ξεπεράσει τα δημιουργήματά του, και η τεχνολογία πάντα θα καλυτερεύει...
Το 19ο αιώνα ένας Αφροαμερικανός άντρας, εργάτης στους σιδηροδρόμους της Αμερικής, ο John Henry, αναμετρήθηκε με ένα μηχανικό τρυπάνι λέγοντας πως μπορούσε να σκάψει πιο γρήγορα το έδαφος. Και είχε δίκιο. Όμως τη νίκη του ακολούθησε τραγωδία. Έχασε τη ζωή του αμέσως μετά από έκρηξη που ακολούθησε στο σημείο.
Το 1992 στον Καναδά, ένα γκρουπ επιστημόνων σχεδίασε το Chinook, ένα πρόγραμμα το οποίο είχε σχεδιαστεί έτσι, ώστε να νικά πάντα στη ντάμα. Και έπειτα, αποφάσισε να το τεστάρει με τον παγκόσμιο πρωταθλητή Marion Tinsley, ο οποίος για 40 χρόνια ήταν νούμερο ένα. Τότε η ανθρωπότητα κέρδισε την τεχνολογία – ο Tinsley νίκησε το πρόγραμμα! Tο 1994 το Chinook επέστρεψε αναβαθμισμένο όμως ο Tinsley δεν συνέχισε τον…πόλεμο. Πάντως το πρόγραμμα αυτό αποσύρθηκε από την αγορά μιας και πραγματικά, αποδεδειγμένα, δεν υπήρχε περίπτωση να νικηθεί ποτέ.
Το 1996, ο Γκάρι Κασπάροφ προσπάθησε να τα βάλει με έναν υπολογιστή. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής του σκακιού αναμετρήθηκε με τον υπολογιστή Deep Blue, και τα κατάφερε. Ένα όμως από τα παιχνίδια του τουρνουά κερδήθηκε από τον υπολογιστή, κάτι που έγινε για πρώτη φορά στην ιστορία. Το 1997 όταν αναμετρήθηκαν ξανά, ο Deep Blue που είχε αναβαθμιστεί έβγαλε τον Κασπάροφ νοκ άουτ με μερικές κινήσεις!
Δείτε στο βίντεο το παιχνίδι τους.
Ένας ακόμη υπολογιστής έρχεται να συνθλίψει τις ανθρώπινες ικανότητες το 2011 στο παιχνίδι «Jeopardy!». O υπολογιστής ονόματι «Watson» ο οποίος χρησιμοποιούνταν για ένα τηλεπαιχνίδι γνώσεων, ήταν ένα εκπληκτικό σύστημα το οποίο αλληλεπιδρούσε με τους ανθρώπους! Ποιος θα τα έβαζε με ένα τόσο υψηλών προδιαγραφών μηχάνημα; Υπήρξαν αρκετοί. Ο Ken Jennings που άντεξε στην αναμέτρηση περισσότερο από όλους τους παίκτες, και ο Brad Rutter που έβγαλε τα περισσότερα χρήματα από όλους.
Ένα ρομποτικό χέρι που τελικά βγήκε εκτός παιχνιδιού το 2010 έδωσε στους ανθρώπους μια ελπίδα πως μπορούν να τα καταφέρουν. Ο EARL (Enhanced Automated Robotic Launcher) ένα ρομπότ παίκτης bowling, είχε σχεδιαστεί για να κερδίζει αφού είχε φτιαχτεί με τέτοιον τρόπο ώστε να κάνει πάντα strike! Όμως οι σχεδιαστές του δεν λογάριασαν πως υπήρχε ένας άντρας, ο Chris Barnes, πρωταθλητής στο bowling, ο οποίος κέρδισε, μιας και μετά από πολλές ώρες, ένα μικροσφάλμα στον προγραμματισμό του ρομπότ επηρέασε την ακρίβεια στις βολές του...
Τα ρομπότ πέρασαν και στα γήπεδα! Όταν ο Ziggy, ένα ρομπότ σχεδιασμένο να βάζει γκολ τα έβαλε με τον Joe Nedney, παίκτη του San Francisco 49ers, έχασε πανηγυρικά το 2010- αλλά γιατί; Γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση μόνο ο ανθρώπινος νους μπορούσε να ανταπεξέλθει. Από το τραχύ έδαφος που ήταν πιο εύκολο για τα πόδια του Nedney να το τρέξει, ως τον αέρα και την εμπειρία του, ο ποδοσφαιριστής τα κατάφερε και το ποδόσφαιρο συνεχίστηκε να παίζεται με ανθρώπους και όχι με ρομποτάκια που κυνηγούν μια μπάλα...