E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

«Ό,τι φωτεινό έχει να πει, θα πρέπει να μείνει εικασία»

Site specific εγκατάσταση της Ελένης Πανουκλιά

Δημοσίευση 30/8/2016 | 00:04

«Ό,τι φωτεινό έχει να πει, θα πρέπει να μείνει εικασία»
ΑΘΗΝΑ - Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας
Παραλία Ελευσίνας
Ημερομηνίες: από 3/9/2016 έως 15/11/2016
ΣΕΠΤ 2016
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
ΟΚΤ 2016
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ΝΟE 2016
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930


Παραλία Ελευσίνας
Εγκαίνια: Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου, 2016 στις 21:00
Διάρκεια: 4 Σεπτεμβρίου – 15 Νοεμβρίου, 2016 (καθημερινά 20:00-24:00)

Το Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2016 στις 21:00 εγκαινιάζεται η site specific εγκατάσταση της Ελένης Πανουκλιά με τίτλο «Ό,τι φωτεινό έχει να πει, θα πρέπει να μείνει εικασία», η οποία πραγματοποιείται στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, στο πλαίσιο των Αισχυλείων 2016.

Σχεδιασμένη για να βιώνεται υπό το φως της νύχτας, η πολυμεσική παρέμβαση «Ό,τι φωτεινό έχει να πει, θα πρέπει να μείνει εικασία» καταλαμβάνει επιλεγμένους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους του συμπλέγματος εγκαταλελειμμένων βιομηχανικών μονάδων, γνωστού σήμερα ως το Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, μετατρέποντας τα βιομηχανικά ερείπια σε ένα υποβλητικό ηχοτοπίο από δύσβατα μονοπάτια και δυσπρόσιτα άβατα – σε ένα εναντιόδρομο αλληγορικό «σύνολο», βυθισμένο στο σκοτάδι.

Με αρχή και τέλος την πίσω αυλή του ρημαγμένου εργοστασίου, η εγκατάσταση αποτελείται από δύο περιβάλλοντα, τα οποία επικοινωνούν κυκλικά και απαιτούν ξεχωριστή – τόσο συλλογική, όσο και ατομική – εξερεύνηση προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο και να ενεργοποιηθεί ο διάλογος μεταξύ φωτός και σκοταδιού που αποτελεί τη βάση του αινίγματός του. Το «Ό,τι φωτεινό έχει να πει, θα πρέπει να μείνει εικασία» υποβάλλει το θεατή σε μία αντιστικτικά δομημένη εμπειρία σκότους, συνδυάζοντας ένα άναρχο, παλλόμενο τοπίο ηχηρού εγκλεισμού με μία μοναχική, τελετουργική διαδρομή μέσα από τη σιωπή ενός μακρόστενου κτιρίου, όπου ένα διαδραστικό event αναμένει τον κάθε θεατή. Μαζί, τα δύο αυτά περιβάλλοντα επιδιώκουν τη συγκινησιακή επίτευξη επίκαιρα σημαντικών και διαχρονικά υπαρξιακών συνειδητοποιήσεων, μέσα από διαφορετικούς σωματικούς και στοχαστικούς διαφωτισμούς ή, ακόμα καλύτερα, μέσα από «αποκαλύψεις» της ολότητας της ύπαρξης στο σκοτάδι.

Το έργο έχει διαμορφωθεί διαλεκτικά, συνομιλώντας τόσο με την ερειπιώδη μορφολογία του Ελαιουργείου, όσο και την πολυσημία της ίδιας της Ελευσίνας. Ως ένας μάλλον ελπιδοφόρος εικαστικός στοχασμός πάνω στην κρυμμένη «παλίντροπο» αρμονία του κόσμου, ανταποκρίνεται επίσης στο εφιαλτικό σκοτάδι που διέπει τη ζωή στην Ελλάδα της κρίσης, αλλά και στα ευρύτερα κοινωνικοπολιτικά, περιβαλλοντικά, πολιτισμικά και ατομικά συμπτώματα της παρακμής του δυτικού πολιτισμού κατά το σημερινό στάδιο του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού και της υπερτροφίας της κοινωνίας του θεάματος. Επιπλέον, διευρύνει τους καλλιτεχνικούς και διεπιστημονικούς προβληματισμούς της Πανουκλιά υπό το πρίσμα του Ηράκλειτου, και ιδιαίτερα της θεωρίας του περί αρμονίας των αντιθέτων και της διαλεκτικής προσέγγισης της κρυμμένης αλήθειας του συμπαντικού λόγου που διακρίνει τη σκέψη του.

Με έναν τίτλο, του οποίου ο αινιγματικός χαρακτήρας επικαλείται ιδανικά το μυστικιστικό χαρακτήρα του εορτασμού της ζωής και του θανάτου των Ελευσίνιων Μυστηρίων, το «Ό,τι φωτεινό έχει να πει, θα πρέπει να μείνει εικασία» ενορχηστρώνει αφυπνιστικές πολυαισθητηριακές αναζητήσεις του ορατού, του αόρατου και του ανέλπιστου. Αν έχει κάτι «φωτεινό να πει» –όπως υπαινίσσεται και στον τίτλο η Πανουκλιά με ηρακλείτεια ασάφεια αλλά και οπτιμιστική δεκτικότητα – εναπόκειται στο θεατή να το ανασύρει από το σκοτάδι των ιστορικών στιγμών και της Δυτικής σκέψης, καθώς και του ίδιου του έργου. Απευθυνόμενη, ωστόσο, στους επισκέπτες, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο, ως ενσώματα, σκεπτόμενα και αναπόφευκτα πολιτικά «κομμάτια» ενός τραγικά αντιφατικού, αλλά συνάμα σοφού, συνόλου, η Πανουκλιά φαίνεται να υποκινεί μια απομυθοποιητική μύηση στην ολότητα του «είναι», ως τη δική της δραστική κοσμοπολιτική –ως μέσο «διαφωτισμού» για την αυτογνωσιακή έξοδο του ανθρώπου από το ατομικιστικό και υλιστικό αδιέξοδο του σημερινού πολιτισμού– που εγείρει το καίριο ερώτημα της αλληλένδετης ατομικής και συλλογικής ευθύνης για το μέλλον της ανθρωπότητας, της δημοκρατίας και του πλανήτη.


Επιμέλεια: Καλλιόπη Μηνιουδάκη, PhD
Σχεδιασμός Ήχου: Coti K.
Σχεδιασμός Φωτισμού: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Yπεύθυνη Παραγωγής/ Σύμβουλος Σχεδιασμού: Γεωργία Βουδούρη
Φωτογραφία: Βασίλης Ξενιάς

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Gameathlon «Black Friday» edition

Φεστιβάλ 17.11.2024
ΚΛΕΙΣΤΟ ΦΑΛΗΡΟΥ - ΓΗΠΕΔΟ TAE KWON DOαπό 22/11 έως 24/116,99

Battle of the best 2024

Θέατρο+Χορός 15.11.2024
ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΛΕΤΩΝ Α.Π.Θ.15/12

AthensCon 2024

Φεστιβάλ 15.11.2024
ΚΛΕΙΣΤΟ ΦΑΛΗΡΟΥ - ΓΗΠΕΔΟ TAE KWON DOαπό 06/12 έως 08/123

D3lta live στο Rover Bar στη Θεσσαλονίκη

Μουσική 12.11.2024
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ04/126

JobFestival 2024 ταυτόχρονα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Cityλάιφ 12.11.2024
ΑΘΗΝΑαπό 15/11 έως 16/11

Το ξωτικό και το μυστήριο των Χριστουγέννων

Παιδικά 09.11.2024
ΦΑΡΓΚΑΝΗ ARTαπό 01/12 έως 22/1210

Οι Darkside στο Principal στη Θεσσαλονίκη

Μουσική 30.10.2024
PRINCIPAL CLUB THEATER30/1020

8η Γιορτή Μελιού στο Ζάππειο

Cityλάιφ 29.10.2024
ΖΑΠΠΕΙΟ ΜΕΓΑΡΟαπό 30/10 έως 03/11