Το παιδί και τα μάγια, του Μωρίς Ραβέλ από την ΕΛΣ και το Animasyros
Δημοσίευση 9/9/2016 | 00:16
Πριν ένα χρόνο στην πρώτη τους συνεργασία, το Animasyros και η Εθνική Λυρική Σκηνή «πάντρεψαν» δύο μορφές τέχνης φαινομενικά αταίριαστες -το λυρικό θέατρο και το animation – παρουσιάζοντας ένα καινοτόμο «διάβασμα» αποσπασμάτων της οπερέτας του Γιόχαν Στράους «Η Νυχτερίδα».
Φέτος, στην ίδια απρόσμενη λογική, το εγχείρημα αυτό διευρύνεται μέσα από μια προγραμματική πλέον συνεργασία που φιλοδοξεί να καταλήξει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου έργου animated opera, που θα παρουσιαστεί προσεχώς στην πλήρη του μορφή, στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος,
Το πρώτο δείγμα της νέας working progress σύμπραξης των δυο φορέων βασίζεται σε αποσπάσματα της όπερας του Μωρίς Ραβέλ, «Το παιδί και τα μάγια» και κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Απόλλων της Ερμούπολης, κηρύσσοντας την έναρξη του Animasyros 9.0.
Το παιδικό δωμάτιο είναι το εργαστήριο της φαντασίας, αυτής της ασύμμετρης δεξιότητας που αναπτύσσεται στα σκοτάδια της παιδικής ηλικίας. Στον αρχετυπικό αυτό χώρο εξελίσσεται η «λυρική φαντασία» που συνέθεσαν δύο εξέχουσες μορφές της γαλλικής τέχνης του 20ού αιώνα, ο συνθέτης Μωρίς Ραβέλ και η ποιήτρια Κολέτ. Η τελευταία, θέλησε να συνθέσει ένα έργο χωρίς ιδιαίτερη υπόθεση, που θα έβλεπε τη ζωή μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, μια φαντασμαγορία από την σκοπιά της παιδικής απλότητας. Πήρε επτά χρόνια στον Ραβέλ να ολοκληρώσει τη σύνθεση της μουσικής, καθώς η παραγγελία ήρθε τη στιγμή που υπηρετούσε τη θητεία του στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η πρεμιέρα δόθηκε τελικά στην Όπερα του Μόντε Κάρλο το 1925, σε μια παράσταση που χορογράφησε ο σπουδαίος Ζορζ Μπαλανσίν και έκτοτε παρουσιάστηκε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, μεταξύ των οποίων και στην Εθνική Λυρική Σκηνή το 1980.
Η υπόθεση του έργου χαρακτηρίζεται από αφηγηματική λιτότητα, αλλά εικονογραφικό πλούτο. Ένα παιδί μένει τιμωρία στο δωμάτιό του, το οποίο κάνει άνω-κάτω. Προς έκπληξή του, τα αντικείμενα του δωματίου ζωντανεύουν κι έρχονται να το επιπλήξουν: η πολυθρόνα κι η μπερζέρα, το ρολόι κι η τσαγιέρα, το κινέζικο φλυτζανάκι, τα μπιμπελό, η γάτα… Άψυχα αντικείμενα και ζώα θα ζητήσουν από το παιδί να πληρώσει για όσα υπέφεραν εξαιτίας του. Το παιδί θα συμφιλιωθεί σταδιακά μαζί τους, πριν γυρίσει στη ζεστή αγκαλιά της μαμάς του.
Η σύμπραξη της λυρικής τέχνης και του animation μοιάζει απολύτως φυσική σε ένα έργο που βάζει επί σκηνής μορφές της παιδικής φαντασίας. Το πρώτο δείγμα του work in progress που έχουν αναλάβει δύο γυναίκες δημιουργοί, η σκηνοθέτης Αγγέλα-Κλεοπάτρα Σαρόγλου και η animator Ειρήνη Βιανέλλη και θα παρουσιαστεί στην πρεμιέρα του Animasyros 9.0, είναι η απαρχή μιας πορείας που θα οδηγήσει στην πλήρη παρουσίαση του έργου στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.
Animation: Ειρήνη Βιανέλλη
Σκηνοθεσία: Αγγέλα Σαρόγλου
Κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας
Πιάνο: Σοφία Ταμβακοπούλου
Ερμηνεύουν οι Μονωδοί (κατά σειρά εμφάνισης)
Το παιδί: Θεοδώρα Μπάκα
Μητέρα, Κινέζικο φλιτζανάκι, Νούμερα: Ελένη Βουδουράκη
Τσαγερό, Γέρος: Νίκος Στεφάνου
Φωτιά: Βασιλική Καραγιάννη