Υπόθεση Γαρυφαλλιά: Ο Έλληνας καπετάνιος που έριξε 11 Αφρικανούς λαθρεπιβάτες στους καρχαρίες
Το έγκλημα που ντρόπιασε την ελληνική ναυτιλία και συγκλόνισε όλο τον πλανήτη
Δημοσίευση 1/12/2016 | 20:18
Στις 15 Μαρτίου του 1984, το φορτηγό πλοίο ελληνικών συμφερόντων Γαριφαλιά ξεκινούσε το ταξίδι του από την Μομπάσα της Κένυας για το Καράτσι του Πακιστάν.
Λίγες ώρες μετά τον απόπλου, ο Πλοίαρχος Αντώνης Πλυτζανόπουλος και τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος εντόπισαν έντεκα λαθρεπιβάτες σομαλικής καταγωγής στα αμπάρια του πλοίου, εκ των οποίων οι μισοί ήταν ανήλικοι. Το φαινόμενο αυτό ήταν ιδιαίτερα συνηθισμένο την εποχή εκείνη και πολυ συχνά βρίσκονταν λαθρεπιβάτες σε ελληνικά πλοία.
Ο καπετάνιος διέταξε τον εγλεισμό τους σε αποθήκη των αμπαριών, όπου παρέμειναν για δυο ημερες δίχως νερό και τροφή. Δυο μέρες μετά έριξε αρχικά δυο από αυτούς στη θάλασσα με σωσίμβια, ενώ στη συνέχεια εξανάγκασε τους υπόλοιπους με καπνογόνα να βγουν από τα αμπάρια και υπό την απειλή όπλου τους έριξε σε θαλάσσια περιοχή του Ινδικού Ωκεανού ανοικτά της Σομαλίας.
Το φρικιαστικό της υπόθεσης είναι πως ο ίδιος γνώριζε ότι η θάλασσα στο σημείο εκείνο ήταν γεμάτη με καρχαρίες. Μέρος του πληρώματος κυριολεκτικά τον ικετεύει να μην προχωρήσει σε ένα τέτοιο ανοσιούργημα, ωστόσο ο Αντώνης Πλυτζανόπουλος αντί έστω και την τελευταία στιγμή να συναισθανθεί το μέγεθος της ύβρεως που ετοιμαζόταν να διαπράξει, με τη βοήθεια κάποιων ελάχιστων αποκτηνωμένων ναυτικών του, τους αντιμετώπισε ως «στασιαστές» αφού δεν υπάκουν τυφλά στην αδιαμφισβήτητη εξουσία του επί του πλοίου και τελικά τους παρέδωσε στο έλεος των καρχαριοειδών.
Όταν το πλοίο επέστρεψε στην Ελλάδα, τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, ο μάγειρας του Ευτύχιος Ζωγραφάκης μίλησε στις λιμενικές αρχές της Πάτρας, μην αντέχοντας να κρατά μυστικό το έγκλημα στο οποίο υπήρξε μάρτυρας.
Η είδηση συγκλόνισε όχι μόνο το πανελλήνιο, αλλά έλαβε παγκόσμιες διαστάσεις, αμαυρώνοντας το κύρος της ελληνικής ναυτιλίας.
Τον Σεπτέμβρη του 1985 πραγματοποιήθηκε η δίκη της υπόθεσης. Ο πλοίαρχος Πλυτζανόπολος καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης 10 ετών και 10 μηνών, ενώ άλλα εννιά μέλη του πληρώματος καταδικάστηκαν σε ποινές από 14 ως 44 μήνες φυλάκισης.
Το 1987 με νέα δικαστική απόφαση ο καπετάνιος αφέθηκε ελεύθερος με χρηματική εγγύηση, καθώς το δικαστήριο έκρινε πως δεν υπήρχαν αποδείξεις ότι οι λαθρεπιβάτες πέθαναν.