Το ηλεκτρονικό τσιγάρο ωθεί τους νέους να ξεκινήσουν το κάπνισμα
Τι δείχνει νέα έρευνα
Δημοσίευση 23/1/2017 | 15:07
Καταρρίπτεται ο μύθος ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο μειώνει το κάπνισμα μεταξύ των νέων. Σύμφωνα με μια νέα αμερικανική έρευνα τα ηλεκτρονικά τσιγάρα επεκτείνουν τη συνήθεια του καπνίσματος στη νεολαία, καθώς προσελκύουν εφήβους οι οποίοι αλλιώς δεν θα άρχιζαν να καπνίζουν.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, με επικεφαλής τη δρα Λορίν Ντάτρα, που έκαναν τη δημοσίευση στο περιοδικό «Pediatrics» της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής, μελέτησαν στοιχεία για πάνω από 140.000 μαθητές γυμνασίου και λυκείου.
Διαπιστώθηκε ότι το κάπνισμα μεταξύ των εφήβων εμφανίζει μια τάση μείωσης μετά το 2004, η οποία όμως δεν επιταχύνθηκε -το αντίθετο- μετά την εμφάνιση των ηλεκτρονικών τσιγάρων μεταξύ 2007-2009. Στην πραγματικότητα, η συνδυασμένη χρήση συμβατικών και ηλεκτρονικών τσιγάρων από τους εφήβους μετά το 2014 ήταν μεγαλύτερη από ό,τι το 2009.
«Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα ενθαρρύνουν παρά αποθαρρύνουν τους νέους να καπνίζουν και να καταναλώνουν νικοτίνη, επεκτείνοντας τελικά την αγορά του καπνού», δήλωσε ο καθηγητής ιατρικής Στάντον Γκλαντζ.
«Δεν βρήκαμε καμία ένδειξη ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα μειώνουν το κάπνισμα των νέων. Μερικά παιδιά καπνίζουν τόσο συμβατικά όσο και ηλεκτρονικά τσιγάρα, ενώ ορισμένα άλλα, που θεωρούνταν χαμηλού κινδύνου να καπνίσουν παραδοσιακό τσιγάρο, αρχίζουν να καπνίζουν εξαιτίας του ηλεκτρονικού τσιγάρου», πρόσθεσε η δρ Ντάτρα.
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι οι έφηβοι που ξεκινούν με το ηλεκτρονικό τσιγάρο, έχουν αυξημένη πιθανότητα αργότερα στη ζωή τους να συνεχίσουν με κανονικό τσιγάρο.
Από πέρυσι τον Αύγουστο, η αρμόδια εποπτική Αρχή των ΗΠΑ, η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), περιόρισε την αγορά ηλεκτρονικών τσιγάρων σε ενηλίκους άνω των 18 ετών (και στην Καλιφόρνια άνω των 21 ετών). Από τον Αύγουστο του 2018, η FDA έχει απαιτήσει τα ηλεκτρονικά τσιγάρα να φέρουν προειδοποιητική σήμανση σχετικά με την εθιστική χρήση της νικοτίνης. Όμως, προς το παρόν, η FDA δεν απαγορεύει τη διαφήμιση, ούτε τη χρήση γεύσεων στα ηλεκτρονικά τσιγάρα, κάτι που προσελκύει ιδιαίτερα τους νέους.