Τα μεγάλα έργα του Κωνταντίνου Μητσοτάκη που άλλαξαν την Ελλάδα
Έργα υποδομής και υπηρεσίες που βελτίωσαν την καθημερινότητα των Ελλήνων
Δημοσίευση 29/5/2017 | 15:32
«Αν ο Κ.Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του είχαν αφεθεί να ολοκληρώσουν το μεταρρυθμιστικό τους έργο, η σημερινή Ελλάδα θα ήταν στις πρώτες θέσεις των οικονομικά πετυχημένων χωρών της ευρωζώνης…». Τα λόγια αυτά ανήκουν στον Χέννινγκ Κριστοφερσεν, Δανό εκπρόσωπο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την περίοδο 1985-1995, αντιπρόεδρός της και επιφορτισμένος με την ευρωπαϊκή οικονομία. Ο ίδιος Επίτροπος είχε βοηθήσει το 1991 την Ελλάδα να πάρει ένα σταθεροποιητικό τότε δάνειο από την ΕΕ και, την ημέρα της υπογραφής του δανείου, μάς είχε δηλώσει ότι «η ελληνική κυβέρνηση είχε την θέληση να βγάλει την Ελλάδα από τα χρέη και τον πληθωρισμό».
Μεταξύ του 1990 και 1993 προχώρησε η απελευθέρωση του τραπεζικού συστήματος και της κίνησης κεφαλαίων, η απελευθέρωση κατά μεγάλο μέρος της αγοράς των ενοικίων, η απελευθέρωση της εμπορίας καυσίμων, η κατάργηση των ελέγχων τιμών σε όλα τα αγαθά με εξαίρεση τα φάρμακα, η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας με την εισαγωγή της μερικής απασχόλησης και της τέταρτης βάρδιας και η απελευθέρωση του ωραρίου των καταστημάτων.
Στην τριετία της διακυβέρνησης του Κ. Μητσοτάκη πέρα από τις οικονομικές μεταρρυθμίσεις, ξεκίνησαν τεράστια έργα και άνοιξε ο δρόμος για πολλές νέες επενδύσεις στην Ελλάδα. Τα σημαντικότερα απο αυτά είναι τα παρακάτω:
Μετρό Αθήνας
Το 1991 υπογράφηκε η σύμβαση για τις δυο γραμμές του μετρό της Αθήνας, το οποίο εκτελέστηκε ως δημόσιο έργο, ο έλεγχος όμως της κατασκευής του ανατέθηκε τότε -για πρώτη φορά- σε ιδιωτική εταιρία. Το έργο ξεκίνησε το 1992.
Κινητή τηλεφωνία
Παραχωρήθηκε σε ιδιώτες η κινητή τηλεφωνία με διαγωνισμό από τον οποίο εισπράχθηκαν για δύο άδειες 328 εκ. δολλάρια. Μέσα σε λίγα χρόνια δημιουργήθηκαν στον τομέα αυτό χιλίαδες θέσεις εργασίες ενώ άλλαξε πλήρως η καθημερινότητα των πολιτών.
Αεροδρόμιο Σπάτων
Πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή με αυτοχρηματοδότηση του αεροδρομίου των Σπάτων. 9 Σεπτεμβρίου του 1993 έπεσαν οι υπογραφές για την σύμβαση. Ήταν το τελευταίο μεγάλο έργο που υπέγραψε η κυβέρνηση. Την ημέρα εκείνη, έχασε τη δεδηλωμένη. Η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ που ακολούθησε, και ο υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Κ. Λαλιώτης ακύρωσαν την συγκεκριμένη σύμβαση και υπέγραψαν το 1995 νέα, με την ίδια εταιρεία.
Αγωγός φυσικού αερίου
Ξεκίνησε το 1991 και ολοκληρώθηκε το 1994 με χρηματοδότηση από το Α' ΚΠΣ.
Αττική Οδός
Σχεδιάστηκε το 1990 και πραγματοποιήθηκαν οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις ύψους 50 δισ. δρχ. Έγιναν τα πρώτα έργα ύψους 8 δισ. δρχ μέχρι το 1993 και μετά από πολλές περιπέτειες το έργο ολοκληρώθηκε τελικά το 2003.
Γέφυρα Ρίου-Αντίρριου
Είχε δημοπρατηθεί το 1978 αλλά σταμάτησε τη δεκαετίατ του ΄80. Επαναδημοπρατήθηκε το 1991 και συνεχίστηκε με αργούς ρυθμους μέχρι τα εγκαίνια της το 2004.
Εγνατία Οδός
Εντάχθηκε στο πρόγραμμα INTEREG με αρχικό προϋπολογισμό 20 δισ. δρχ. Ξεκίνησε δυναμικά επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη, αλλά τα επόμενα χρόνια μεγάλα τμήματα της έμειναν ανολοκλήρωτα για σχεδόν 20 χρόνια.
Εθνική Οδός Αθηνών-Θεσσαλονίκης
Μέχρι το 1992 είχαν γίνει έργα αξίας 60 δισ. δρχ έναντι 6 δισ. που είχαν διατεθεί τη δεκαετία του '80, αναβαθμίζοντας την σταδιακά σε αυτοκινητόδρομο.